Καλό μεσημέρι.
Η κυβέρνηση προχωρά στη μεγαλύτερη διοικητική επανάσταση των τελευταίων ετών. Πιστοί στις ξεκάθαρες προεκλογικές και προγραμματικές μας δηλώσεις, επιχειρούμε αποφασιστικά έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης και επιτελικού κράτους. Προωθούμε ένα συνολικό σχέδιο για την αυτοδιοίκηση και τη διοίκηση που έχει μόνιμα χαρακτηριστικά. Αλλάζουμε κλίμακα διοίκησης, πράγμα εξαιρετικά σημαντικό από μόνο του, και επαναθεμελιώνουμε θεσμικά, λειτουργικά και ηθικά τη διοίκηση. Με σεβασμό στα συμπεράσματα που έχουν προκύψει από την εφαρμογή του πρώτου «Καποδίστρια» και τις νέες ανάγκες που δημιουργούνται. Δημιουργούμε ένα όχημα ανατροπών, όπως δήλωσε χθες και ο Πρωθυπουργός στο Υπουργικό Συμβούλιο.
Η αναδιάρθρωση της τοπικής αυτοδιοίκησης και της κεντρικής διοίκησης είναι πρόκληση, αλλά και συγχρόνως δέσμευση για την κυβέρνηση. Δεν αφορά μονοδιάστατα τις επόμενες εκλογές. Αφορά, κυρίως, τις επόμενες γενιές. Δίνει ένα σαφές μεταρρυθμιστικό στίγμα, στέλνει πολλά μηνύματα για τη σοβαρότητα και την αποφασιστικότητα με την οποία υπηρετούμε την αποστολή μας. Δεν είναι απλά εθνικά ωφέλιμη, αλλά απαραίτητη.
Ο υπουργός Εσωτερικών κ. Ραγκούσης ανέπτυξε χθες στο Υπουργικό Συμβούλιο τις βασικές αρχές και δομές του νομοθετήματος για τη νέα αρχιτεκτονική της αυτοδιοίκησης και της διοίκησης και παρουσίασε, με σαφή τρόπο, τα αποτελέσματα αυτής της μεταρρύθμισης. Η μεταρρύθμιση αυτή θα εξοικονομήσει αφενός οικονομικούς πόρους, μέσω της ορθολογικότερης λειτουργίας των νέων Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αλλά και του κράτους γενικότερα. Θα επιτρέψει τη λειτουργική αυτοδυναμία τους, θα αναβαθμίσει το επίπεδο των υπηρεσιών που παρέχονται στον πολίτη, θα συμβάλλει ενεργά και αποτελεσματικά στην αναπτυξιακή επανεκκίνηση της χώρας μας.
Η αναδιάρθρωση των τοπικών δυνάμεων και συσχετισμών που θα θέσει σε νέα βάση τη δημοκρατική λειτουργία της αυτοδιοίκησης, θα αναδείξει τελικά μια νέα σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ κράτους και πολίτη, με τρόπο απλό, ευδιάκριτο και στέρεο. Ανατρέπουμε το συγκεντρωτισμό, την πελατειακή αντίληψη του κράτους και τον κρατισμό.
Θα ήθελα στο σημείο αυτό να τονίσω ότι η διοικητική μεταρρύθμιση της χώρας αποτελεί εθνικό στόχο και γι` αυτό αξίζει την αμέριστη υποστήριξη όλων μας. Χωρίς δογματισμό τίθεται σε δημόσια διαβούλευση και θέτει τους πάντες προ των ευθυνών τους γι` αυτές τις μεγάλες δομικές αλλαγές, τις οποίες επιχειρεί η κυβέρνηση. Και γι` αυτό ακριβώς επιδιώκουμε τη συναίνεση για τη θέσπισή τους. Επιδιώκουμε, επίσης, τη δημιουργική συμμετοχή όλων για την υλοποίησή τους. Τη νέα αυτή μεταρρύθμιση τη χρειάζεται ο τόπος, τη χρειάζεται και την αναμένει ο Έλληνας πολίτης.
Γι` αυτό στις αυτοδιοικητικές εκλογές του Νοέμβρη του 2010, θα αρχίσει και επισήμως μια νέα εποχή για την αυτοδιοίκηση και για τους πολίτες.
Παρακαλώ τις ερωτήσεις σας.
ΜΟΣΧΟΒΑΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, αυτά που μας λέτε φαίνεται ότι δεν τα συμμερίζονται αρκετοί υπουργοί της κυβέρνησης. Από το ρεπορτάζ προκύπτει ότι υπήρχαν πολλές ενστάσεις. Το ένα ερώτημα είναι, γιατί είχαν αυτές τις ενστάσεις. Και το δεύτερο ερώτημα είναι, οι υπουργοί που ήταν κορυφαία στελέχη του ΠΑΣΟΚ, δεν ήξεραν ότι αυτό ήταν μια προγραμματική δήλωση της κυβέρνησης, πολλές φορές διατυπωθείσα από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό; Σε τι συνίστανται οι ενστάσεις αυτές;
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Να πω πρώτα απ` όλα ότι ένα στοιχείο το οποίο θα πρέπει να κρατήσουμε -και είναι σαφώς υπέρ της κυβέρνησης- είναι ότι το Υπουργικό Συμβούλιο αυτής της κυβέρνησης λειτουργεί και πάλι, πραγματικά ως Υπουργικό Συμβούλιο, στη χώρα μας. Που σημαίνει ότι συζητιούνται επί μακρό χρόνο συγκεκριμένα ζητήματα, εκφράζονται όλες οι απόψεις. Και αν σκεφθούμε τα υπουργικά συμβούλια του παρελθόντος, των πενταλέπτων και των δεκαπενταλέπτων, αυτό από μόνο του δίνει ακριβώς και το στίγμα της σημερινής κυβέρνησης. Από κει και πέρα, ειδικότερα, θα πρέπει να υπενθυμίσω ότι αυτό που συζητήσαμε χθες στο Υπουργικό Συμβούλιο, όπως εισηγήθηκε ο υπουργός Εσωτερικών κ. Ραγκούσης, αποτελεί απλώς ένα σχέδιο επί των αρχών. Τέθηκε, δηλαδή, προς διαβούλευση και στο ίδιο το Υπουργικό Συμβούλιο. Και μάλιστα, όταν έχουμε να κάνουμε με τέτοιες μεγάλες ανατροπές, με τόσο μεγάλες διοικητικές αλλαγές για την τοπική αυτοδιοίκηση, αλλά και για το κράτος γενικότερα, είναι επόμενο και είναι –εννοείται- πολύ σημαντικό και για τη χώρα μας, αλλά και για την ίδια τη Δημοκρατία, να εκφραστούν όλες οι απόψεις, όλων των υπουργών. Γιατί τα ζητήματα που θα ανοίξουν με αυτό το σχέδιο για τη διοικητική μεταρρύθμιση, θα είναι πάρα πολύ μεγάλα. Σας διαβεβαιώνω ότι αντιρρήσεις επί της αρχής, σαφώς και δεν υπήρχαν. Είναι προεκλογική δέσμευση του ΠΑΣΟΚ να έρθει και να ανατρέψει το διοικητικό χάρτη της χώρας, φέρνοντας μια νέα νοοτροπία και κάνοντας ανατροπές και στο επιτελικό κράτος, όχι απλώς στην αυτοδιοίκηση. Και αυτό το συμμερίζονται όλοι οι υπουργοί, οι οποίοι σαφέστατα έχουν συγκεκριμένες ιδιαίτερες απόψεις και θέσεις για τα επιμέρους ζητήματα.
ΜΟΣΧΟΒΑΣ: Επειδή είπατε ότι αντιρρήσεις επί της αρχής, σαφώς δεν υπήρξαν, νομίζω ότι είναι αντίρρηση επί της αρχής να λέει κάποιος ότι πρέπει να σπάσουν οι περιφέρειες, για παράδειγμα στο λεκανοπέδιο Αττικής. Όταν λέγατε προεκλογικά για περιφερειακή αυτοδιοίκηση, εννοούσατε εκλογή από ένα σώμα, ενός περιφερειάρχη, ο οποίος θα έχει αυτές τις αρμοδιότητες. Απ` ό,τι κατάλαβα από το ρεπορτάζ, κάποιες ενστάσεις υπουργών συνίστατο στο ότι δεν ήθελαν να έχει περισσότερες αρμοδιότητες από το βουλευτή ή και από τον υπουργό ακόμη, ο περιφερειάρχης.
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Ως προς την αρχή του νομοσχεδίου δεν υπήρχε καμία διαφωνία. Ως προς τη χωροθέτηση: Δεν τέθηκε ακόμη ζήτημα χωροθέτησης, γιατί αυτό απαιτεί συναινέσεις, απαιτεί μια σημαντική συζήτηση και διαβούλευση, όχι μόνο με τους υπουργούς και τους βουλευτές του ΠΑΣΟΚ και των άλλων κομμάτων, αλλά και με τους παράγοντες, τοπικούς φορείς, τους πολίτες. Και όταν θα τεθεί θέμα, όταν εξετάσουμε δηλαδή αυτή τη μεταρρύθμιση και σε χωροθετικό πλαίσιο, τότε θα υπάρχουν, όντως, επιμέρους συζητήσεις, απόψεις και για το ρόλο και τον αριθμό των περιφερειών. Και αυτά θα εντάσσονται εκεί. Επί της αρχής όμως δεν υπήρχε καμία διαφωνία.
ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, όταν ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, ο κ. Πάγκαλος, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, εκφράζει την επιφύλαξή του, γιατί ο περιφερειάρχης Αττικής θα εκλέγεται από 4 εκατομμύρια ανθρώπους, δηλαδή, αμέσως από πάνω είναι μόνο ο Πρωθυπουργός, δεν είναι μια σοβαρή διαφωνία για το πού μπορεί να οδηγήσει αυτός ο θεσμός των υπερισχυρών περιφερειαρχών;
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Διαφωνία δεν υπάρχει. Δεν είναι διαφωνία, είναι μια άποψη η οποία θα συζητηθεί. Θα υπάρχουν και πολλές τέτοιες απόψεις που θα συζητηθούν. Αυτό όμως έχει να κάνει με τον αριθμό των περιφερειών, έχει να κάνει με το γεωγραφικό εύρος των περιφερειών που θα συζητηθεί σε δεύτερη φάση.
ΠΙΤΤΑΡΑΣ: Εσείς βάζετε τώρα σε διαβούλευση κάτι το οποίο περιγράψατε ως σχέδιο επί της αρχής και σε αυτό ενδεχομένως να μην μπορεί να διαφωνήσει και κάποιος. Ωστόσο, η ουσία είναι αλλού. Είναι οι αρμοδιότητες και οι πόροι. Σε αυτό, οι θέσεις σας ποιες είναι; Δηλαδή, βάζετε σε διαβούλευση κάτι το οποίο είναι ένα περιγραφικό πράγμα που απλά το έχετε επαναβαπτίσει από «Καποδίστρια» σε «Καλλικράτη». Οι θέσεις σας για τα υπόλοιπα θέματα, γιατί εκεί θα υπάρξει διαφωνία, δηλαδή, ποια θα είναι τα όρια των δήμων, ποιοι θα είναι οι πόροι, ποιες θα είναι οι αρμοδιότητες. Εκεί η θέση σας ποια είναι;
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Εκεί υπάρχει ακριβές, επεξεργασμένο σχέδιο της κυβέρνησης το οποίο επίσης θα τεθεί σε Υπουργικό Συμβούλιο. Θα υπάρξει διαβούλευση όπου όλα αυτά θα εξειδικευτούν. Θα εξειδικευτούν οι αρμοδιότητες οι οποίες εν μέρει περιγράφηκαν και σε αυτό το σχέδιο νόμου στο χθεσινό Υπουργικό Συμβούλιο, αλλά θα υπάρχει εξειδίκευση και πόρων. Ήδη, υπήρξε και χθες μια πρόταση για το ΦΠΑ ο οποίος υπάρχει και εισπράττεται, να είναι ένας πόρος της αυτοδιοίκησης, έτσι ώστε και η τοπική αυτοδιοίκηση και οι πολίτες να γίνουν κοινωνοί αυτής της μεγάλης υπόθεσης, να εισπράττονται οι φόροι για να πηγαίνουν απευθείας στην τοπική αυτοδιοίκηση. Υπάρχουν απόψεις, υπάρχουν προτάσεις. Όλα αυτά θα εξειδικευτούν σε δεύτερο χρόνο, γι` αυτό επαναλαμβάνω ότι χθες συζητήσαμε μόνο επί της αρχής. Μιας αρχής που είναι πάρα πολύ σημαντική. Δεν είναι επανάληψη παλαιοτέρων, ούτε σχεδίων νόμου, ούτε προτάσεων, ούτε απόψεων. Γι` αυτό ακριβώς είπα και προηγουμένως, και το είπε και ο Πρωθυπουργός χθες, ότι εμείς δεν προσδοκούμε και δεν ευελπιστούμε με αυτό το νομοθέτημα να δημιουργήσουμε απλώς ένα νέο χάρτη για τυπικούς λόγους. Ευελπιστούμε να φέρουμε ξανά στο προσκήνιο και να ξανασυζητήσουμε τις σχέσεις κράτους και πολίτη μέσα από μια διαφορετική θεώρηση και της αυτοδιοίκησης και του επιτελικού κράτους, με όποιες παθογένειες έχουν δημιουργηθεί όλα αυτά τα χρόνια.
ΚΟΥΤΡΑΣ: Κόστος γι` αυτή την αλλαγή υπάρχει; Υπάρχει μελέτη; Πόσο θα κοστίσει; Η ΚΕΔΚΕ λέει ότι είναι γύρω στα 4 δισεκατομμύρια. Άκουγα τον κ. Παυλόπουλο το πρωί σε κάποιο ραδιόφωνο, ο οποίος το ίδιο είπε, ότι είχαμε την πρόθεση, δεν είχαμε τα λεφτά.
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Ο κ. Παυλόπουλος καλό θα ήταν να μας πει ποια πρόθεση είχε, γιατί δεν είδαμε ποτέ ένα τέτοιο σχέδιο, έστω και σε επίπεδο προθέσεων. Άρα, το να έρχεται η Νέα Δημοκρατία σήμερα και να λέει ότι ήταν ένα σχέδιο δικό της που εμείς απλώς το ανακοινώσαμε, νομίζω ότι είναι η μεγαλύτερη υποκρισία που θα μπορούσαμε να ακούσουμε. Δεν είχε ποτέ πρόθεση η Νέα Δημοκρατία να κάνει μια τέτοια μεταρρύθμιση, γιατί δεν πίστευε στην τοπική αυτοδιοίκηση. Αυτό ήταν δέσμευση του ΠΑΣΟΚ. Εμείς, την τοπική αυτοδιοίκηση εξακολουθούμε να τη βλέπουμε και μάλιστα πιο ισχυρά και πιο βαθιά πλέον, ως ένα βάθρο της Δημοκρατίας και σε αυτό το επίπεδο εργαζόμαστε. Υπάρχει κοστολόγηση. Εμείς αυτό που έχουμε να πούμε –και αυτά θα εξειδικευτούν σε άμεσο χρόνο- ως προς τον οικονομικό τομέα είναι ότι ακριβώς θα υπάρχει εξοικονόμηση από τη συναίνεση των δήμων, από τη νέα διοικητική αναδιάρθρωση της χώρας.
ΜΙΧΑΗΛ: Αν καταλαβαίνω καλά, στόχος σας αυτής της επί της αρχής συζήτησης που τίθεται σε διαβούλευση, είναι να πειστούν και οι αρμόδιοι παράγοντες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αλλά και η ελληνική κοινωνία και οι πολιτικές δυνάμεις, για την αναγκαιότητα αυτής της μεταρρύθμισης και μετά θα υπάρχει το δεύτερο στάδιο, που θα είναι η εξειδίκευση και όλη η ουσία. Για να γίνει, όμως, αυτό προϋποθέτει ένα πράγμα: Να πείσετε πρωτίστως τους εαυτούς σας. Διότι οι αντιδράσεις, ακόμα και επί της αρχής, εκφράζονται κυρίως από στελέχη δικά σας, στην περιφέρεια, ισχυρούς δημάρχους, που είναι συνδεδεμένοι με βουλευτές, που εξυπηρετούν εκλογή βουλευτών των δύο μεγάλων κομμάτων. Θα συγκρουστείτε με αυτούς; Θα αναλάβετε το κόστος να συγκρουστείτε με αυτούς ή απλώς θα μείνει η διαβούλευση και όπου καταλήξει;
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Να επαναλάβω ότι εμείς, με αυτή τη διοικητική αναδιάρθρωση, στοχεύουμε κατά του συγκεντρωτισμού, κατά των πελατειακών σχέσεων και κατά του κρατισμού. Γνωρίζουμε τις παθογένειες που δημιουργήθηκαν γύρω από μια συγκεκριμένη διοικητική διάρθρωση της χώρας, γύρω από ένα συγκεκριμένο σύστημα εκλογής δημάρχων, νομαρχών και τοπικών αρχόντων. Όλα αυτά, εμείς τα θέτουμε προ των ευθυνών της ελληνικής κοινωνίας. Γι` αυτό, ακριβώς, κάνουμε και τις μεγάλες ανατροπές και τις βαθιές ριζικές αλλαγές που χρειάζεται η χώρα. Παρόλο που κάποιοι έλεγαν ότι δεν είμαστε έτοιμοι, ανοίξαμε αυτά τα μεγάλα θέματα και υπάρχει η δέσμευσή μας ότι οι επόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές του φθινοπώρου του 2010, θα γίνουν με τη νέα διοικητική αναδιάρθρωση. Άρα, είναι σαφές ότι μπορεί να βάζουμε σε δημόσια διαβούλευση όλο αυτό το σχέδιό μας, αλλά είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε, προκειμένου να αλλάξει ένα μοντέλο ανάπτυξης και το κράτος και η αυτοδιοίκηση.
ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ: Να ρωτήσω κάτι. Αφού ρίχνετε το βάρος στη διοικητική μεταρρύθμιση κ. Εκπρόσωπε, παρεμπιπτόντως θα πάει πίσω ο εκλογικός νόμος και πόσο θα πάει πίσω; Πόσο θα τον καθυστερήσετε ακόμα;
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Ο εκλογικός νόμος ήδη ετοιμάζεται και θα έρθει σε διαβούλευση σε επόμενο χρονικό διάστημα. Δεν θα πάει πίσω. Είπαμε ότι ανοίγουμε όλα τα ζητήματα και αυτό κάνουμε.
ΜΟΣΧΟΒΑΣ: Κατ` αρχήν, επιβεβαιώνετε αυτό το θερμό επεισόδιο που γράφεται ότι έγινε στη σύσκεψη του Υπουργικού Συμβουλίου, μεταξύ του κ. Ραγκούση και του κ. Βενιζέλου;
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Ποιο θερμό επεισόδιο;
ΜΟΣΧΟΒΑΣ: Διαβάσατε, φαντάζομαι, εφημερίδες.
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Βεβαίως.
ΜΟΣΧΟΒΑΣ: Γράφουν ότι ο κ. Βενιζέλος θέλησε να περιληφθούν στο τέλος, στα Συμπεράσματα, οι επιμέρους παρατηρήσεις των υπουργών, κάτι το οποίο δεν δέχθηκε, όπως γράφθηκε, ο κ. Ραγκούσης και παρενέβη πυροσβεστικά ο Πρωθυπουργός. Αυτό είναι το νόημα του ρεπορτάζ.
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Όλοι οι υπουργοί τοποθετήθηκαν. Είχαν τις δικές τους απόψεις. Είχαν τις δικές τους ενστάσεις σε επιμέρους ζητήματα. Ζήτησαν τις δικές τους εξηγήσεις. Από εκεί και πέρα, αυτό το οποίο βρέθηκε τελικά ως σύνθεση, γιατί αυτή ήταν η ουσία και η πραγματικότητα, είναι ακριβώς αυτό που είπα: Συζητήσαμε μόνο επί της αρχής. Όλα τα επόμενα και τα εξειδικευμένα, θα γίνουν σε επόμενο χρόνο. Και εννοείται ότι όλες οι παρατηρήσεις, οι προτάσεις, οι απόψεις, ακόμη και οι ενστάσεις των υπουργών, θα ληφθούν υπόψη και θα ενσωματωθούν στο τελικό σχέδιο νόμου. Αυτό είναι σαφέστατο. Αυτό δήλωσε χθες, κλείνοντας τη συζήτηση, ο Πρωθυπουργός, γιατί συνολικά αυτή είναι και η αντίληψη της κυβέρνησης.
ΚΟΥΚΛΟΥΜΠΕΡΗΣ: Επί των ρυθμίσεων του κ. Ραγκούση. Βάσει των ανακοινώσεών του, 4.000 δημοτικές επιχειρήσεις θα καταργηθούν, όπως είπε ο υπουργός Εσωτερικών. Με αυτούς τους εργαζόμενους, τι πρόκειται να γίνει;
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Εννοείται ότι όπου υπάρχουν εργασιακά δικαιώματα, δεν θίγονται. Και εν πάση περιπτώσει, αυτές οι δημοτικές επιχειρήσεις, που λειτουργούν τώρα πλέον και με μια νέα μορφή ανωνύμων εταιρειών, γνωρίζουμε πάρα πολύ καλά ποιος είναι ο σκοπός τους. Γνωρίζουμε πολύ καλά ποιες είναι οι γραφειοκρατικές τους αγκυλώσεις και τι έργο παράγουν, με πάρα πολλά έξοδα. Αυτές, όμως, οι αρμοδιότητες, γιατί ασκούν κάποιες αρμοδιότητες, θα περάσουν σε μια νέα πιο οικονομική μορφή, με εξοικονόμηση. Και βεβαίως, το θέμα των εργαζομένων θα τεθεί όταν θα υπάρξει και τελικό σχέδιο νόμου, όταν θα υπάρξει η νέα μορφή τους ως προς τη λειτουργία τους.
ΜΟΣΧΟΒΑΣ: Είναι αντισυνταγματική η τροπολογία κατά την κυβέρνηση, που κατέθεσε το υπουργείο Οικονομικών για την αναδρομική φορολόγηση, όπως λέει ο κ. Βενιζέλος;
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Ο κ. Βενιζέλος δεν μίλησε ποτέ για αντισυνταγματικότητα. Μίλησε για συνταγματικότητα, με θετικό τρόπο. Και μάλιστα, στη δήλωσή του, κατέληξε ότι αυτή τη συνταγματικότητα και την ασφάλεια των συναλλαγών, η κυβέρνηση θα την προστατεύσει. Να σας ενημερώσω, επειδή γίνεται και πολύς λόγος επ` αυτού, ότι ήδη υπήρχε εντολή του Πρωθυπουργού προς τους υπουργούς να αποσαφηνιστεί η τροπολογία αυτή κατά περιεχόμενο. Άρα, δεν υπήρχε θέμα αντισυνταγματικότητας. Και με την αποσαφήνιση που θα γίνει αύριο στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, δεν θα υπάρχει κανένα τέτοιο ζήτημα. Και βεβαίως, θα προστατευθεί, θα περιφρουρηθεί και η ασφάλεια των συναλλαγών.
ΜΟΣΧΟΒΑΣ: Καλά, από την τοποθέτηση του κ. Βενιζέλου, επικαλείται και συγκεκριμένο άρθρο, το άρθρο 78, αν δεν κάνω λάθος.
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Ο υπουργός μιλά για τη συνταγματικότητα που οφείλει να διέπεται. Δεν μίλησε για αντισυνταγματικότητα.
ΜΟΣΧΟΒΑΣ: Είπε ότι είναι συνταγματική, δηλαδή;
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Και είπε ότι θα προστατευθεί από την κυβέρνηση η συνταγματικότητα της ρύθμισης αυτής.
ΜΟΣΧΟΒΑΣ: Άρα, έθεσε ένα θέμα ότι δεν ήταν απολύτως συμβατή με τη συνταγματικότητα αυτή η ρύθμιση και ζήτησε να προστατευθεί, όπως λέτε.
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Εγώ σας είπα ότι υπήρχε εντολή του Πρωθυπουργού προς αποσαφήνιση της τροπολογίας αυτής. Και αύριο, στο πλαίσιο αυτό, δηλαδή με την αποσαφήνιση, δεν θα τίθεται ζήτημα συνταγματικότητας ή αντισυνταγματικότητας.
ΠΟΛΥΜΕΡΟΣ: Ενοχλήθηκε το Μαξίμου απ` αυτή την παρέμβαση του κ. Βενιζέλου;
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Δεν υπάρχει ενόχληση του Μαξίμου. Η κυβέρνηση δρα συλλογικά. Σας είπα προηγουμένως ότι υπήρχε ήδη και εντολή του Πρωθυπουργού προς αποσαφήνιση. Αλλά νομίζω ότι και ο υπουργός Οικονομικών κ. Παπακωνσταντίνου ήδη είχε μιλήσει, την προηγούμενη ημέρα, για αυτή την αποσαφήνιση.
ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ: Μιλάμε για μια δέσμευση του ΠΑΣΟΚ, προεκλογική, με την επαναφορά του συγκεκριμένου φόρου, εν πάση περιπτώσει. Γιατί έπρεπε η κυβέρνηση να περιμένει τρεις μήνες, να αφήσει προφανώς ένα σημαντικό αριθμό κόσμου και από τα βόρεια προάστια, όπως λένε οι πληροφορίες, να κάνει αυτές τις μεταβιβάσεις, χωρίς καμία επιβάρυνση στο μεταξύ, 100 ημέρες τώρα και γιατί λοιπόν δεν το έφερνε νωρίτερα και έπρεπε να το φέρει νύχτα, σε άσχετο νομοσχέδιο και με αμφίβολη τη συνταγματικότητα αυτής (δεν ακούγεται). Γιατί δεν υπάρχει μια καλύτερη λειτουργία;
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Πρώτα απ` όλα, να πω ότι δεν ήρθε νύχτα. Δεν έχει καμία σχέση, το είπα και την Παρασκευή, νομίζω, εδώ …
ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ: Αργά το βράδυ.
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Δεν έχει καμία σχέση με τις λεγόμενες «νυχτερινές τροπολογίες». Οι νυχτερινές τροπολογίες του παρελθόντος ήταν εμβόλιμες τροπολογίες που κατατίθεντο νύχτα στη συζήτηση των νομοσχεδίων στην Ολομέλεια. Δηλαδή, χωρίς καμία επεξεργασία, προκειμένου οι βουλευτές να ψηφίζουν, χωρίς να γνωρίζουν, πολλές φορές, την τροπολογία. Εδώ υπήρχε εμπρόθεσμη κατάθεση μιας τροπολογίας, πριν τη συζήτηση στην Επιτροπή, που σημαίνει ότι η τροπολογία αυτή θα πάει σε όσες συνεδριάσεις της Επιτροπής υπάρχουν. Θα γίνει η συζήτηση, θα γίνει η επεξεργασία, οι παρατηρήσεις, οι διορθώσεις, οι αποσαφηνίσεις, θα ενσωματωθούν, έτσι ώστε να πάει στην Ολομέλεια και να συζητηθεί με όση επεξεργασία έχουν και οι υπόλοιπες ρυθμίσεις όλων των τακτικών νομοσχεδίων. Άρα, τα περί «νυχτερινής τροπολογίας» δεν έχουν καμία υπόσταση και καμία ισχύ. Από εκεί και πέρα, όσον αφορά το πρώτο που είπατε και είναι μια εύλογη απορία σας: Η κυβέρνηση αυτή είχε και έχει να κάνει ένα πάρα πολύ σημαντικό έργο. Βάζει τις προτεραιότητες, βλέπει τους χρόνους και από εκεί και πέρα, προχωρεί όσο πιο σύντομα μπορεί. Και μάλιστα, όταν έχει να κάνει με φορολόγηση, που σημαίνει ότι χρειάζεται περισσότερη σκέψη, περισσότερη δουλειά, ώστε να μην υπάρχουν αποσπασματικές ρυθμίσεις. Δεν υπήρχε, βέβαια, κανένα ξάφνιασμα. Ήταν προεκλογική μας δέσμευση. Είναι ένα μέτρο δίκαιης φορολόγησης των συγκεκριμένων μεταβιβάσεων γονικών παροχών και κληρονομιών. Και αυτό εφαρμόζουμε.
ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ: Να σας φέρω ένα άλλο παράδειγμα, επειδή λέτε για τα φορολογικά. Την Τετάρτη, μεθαύριο, υπάρχει ο κίνδυνος να ξαναρχίσουν οι πλειστηριασμοί που είχαν παγώσει με παλαιότερη διάταξη και τώρα επιχειρείτε εσείς να δώσετε με μια παράταση. Γιατί και πάλι πρέπει να φθάσει την τελευταία στιγμή η κυβέρνηση για να νομοθετήσει;
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Οι παρατάσεις δίνονται ακριβώς όταν υπάρχει η τελευταία στιγμή. Αλλά, όταν έχουμε να κάνουμε με μια συνολική ρύθμιση νομοσχεδίων του υπουργείου Οικονομίας, που προσπαθεί να ρυθμίσει τα χρέη, την αγορά, τα δάνεια των επαγγελματιών, τότε απαιτείται μόνιμη νομοθέτηση. Όταν, όμως, έχουμε να κάνουμε με μια κατάσταση, η οποία είναι έκτακτη, τότε παρατείνουμε τη ρύθμιση μέχρι να υπάρχει και η μόνιμη ρύθμιση του ζητήματος.
ΚΟΥΤΡΑΣ: Εξετάζει η κυβέρνηση την επιβολή ενιαίου ΦΠΑ 15%, όπως κυκλοφόρησε σε όλες τις κυριακάτικες εφημερίδες;
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Δεν υπάρχει καμία σκέψη στην κυβέρνηση για επιβολή ενιαίου φόρου προστιθέμενης αξίας 15%. Δεν υπάρχει πρόταση. Δεν υπάρχει εισήγηση.
ΜΟΣΧΟΒΑΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, είναι γνωστή η λαγνεία της κυβέρνησης για τη διαβούλευση. Κινδυνεύουμε –και δεν χρησιμοποιώ τυχαία το ρήμα- να κάνουμε διαβούλευση ακόμα και για το τι χρώμα γραβάτα θα φοράτε στο briefing ή ο Πρωθυπουργός. Σε δύο κορυφαίες νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, που προκάλεσαν και την αντίδραση των πολιτών, όπως είναι τα τέλη κυκλοφορίας ή η τροπολογία που συζητούσαμε, δεν υπήρξε καμία διαβούλευση, δεν πέρασε από κανένα ΚΤΕ, εκτός αν δεν το έχω υπόψη μου, από κανένα Υπουργικό Συμβούλιο. Γιατί έγινε αυτό;
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Γι` αυτό ακριβώς εμείς λέμε ότι η δημόσια διαβούλευση και η διαβούλευση γενικώς είναι ένα θεμελιώδες ζήτημα της Δημοκρατίας και αυτό εφαρμόζουμε. Προχωράμε μέσα από ένα σημαντικό έργο. Επαναλαμβάνω για μια ακόμη φορά: Όπου βλέπουμε ότι υπάρχουν αρρυθμίες ή ατέλειες, τις διορθώνουμε.
ΠΙΤΤΑΡΑΣ: Με αφορμή αυτή τη βομβιστική ενέργεια που είχαμε το Σάββατο το βράδυ, θα ήθελα να σας ρωτήσω. Λίγο πριν τις εκλογές, ο νυν υπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. Χρυσοχοϊδης έλεγε ότι η Αθήνα έχει μετατραπεί σε Καμπούλ. Τώρα, τι ακριβώς είναι;
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Πρώτα απ` όλα, νομίζω ότι κάθε Έλληνας πολίτης βλέπει τη μεγάλη διαφορά σε θέματα δημόσιας ασφάλειας, που υπάρχει από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας με την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ. Ας θυμηθούμε τον Δεκέμβρη επί Νέας Δημοκρατίας, που καιγόταν επί τρεις ημέρες ολόκληρη η Αθήνα και αφήναμε κάποιους γνωστούς-άγνωστους να εκτονωθούν στις περιουσίες των απλών πολιτών. Εμείς, μέσα σε τρεις μόλις μήνες, καταφέραμε να εμπεδώσουμε το αίσθημα της δημόσιας ασφάλειας του Έλληνα πολίτη. Από εκεί και πέρα, το να γίνονται κάποιες τέτοιες μεμονωμένες ενέργειες, οι οποίες είναι σκοταδιστικές και προδίδουν πολιτικό μηδενισμό, είναι ένα άλλο ζήτημα και δεν είναι θέμα αστυνομοκρατούμενης περιοχής ή μη. Την εμπέδωση του αισθήματος δημόσιας ασφάλειας, πιστεύουμε ακράδαντα ότι το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη την έχει ως πρώτη προτεραιότητα και ακριβώς αυτό έχει πετύχει. Από εκεί και πέρα, βεβαίως, επειδή μιλήσατε και για Καμπούλ, μου δίνετε και την ευκαιρία να πω ότι κάθε πράγμα το βάζουμε και στις σωστές του διαστάσεις. Αυτό που έγινε προχθές το βράδυ έξω από τον Άγνωστο Στρατιώτη, έχει συγκεκριμένες διαστάσεις. Σαφώς και δεν είναι Καμπούλ, είχε περιορισμένη δράση και ήταν κάτι το οποίο ίσως δεν μπορούσε να αποφευχθεί με τα μέτρα ασφαλείας που υπάρχουν εκεί. Αλλά, νομίζω ότι θα πρέπει να μείνουμε σε αυτό που δήλωσε ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη: Δεν μπορούμε να έχουμε μια αστυνομοκρατούμενη χώρα, μια αστυνομοκρατούμενη Αθήνα.
ΠΟΛΥΜΕΡΟΣ: Σκοπεύετε να ζητήσετε βοήθεια από Αμερικανούς ή Άγγλους για να αντιμετωπίσετε το πρόβλημα της τρομοκρατίας; Έχει γίνει στο παρελθόν, γι` αυτό το ρωτάω.
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Το πρόβλημα της τρομοκρατίας είναι ένα μεγάλο ζήτημα. Ευτυχώς, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ έχει καταφέρει σε προηγούμενες περιόδους διακυβέρνησης, το 2002, να εξαρθρώσει μια σημαντικότατη τρομοκρατική οργάνωση, τη 17Ν. Από εκεί και πέρα, δυστυχώς ακολούθησε μια διάλυση των αστυνομικών δυνάμεων, κυρίως σε επίπεδο αντιμετώπισης της τρομοκρατίας, με αποτέλεσμα το 2009, όταν αναλάβαμε, να βρούμε σχεδόν διαλυμένες τις υπηρεσίες. Μέσα σε τρεις μήνες, όμως, ανατάξαμε, αντιστρέψαμε αυτό το κλίμα. Και οι δυνάμεις, έτσι όπως είναι στην ελληνική αστυνομία σήμερα, με το σχεδιασμό που υπάρχει, είναι επαρκέστατες.
ΚΟΥΚΛΟΥΜΠΕΡΗΣ: Χθες είχαμε δύο δημοσκοπήσεις στον κυριακάτικο Τύπο, όπου μεταξύ των απαντήσεων, στη μία το 40,4% των ερωτηθέντων, απαντά ότι η κυβέρνηση δεν θα υλοποιήσει τις δεσμεύσεις της, και στην άλλη το 58,5% ότι είναι συνεπής προς συγκεκριμένες κατηγορίες χαμηλόμισθων και χαμηλοσυνταξιούχων. Πως σχολιάζετε αυτές τις απαντήσεις;
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Οι δημοσκοπήσεις που δημοσιεύτηκαν χθες, ήταν δημοσκοπήσεις σε πολλά επίπεδα, οι οποίες δείχνουν πρώτα από όλα ότι σε πολύ μεγάλο ποσοστό, στο ποσοστό των Ελλήνων πολιτών που ψήφισε, παραμένει η ίδια διαφορά. Και αυτό είναι σημαντικό. Από κει και πέρα το να μιλάμε τρείς μήνες μετά τις εκλογές βάσει δημοσκοπήσεων, νομίζω ότι είναι άκαιρο. Αυτό που κάνει η κυβέρνηση, είναι μέσα από πολύ δύσκολες συνθήκες, μέσα από την αγωνία, την οποία σαφώς και συμμεριζόμαστε, του απλού Έλληνα πολίτη να προωθήσουμε το σημαντικότατο έργο μας με βαθιές ριζικές αλλαγές, έτσι ώστε να δώσουμε ξανά την αισιοδοξία. Γιατί η δημοσκόπηση που μου αναφέρατε, αυτό ακριβώς δείχνει: Ότι έχει χαθεί η ελπίδα και η αισιοδοξία από τον Έλληνα πολίτη. Για αυτό ακριβώς λέμε, με κάθε ευκαιρία, ότι μέλημα αυτής της κυβέρνησης είναι να ξαναδώσει την ελπίδα στον απλό πολίτη. Και αυτό γίνεται μόνο με πράξεις, τις οποίες ήδη δρομολογούμε.
ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ: Με την ευκαιρία κιόλας επειδή σήμερα, αν δεν κάνω λάθος, έχουμε 99 ημέρες. Δεν ξέρω αν είναι πρώιμο να σας ρωτήσω, αλλά επειδή έχουμε προηγουμένως συζητήσει για τις 100 πρώτες ημέρες…
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Θα υπάρξει συνέντευξη Τύπου του Πρωθυπουργού, νωρίς την Τετάρτη στο Ζάππειο.
ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ: Πρώιμο είναι το διάστημα. Είσαστε ικανοποιημένοι για τις πρώτες 100 ημέρες για το (δεν ακούγεται) έργο ή τα διάφορα πράγματα, τα οποία έχουν συμβεί όλο αυτό τον καιρό;
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Επειδή υπάρχει μία περιρρέουσα ατμόσφαιρα ότι οι 100 πρώτες ημέρες δεν ήταν αυτές οι οποίες θέλαμε να είναι, εμείς σαφώς και είμαστε ικανοποιημένοι - στο μέτρο του δυνατού, βεβαίως - γιατί βρήκαμε μία κατάσταση, την οποία δεν υπολογίζαμε ότι θα βρούμε. Παρόλα αυτά, χωρίς άλλοθι προχωράμε. Και όταν μεθαύριο στο Ζάππειο γίνει ο απολογισμός, νομίζω ότι βλέποντας τον κατάλογο αυτών που κάναμε, αυτών που δρομολογήσαμε, ο απολογισμός και στα μάτια του απλού πολίτη θα είναι θετικός. Αυτό πιστεύουμε. Βεβαίως, ας μην ξεχνάμε ότι οι 100 ημέρες είναι ένας συμβατικός και συμβολικός χρόνος. Εμείς δουλεύουμε σε βάθος, όχι τετραετίας, σε βάθος χρόνου πολιτικού, οικονομικού, κοινωνικού, γιατί όταν βλέπουμε σε μικρή διάρκεια τι κάναμε ή τι θα μπορούσαμε να κάνουμε, τότε χάνουμε πραγματικά την ουσία.
ΜΙΧΑΗΛ: Θέλω να σας ρωτήσω για ένα πολύ πρακτικό ζήτημα: Η κυβέρνηση δεν είναι αυτή η οποία αποφασίζει για το τι αφορά τον πολίτη σε αυτή την χώρα; Τουλάχιστον αυτό προβλέπουν τα δημοκρατικά καθεστώτα. Και σας το λέω, παρά το γεγονός ότι υπάρχουν νομικές δεσμεύσεις, χωρίς να ειδοποιηθείτε, τουλάχιστον αυτό μαθαίνω από τα ρεπορτάζ, η κοινοπραξία που έχει τη διαχείριση του αυτοκινητοδρόμου Αθηνών – Θεσσαλονίκης έβαλε νέα διόδια τη στιγμή που έχουμε το πρόβλημα των Τεμπών. Τελικά τι γίνεται; Ότι θέλουν θα κάνουν οι εργολάβοι ή η κυβέρνηση συμφωνεί με αυτή την πρακτική τους;
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Με τα διόδια υπάρχει ένα ζήτημα. Υπάρχουν συμβάσεις, οι οποίες έχουν υπογραφεί από την προηγούμενη κυβέρνηση, συμβάσεις οι οποίες δεν ήταν δεκτές από εμάς. Το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών σχεδιάζει μία ολοκληρωμένη πολιτική στο θέμα των διοδίων, την οποία θα ανακοινώσει.
ΜΙΧΑΗΛ: Πότε όμως;
ΜΟΣΧΟΒΑΣ: Η νέα πολιτική θα περιλαμβάνει μειώσεις διοδίων; Γιατί λέτε ότι υπάρχουν συμβάσεις, οι οποίες υπήρχαν από ότι θυμάμαι και στη COSCO. Μία σύμβαση, την οποία λέγατε ότι θα επαναπροσδιορίσετε. Γιατί δεν το λέτε ρητά ότι θα επαναπροσδιοριστεί;…
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Γιατί την επαναπροσδιορίσαμε την COSCO. Βλέπετε ότι εμείς για την COSCO, για το λιμάνι διορθώσαμε όσα άφησε ανοιχτά η προηγούμενη κυβέρνηση με τα νομοθετήματά της. Και στο θέμα των διοδίων….
ΜΟΣΧΟΒΑΣ: Με χρυσές εθελούσιες εξόδους.
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Το θέμα των εθελουσίων εξόδων νομίζω έχει λυθεί. Βέβαια περνάμε από το ένα θέμα στο άλλο, αλλά δεν πειράζει. Στο πλαίσιο μιας πιο ανοιχτής συζήτησης, υπήρξε και μία ανακοίνωση του κ. Ανωμερίτη προέδρου και διευθύνοντα συμβούλου του ΟΛΠ, που αναφέρει πόσες είναι αυτές οι εθελούσιες έξοδοι και τι κοστίζουν στον ελληνικό λαό. Και νομίζω ότι δεν είναι αυτό που είχε διαφανεί από την αρχή. Ως προς τα διόδια: Είναι σαφώς μέλημά μας να είναι με το μικρότερο οικονομικό κόστος για τους κατοίκους, ειδικά των περιοχών, αλλά και για τους διερχόμενους πολίτες και με την αύξηση της ποιότητας των υπηρεσιών που παρέχουν οι δρόμοι μας, οι οποίοι σαφώς και δεν είναι καλοί. Αναγνωρίζουμε ότι υπάρχει πρόβλημα. Υπάρχει αναντιστοιχία χρημάτων, διοδίων με τους δρόμους τους οποίους απολαμβάνουμε.
ΜΟΣΧΟΒΑΣ: Άρα θα επαναπροσδιορίσετε αυτές τις συμβάσεις, δηλαδή θα αλλάξουν οι όροι των συμβάσεων; Αυτό μας λέτε;
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Ένα κράτος διαθέτει διάφορους τρόπους, έτσι ώστε να βελτιώνει κατά το μέτρο του δυνατού, μέσα στα συμβατικά και νομικά πλαίσια, κάποιες συμβάσεις τις οποίες ήδη έχει υπογράψει. Σε αυτή την κατεύθυνση θα είναι και οι αποφάσεις του αρμόδιου υπουργείου.
ΜΙΧΑΗΛ: Μου επιτρέπετε; Δεν θα σας έθετα το θέμα μόνο από την πλευρά της ειδησιογραφίας. Αλλά σκεφτείτε τον πολίτη που φεύγει από τον νότο να πάει στο βορρά ή αντιστρόφως, να υφίσταται την ταλαιπωρία των Τεμπών, πληρώνοντας αυτά τα διόδια στην κοινοπραξία, όπου βεβαίως υπάρχουν νομικές συνθήκες και να έχει και την απειλή ότι πιθανόν να μην τα καταφέρει, εάν και εφόσον οι αγρότες κλείσουν το βασικό οδικό δίκτυο. Αντιλαμβάνεστε…
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Τώρα βάζετε πολλά ζητήματα…
ΜΙΧΑΗΛ: Όχι δεν τα βάζω. Για έναν που κάνει αυτή τη δουλειά επαγγελματικά, είναι τεράστιο πρόβλημα.
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Βεβαίως, όχι μόνο για αυτόν που κάνει επαγγελματικά, αλλά και για τον πολίτη ο οποίος χρησιμοποιεί τους δρόμους της χώρας του. Σαφώς και είναι πρόβλημα. Σαφώς και τα προβλήματα υπάρχουν. Εμείς δεν τα αρνούμαστε, ούτε τα αποκρύπτουμε, ούτε τα ωραιοποιούμε. Έχουμε μία κατάσταση, την οποία διαχειριζόμαστε με τον καλύτερο τρόπο.
ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ: Κύριε εκπρόσωπε, άκουσα χθες τον Πρωθυπουργό να λέει ότι θα συσταθεί μία επιτροπή που θα εξετάσει το θέμα του μοντέλου διακυβέρνησης και τις λειτουργίες του πρωθυπουργικού γραφείου. Τι επιτροπή θα είναι αυτή;
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Το μοντέλο της διακυβέρνησης συνολικά.
ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ: Της νέας διακυβέρνησης, αυτά τα open govern, όπως τα λέτε…
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Όχι, η «νέα διακυβέρνηση» δεν είναι όρος του σημερινού Πρωθυπουργού…
ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ: Ναι, εν πάση περιπτώσει, πείτε μας εσείς ποιους όρους, γιατί όλο επιτροπές ακούμε. Τι επιτροπή θα είναι αυτή, τι θα κάνει και για πιο λόγο;
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Χθες ο Πρωθυπουργός ήταν αρκετά σαφής. Θα είναι μία επιτροπή, η οποία θα αποτελείται από προσωπικότητες - και διεθνούς κύρους - έτσι ώστε να υπάρχει παραγωγή ενός μοντέλου, το οποίο θα είναι το καλύτερο, το παραγωγικότερο, το δημοκρατικότερο και το αποδοτικότερο για την κυβέρνηση, για το πρωθυπουργικό γραφείο και για το κράτος συνολικότερα.
ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ: Να υποθέσω, επειδή μιλάει και για πρωθυπουργικό γραφείο, ότι διαπιστώνει ο Πρωθυπουργός ότι ορισμένα πράγματα ίσως δεν λειτουργούν καλά; Προφανώς για να κάνει μία επιτροπή, έτσι δεν είναι;
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Το μοντέλο, το οποίο υπάρχει μέχρι τώρα, γενικώς, είναι μοντέλο το οποίο είναι παρωχημένο. Εμείς ξεκινάμε από εδώ και πέρα. Προσπαθούμε να βρούμε τους τρόπους της καλύτερης απόδοσης, της πιο δημοκρατικής λειτουργίας σε όλα τα επίπεδα της κυβέρνησης και διακυβέρνησης.
ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ: Να επιμείνω για το πρωθυπουργικό γραφείο. Πιστεύετε, για παράδειγμα…
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Δεν είναι θέμα προσώπων, μιλάμε για μοντέλο.
ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ: Ναι, για μοντέλο. Είδαμε, ας πούμε, διάφορα μοντέλα αυτές τις 100 ημέρες. Είδαμε τον κ. Παμπούκη να προεδρεύει σε συσκέψεις με άλλους υπουργούς για παράδειγμα. Αυτό θα συνεχιστεί, για παράδειγμα, το μοντέλο μέσα σε αυτές τις μεγάλες τομές που ετοιμάζεστε να κάνετε για την λειτουργία του πρωθυπουργικού γραφείου;
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Για αυτό σας είπα προηγουμένως και μάλλον σας πρόλαβα. Δεν είναι θέμα προσώπων, είναι θέμα μοντέλου. Και το τι μοντέλο θέλουμε να υπάρχει ως λειτουργία του πρωθυπουργικού γραφείου, της κυβέρνησης, του κράτους γενικότερα, είναι ένα ζητούμενο έτσι ώστε να έχουμε την καλύτερη απόδοση και την πιο δημοκρατική λειτουργία και την μεγαλύτερη παραγωγικότητα.
ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ: Πιο συγκεκριμένα τώρα. Ο κ. Παμπούκης θα είναι στην επιτροπή ή δεν είναι προσωπικότητα διεθνώς αναγνωρισμένη;
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Ο κ. Παμπούκης είναι υπουργός της κυβέρνησης, υπουργός Επικρατείας και δεν προβλέπεται σε αυτή την επιτροπή να υπάρχουν υπουργοί.
ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ: Και μία τελευταία ερώτηση: Η κ. Διαμαντοπούλου ζήτησε προ ημερών να γίνει μία σύσκεψη για την Αθήνα, θέματα ασφάλειας κλπ υπό τον κ. Παμπούκη, μάλιστα, την ζήτησε. Θα γίνει αυτή η επιτροπή και πότε την βλέπετε να γίνει, αν είναι να γίνει;
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Η κ. Διαμαντοπούλου, ως βουλευτής της Α’ περιφέρειας Αθήνας, και κάνοντας μία σημαντική δουλειά τα δύο τελευταία χρόνια της θητείας της ως βουλευτής της αντιπολίτευσης, είχε ασχοληθεί με το θέμα της Αθήνας. Έστειλε μία επιστολή, όπου έθετε το ζήτημα υπό ένα συνολικότερο πρίσμα, σε επίπεδο παιδείας, πολιτισμού, προστασίας του πολίτη, πολύ συνολικότερα. Αυτή η επιστολή δεν έχει απαντηθεί ακόμη.
ΜΟΣΧΟΒΑΣ: Προβληματίζει την κυβέρνηση το γεγονός ότι κορυφαία στελέχη της δέχονται επιθέσεις από εσωκομματικά μετερίζια, από υπουργούς, από βουλευτές και από ΜΜΕ; Και αναφέρομαι για παράδειγμα στον κ. Παμπούκη.
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Αυτό που προβληματίζει την κυβέρνηση και είναι θέμα της κυβέρνησης, είναι να αντιμετωπίσει τα πραγματικά προβλήματα, να αντιμετωπίζει γεγονότα. Οι προκλήσεις είναι πάρα πολύ μεγάλες και αυτή είναι η δουλειά της. Όταν έχουμε να κάνουμε με γεγονότα, σαφώς και τα αντιμετωπίζουμε, γιατί αυτός είναι ο ρόλος τον οποίο αναλάβαμε.
ΜΟΣΧΟΒΑΣ: Επειδή την Κυριακή είδαμε σε μεγάλης κυκλοφορίας κυριακάτικη εφημερίδα, σχετικά ρεπορτάζ για τον κ. Παμπούκη με συγκεκριμένες αιτιάσεις. Επ΄ αυτών έχει κάποια απάντηση η κυβέρνηση;
ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Εάν υπάρχουν κάποια συγκεκριμένα γεγονότα, θα μπορούμε να αποφανθούμε και θα μπορούμε να κρίνουμε. Στα σχόλια, όμως, των εφημερίδων, σαφώς και δεν απαντάμε. Εμείς απαντάμε με την πολιτική μας. Εμείς παράγουμε πολιτική και αυτή είναι η απάντησή μας. Όταν έχουμε γεγονότα, τα συζητάμε. Και μπορούμε να τα συζητάμε και εδώ και παντού.
Σας ευχαριστώ.