ΣΗΜΕΙΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΣ
ΣΤΟ ΥΨΗΛΟΤΕΡΟ ΣΗΜΕΙΟ ΤΟ ΕΠΙΤΟΚΙΟ ΔΑΝΕΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ
- Η τετράμηνη καθυστέρηση λήψης διαρθρωτικών μέτρων για την καταπολέμηση του ελλείμματος από τη κυβέρνηση του ΠAΣOΚ είχε σαν αποτέλεσμα να αποσπάσει από τις αγορές το ακριβότερο «φιλί της ζωής», καθώς καλύφθηκε η κοινοπρακτική έκδοση των ξένων ομολόγων, υπερβαίνοντας όμως κατά 3,5% το μέσο κόστος δανεισμού των χωρών της Ευρωζώνης στους αντίστοιχους τίτλους πενταετούς διάρκειας.
- Το επιτόκιο δανεισμού των 8 δισ. € διαμορφώθηκε, παρά το διεθνές ισχυρό ενδιαφέρον, στο 6,2%, σκαρφαλώνοντας στο υψηλότερο ιστορικά σημείο από τη στιγμή ένταξης της Ελλάδας στην ΟΝΕ.
Συγκεκριμένα:
- Το επιτόκιο των πενταετών τίτλων των μηνών Ιανουαρίου και Μαρτίου 2009 ήταν αντίστοιχα 5,5% και 4,98%.
- Η Ελλάδα θα καταβάλλει για τόκους 296 εκατ. € περισσότερα κάθε χρόνο από τη Γερμανία για το ίδιο ποσό και συνολικά για την 5ετία 2,48 δισ. €. Θα καταβάλει πάλι 176 εκατ. € περισσότερα από την Ιρλανδία και συνολικά 1,5 δισ. € μέχρι τη λήξη του τίτλου. (Πηγή οικονομικών στοιχείων εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ).
- Η ιστορική αύξηση του κόστους δανεισμού του ελληνικού Δημοσίου επιβαρύνει άμεσα το κόστος δανεισμού και άντλησης ρευστότητας για τις ελληνικές τράπεζες, και κατ’ επέκταση δυσχεραίνει τη χρηματοδότηση της ελληνικής οικονομίας.
- Έτσι, το κόστος δανεισμού για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις της πατρίδας μας καθίσταται απαγορευτικό.
Ενδεικτικά:
· Το μέσος κόστος δανεισμού μιας μικρομεσαίας επιχείρησης είναι σήμερα τουλάχιστον πέντε μονάδες πάνω από το euribor και αυτό εκτοξεύεται όσο αυξάνεται το spread δανεισμού του δημοσίου.
· Τα επιτόκια για κεφάλαια κίνησης ξεπερνούν το 10% καθιστώντας τις ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις μη ανταγωνιστικές.
· Η έλλειψη συγκεκριμένου σχεδίου, οι παλινωδίες και η πολιτική απραξία του ΠΑΣΟΚ, συνδυαζόμενα με τη πιθανή λήψη πρόσθετων μέτρων προκειμένου να επιτευχθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι του Προγράμματος Σταθερότητας και Ανάπτυξης, κινδυνεύουν να οδηγήσουν την οικονομία μας στο φαύλο κύκλο της ανατροφοδοτούμενης ύφεσης και της διεύρυνσης του χρέους ως ποσοστού του ΑΕΠ.
· Μοναδική διέξοδος αποτελεί η πρόταση του Αντώνη Σαμαρά για άμεση και τολμηρή επένδυση σε διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, στην ενίσχυση της ανάπτυξης, στην απελευθέρωση των πόρων της ελληνικής οικονομίας, στην ουσιαστική αξιοποίηση του ΕΣΠΑ και βεβαίως στην αποφυγή στρατηγικής φοροεπιδρομής που θα στεγνώσει περαιτέρω την αγορά.
Η ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΤΟΝ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ ΚΑΛΑ ΚΡΑΤΕΙ ΚΑΙ ΕΚ ΤΩΝ ΕΣΩ
Η υλοποίηση της διοικητικής μεταρρύθμισης της χώρας που σχεδιάστηκε από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας δεν εφαρμόστηκε άμεσα λόγω της διεθνούς οικονομικής κρίσης που δεν επέτρεπε την αναγκαία χρηματοδότησή της.
Το σχέδιο αυτό με την ονομασία Καλλικράτης σήμερα υπονομεύεται από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ γιατί:
- Εξαγγέλλεται χωρίς να ξεκαθαρίζεται η χωροθέτηση των νέων δήμων.
- Ενώ υποτίθεται ότι δεν έχουν ακόμα ξεκαθαρίσει ποιοι και με ποιους θα συγχωνευτούν, μας λέει η κυβέρνηση με ακρίβεια ότι οι 1034 σημερινοί δήμοι και κοινότητες θα συγχωνευτούν σε 370! Προφανώς έχουν κάνει τη γεωγραφική κατανομή και δεν το ανακοινώνουν. Πιθανόν για να αιφνιδιάσουν, καθώς πλησιάζουν οι δημοτικές εκλογές.
- Θα είναι δώρο άδωρο χωρίς την απαραίτητη οικονομική «προίκα». Για την εφαρμογή του απαιτούνται 4 με 5 δισεκατομμύρια, τα οποία δεν μας λέει η Κυβέρνηση από πού θα βρεθούν.
Αντί να συνεχίσουμε τη δική μας απαρίθμηση παραθέτουμε μερικές από τις επισημάνσεις και απορίες του Νομάρχη Αθηνών κ. Σγουρού όπως αυτές διατυπώθηκαν σε πρόσφατη επιστολή του προς τον Υπουργό Εσωτερικών (21/01/10), όπου τονίζει: «Καλές οι γενικές αρχές, αλλά το πώς αυτές θα αποτυπωθούν στον νέο νόμο, είναι ακόμη ένα ερωτηματικό»:
Ø «Οι πόροι που θα χρειαστούν για να εφαρμοστεί το νέο πλαίσιο δεν έχουν ακόμη ξεκάθαρα καθοριστεί (αντί για Νομάρχες–Επαίτες θα έχουμε Περιφερειάρχες–Επαίτες)».
Ø «Η διαχείριση του ΕΣΠΑ 2007-2013 πρέπει να περάσει στις νέες Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις».
Ø «Δεν γίνεται καμία ειδική αναφορά για το προσωπικό που θα στελεχώσει τους νέους φορείς».
Ø «Δεν έχει σαφή περιγραφή των αρμοδιοτήτων που θα μεταφερθούν».
Ø «Μαζί με το σχέδιο Καλλικράτης θα πρέπει να ψηφιστεί και νέος Κώδικας Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης».
Ø «Τι θα γίνει με την περιουσία των Νομαρχιών που θα καταργηθούν; Θα πάει στο Κράτος, στην αιρετή Περιφέρεια ή στους νέους Δήμους;».
Ø «Αν θα προλάβει όλο αυτό το τεράστιο εγχείρημα να υλοποιηθεί έγκαιρα και οι εκλογές του Νοεμβρίου 2010 να γίνουν με το νέο σύστημα».
Τα παραπάνω αποδεικνύουν την «προχειρότητα» που επιδεικνύει η κυβέρνηση σε μια ακόμη μεταρρύθμιση μείζονος σημασίας για τον τόπο. Μια μεταρρύθμιση που με ευθύνη της κυβέρνησης κινδυνεύει να γίνει απορρύθμιση και κάτι παραπάνω με τη σπουδή της να δώσει δικαίωμα ψήφου στους μετανάστες.
Ιδιαίτερο καθήκον δικό μας είναι να ασκήσουμε και σε αυτό το ζήτημα αντιπολίτευση συνετή, δυναμική και συνεπή.
Συνετή αντιπολίτευση, γιατί η χώρα αντιμετωπίζει πολύ σοβαρά προβλήματα και δεν υπάρχει κανένα περιθώριο για εύκολα λόγια και ανεύθυνες διακηρύξεις.
Δυναμική αντιπολίτευση, διότι "συναίνεση" δεν σημαίνει συνυπευθυνότητα με τα σφάλματα που κάνει η Κυβέρνηση.
Συνεπή αντιπολίτευση: συνεπή με τις αρχές και τις αξίες μας. Δεν θα προσπαθήσουμε να κάνουμε επίδειξη μιας κίβδηλης “πολιτικής ορθότητας”.
άνοιγμα στην κοινωνία