ΓΤΤ


Τετάρτη 24 Μαρτίου 2010

Απάντηση του Υφυπουργού Οικονομικών, κ. Φ. Σαχινίδη, σε Επίκαιρη Ερώτηση του κ. Κ. Μουσουρουλη

http://www.chiosnews.com/images/Musurulis_kontini.jpg

Την Τρίτη 23 Μαρτίου 2010, ο Υφυπουργός Οικονομικών απάντησε σε Επίκαιρη Ερώτηση του Βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας κ. Κωνσταντίνου Μουσουρούλη σχετικά με την προετοιμασία της χώρας για τη διαπραγμάτευση του νέου δημοσιονομικού πλαισίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (2014-2020).

Η Ερώτηση του κ. Μουσουρούλη είχε ως εξής: Επειδή, η επιτυχημένη συμμετοχή στις διαπραγματεύσεις, ενόψει και της επικείμενης πρότασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το δημοσιονομικό πλαίσιο 2014-2020, προϋποθέτει την έγκαιρη, εμπεριστατωμένη και τεχνικά άρτια προετοιμασία:
1. Ποιός είναι ο σχεδιασμός της Κυβέρνησης για την κατάλληλη προετοιμασία της χώρας ενόψει της επικείμενης διαπραγμάτευσης για το νέο δημοσιονομικό πλαίσιο; Έχει ξεκινήσει την προετοιμασία για τη διεκδίκηση πόρων από το επόμενο κοινοτικό πακέτο; Ποίο το χρονοδιάγραμμα ενεργειών, για την έγκαιρη προετοιμασία της χώρας;
2. Προτίθεται να αξιοποιήσει η Κυβέρνηση την εμπειρία που έχει αποκτηθεί από την προηγούμενη διαπραγμάτευση; Αν ναι, με ποιόν τρόπο;
3. Ποιά η θέση της Κυβέρνησης για την ενδεχόμενη ισχυρή μετατόπιση της χρηματοδότησης προς τις νέες πολιτικές στο πλαίσιο του δημοσιονομικού πλαισίου 2014-2020;
4. Ποιά η θέση της Κυβέρνησης για την ενδεχόμενη ριζική αναμόρφωση του συστήματος ιδίων πόρων της Κοινότητας και συγκεκριμένα, συμφωνεί για την κατάργηση της συνεισφοράς βάσει του Φ.Π.Α. και την ενδεχόμενη επέκταση αυτής, με βάση το Α.Ε.Π.; Ποιά η θέση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους στο ζήτημα αυτό;» .

Ο Υφυπουργός Οικονομικών είπε χαρακτηριστικά ότι καλείται να απαντήσει σε μια έκθεση πεοραγμένων της Νέας Δημοκρατίας και πρόσθεσε “Μπορείτε να μου εξηγήσετε ποια ήταν η διαπραγματευτική σας επιτυχία; Γιατί, εξ όσον δύναμαι να γνωρίζω, και επί των ημερών σας υπήρξε συνολική μείωση των Κοινοτικών πόρων για την χώρα μας σε σχέση με το Γ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης που με όρους του 2000, αντιστοιχούσαν στο 31% του Α.Ε.Π., ενώ το Ε.Σ.Π.Α. αντιστοιχεί μόλις στο 9%. Δεν είναι αλήθεια ότι με τον ν. 3614/2007, για τη διαχείριση του Ε.Σ.Π.Α. -ένα μνημείο πολυπλοκότητας, σπατάλης πόρων, γραφειοκρατίας και αδιαφάνειας- φτάσαμε στο τραγικό ποσοστό απορρόφησης του 5%;”.

Σημείωσε ότι το ΠΑΣΟΚ, όταν ήταν στην αντιπολίτευση δεν είχε καμία αντίρρηση να γίνουν όποιες αλλαγές ήταν αναγκαίες πάνω στη βάση της εμπειρίας που αποκτήθηκε από το Γ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, ενώ είπε ότι ποτέ δεν διατυπώθηκε η θέση ότι το θεσμικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία του Γ΄ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης ήταν άριστο.

“Εμείς, σας καλέσαμε, αυτό, να το βελτιώσετε, να ενσωματώσετε την εμπειρία. Αντί να κάνετε αυτό, φέρατε ένα πολύπλοκο γραφειοκρατικό πλαίσιο το οποίο, βέβαια, οδήγησε τη χώρα εκεί που βρίσκεται σήμερα. Και έτσι στερήσατε τη δυνατότητα –και επειδή είστε και Βουλευτής της Περιφέρειας, στερήσατε, πραγματικά, τη δυνατότητα- από την ελληνική Περιφέρεια να βελτιώσει τις ευκαιρίες και τις προϋποθέσεις για να πετύχει από τη μια μεριά σύγκλιση με τις περιοχές οι οποίες είχαν καλύτερο επίπεδο ανάπτυξης και ταυτόχρονα να βελτιώσουν οι κάτοικοι της Περιφέρειας, την ποιότητα της ζωής τους”.

Ο κ. Σαχινίδης επεσήμανε ότι αυτό που κατάφερε η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας είναι η Ελλάδα σε συνθήκες παγκόσμιας κρίσης, πέρα από τα δικά της προβλήματα, να βρεθεί και αθωράκιστη ακριβώς γιατί δεν διασφαλίστηκαν εκείνες τις προϋποθέσεις που θα επέτρεπαν στη χώρα να έχει μια διατηρήσιμη οικονομική ανάπτυξη.

Ο Υφυπουργός είπε ότι ευτυχώς για τη χώρα μας στις 18 Μαρτίου η Επιτροπή Περιφερειακής Ανάπτυξης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου πήρε μια πολύ σημαντική απόφαση, τα κονδύλια που δεν έχουν αξιοποιηθεί να ανακατανέμονται και να μην επιστρέφονται στον Προϋπολογισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σημείωσε δε ότι αν γινόταν η εφαρμογή του κανόνα όπως ίσχυε με τα μέχρι τώρα σχετικά ποσά για την Ελλάδα, θα αποδεσμεύονταν αυτομάτως από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 31 Δεκεμβρίου 2010 και θα χάνονταν.

Στη συνέχεια σημείωσε ότι η διαπραγμάτευση για το δημοσιονομικό πλαίσιο 2014-2020 προϋποθέτει την έγκαιρη, εμπεριστατωμένη και τεχνικά άρτια προετοιμασία και μάλιστα πολύ περισσότερο καθώς η Ελλάδα θα συμμετέχει και σε αυτή τη συζήτηση, έχοντας απωλέσει την αξιοπιστία της και έχοντας να αντιμετωπίσει ένα γενικότερα αρνητικό κλίμα για αυτήν.

“Οι διαπραγματεύσεις για τις νέες δημοσιονομικές προοπτικές θα είναι εξαιρετικά δύσκολες λόγω της αναμενόμενης ύφεσης των ευρωπαϊκών οικονομιών, αλλά και το πλαίσιο της συζήτησης θα είναι δραματικά διαφορετικό από όλες τις προηγούμενες διαπραγματεύσεις, αφού έχει αναδειχθεί περισσότερο από ποτέ το έλλειμμα ανάπτυξης που χαρακτηρίζει την Ευρώπη και θέτει σε κίνδυνο το μέλλον της”, είπε χαρακτηριστικά.

Ο κ. Σαχινίδης συμπλήρωσε ότι η στρατηγική «Ευρώπη 2020» όπως παρουσιάστηκε στις αρχές του μήνα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θα είναι ένας αγώνας για την ανάπτυξη και την απασχόληση με στόχο την έξοδο από την κρίση και την προετοιμασία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την επόμενη δεκαετία.

“Η βασική θέση που διατύπωσε η χώρα μας σε σχετικές διαβουλεύσεις, είναι ότι η νέα στρατηγική να αναγνωρίζει τόσο τα διαφορετικά σημεία εκκίνησης των κρατών-μελών όσο και τις διαφορετικές διαδρομές που θα ακολουθήσουν για να πετύχουν την ανάπτυξη. Με αυτή τη λογική στηρίζουμε τους νέους στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δηλαδή την έξυπνη, βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμό ανάπτυξη, που αποτελούν και άλλωστε τον πυρήνα των δικών μας θέσεων”, είπε.

Στη δευτερολογία του ο Υφυπουργός Οικονομικών σημείωσε ότι όσον αφορά στην προετοιμασία της χώρας για την επίσημη έναρξη των διαπραγματεύσεων που εκτιμάται ότι θα ξεκινήσουν το φθινόπωρο και ότι όλα τα εμπλεκόμενα Υπουργεία και οι υπηρεσίες τους δουλεύουν συστηματικά για να υποστηρίξουν το πλαίσιο των διαπραγματεύσεων και τη διαμόρφωση των θέσεων.

Αναλυτικότερα ο κ. Σαχινίδης είπε ότι σε ό,τι αφορά το Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, στόχος είναι η κατοχύρωση των απαραίτητων διαρθρωτικών πόρων για την επίτευξη πραγματικής σύγκλισης των περιφερειών της χώρας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

“Ενδεικτικά, αναφέρω ότι το Υπουργείο Οικονομίας προετοιμάζει το πλαίσιο εκπόνησης των απαραίτητων μελετών και των κατάλληλων μεθοδολογικών εργαλείων, τα οποία θα ενδυναμώσουν την επιχειρηματολογία μας”, είπε χαρακτηριστικά.

Ο κ. Σαχινίδης συμπλήρωσε ότι λαμβάνει χώρα η ανάλυση των διαθέσιμων στατιστικών στοιχείων και δεικτών, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα εναλλακτικών σεναρίων για τη θέση των περιφερειών και επαγωγικά για την διαπραγματευτική θέση της χώρας, ενώ σημείωσε ότι οι προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για νέους δείκτες αναμένονται το 2012. Τέλος, προετοιμάζονται μελέτες για επιμέρους χωρικά σύνορα, όπως είναι τα νησιά.

Σε ό,τι αφορά στην Κοινή Αγροτική Πολιτική θέση της Κυβέρνησης είναι η διατήρησή της ως αμιγώς ευρωπαϊκή πολιτική στο πλαίσιο της ενιαίας εσωτερικής αγοράς, που εξασφαλίζει τη διατροφική επάρκεια και ασφάλεια. Με αυτήν τη έννοια η εξασφάλιση ισχυρής χρηματοδότησης των αγροτικών πολιτικών, αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα.

Περαιτέρω η ρύθμιση των αγορών των διατροφικών προϊόντων, η διασφάλιση ενός σταθερού πλαισίου με προβλέψιμες εξελίξεις, η παροχή επαρκών τεχνικών εφοδίων στο γεωργικό πληθυσμό και η εξυγίανση της λειτουργίας εφοδιασμού, ώστε να εξισορροπούνται οι τιμές και τα περιθώρια κέρδους προς όφελος των γεωργών και των καταναλωτών, αποτελούν βασικές θέσεις του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης στο πλαίσιο της νέας διαπραγμάτευσης. Σ’ αυτή τη νέα διαπραγμάτευση οι παραδοσιακές συμμαχίες ανάμεσα σε υπέρμαχους και πολέμιους των αγροτικών επιδοτήσεων έχουν διαφοροποιηθεί.

“Το νέο σκηνικό της Ευρώπης των είκοσι επτά προδικάζει ότι οι διαπραγματεύσεις για το μέλλον της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής θα είναι σκληρές. Ξέρουμε όμως, να δίνουμε μάχες στην Ευρώπη με σχέδιο, συνέπεια και αποτελεσματικότητα”, είπε ο Υφυπουργός.

Ο κ. Σαχινίδης συμπλήρωσε ότι ως προς το σύστημα ιδίων πόρων της Κοινότητας, αυτό οφείλει να παρέχει επάρκεια πόρων και να χαρακτηρίζεται από δικαιοσύνη, σταθερότητα, απλότητα και διαφάνεια.

“Οι συνεισφορές των κρατών-μελών θα πρέπει να αντανακλούν τη σχετική τους ευημερία, γιατί μπορεί η Ελλάδα να συνεισφέρει στον κοινοτικό προϋπολογισμό μικρότερο ποσοστό από τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες αλλά, αν αυτή η εισφορά αναχθεί στο κατά κεφαλή Α.Ε.Π., γίνεται πολύ μεγαλύτερη. Ένα σύστημα χρηματοδότησης του κοινοτικού προϋπολογισμού βασιζόμενο κυρίως στους παραδοσιακούς ίδιους πόρους και τον πόρο ακαθάριστου εθνικού εισοδήματος σε συνδυασμό με την κατάργηση των διορθώσεων και εκπτώσεων που πλήττει χώρες, όπως η Ελλάδα, πληροί προφανώς τις αρχές της αλληλεγγύης και της δικαιοσύνης”, είπε χαρακτηριστικά.

Τέλος ο κ. Σχινίδης είπε ότι η συζήτηση περί κατάργησης της συνεισφοράς βάσει του Φ.Π.Α., είναι πρόωρη καθώς δεν έχει κατατεθεί συγκεκριμένη πρόταση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

“Κύριε συνάδελφε, είναι προφανές ότι η χώρα μας θα αναγκαστεί να διαπραγματευτεί σ’ ένα νέο και δύσκολο ευρωπαϊκό τοπίο. Ήδη το κάνει προσπαθώντας να ανακτήσει τη χαμένη της αξιοπιστία και να συμβάλει μαζί με τους εταίρους της στην ενίσχυση μιας κοινωνικής και ανταγωνιστικής Ευρώπης των πολιτών, ικανής να αντιμετωπίζει τις διεθνείς προκλήσεις.


Σ’ αυτή τη προσπάθεια το Υπουργείο Εξωτερικών με επικεφαλής τον Πρωθυπουργό της χώρας, που έχει θεσμικά το συντονιστικό ρόλο στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης, έχει εδώ και καιρό ξεκινήσει μια συστηματική προσπάθεια οικοδόμησης συμμαχιών και αναζήτησης κοινών προσανατολισμών με άλλες χώρες, έτσι ώστε να ενδυναμωθεί η διαπραγματευτική μας θέση”, είπε κλείνοντας.