Εν μέσω οικονομικής κρίσης απαραίτητη η ενίσχυση * Κλίμα τρομοκρατίας και πανικού στους καταναλωτές καταλογίζουν οι καταστηματάρχες * Προτίμηση των τοπικών επιχειρήσεων έναντι των πολυκαταστημάτων ζητεί ο Εμπορικός Σύλλογος |
γράφει Η Κ. Μ. |
Πτώση του τζίρου έως και 50% έχουν υποστεί τα εμπορικά καταστήματα στη Νέα Ιωνία το πρώτο πεντάμηνο του 2010. Λόγω της οικονομικής κρίσης, οι καταστηματάρχες βλέπουν συνεχώς τα έσοδά τους να μειώνονται και μετά δυσκολίας καταφέρνουν να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις λειτουργίας των επιχειρήσεών τους. |
Ο αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Βόλου και Νέας Ιωνίας Κώστας Τσέλιος απευθύνει έκκληση στο καταναλωτικό κοινό να δείχνει στις αγορές του προτίμηση στα ντόπια προϊόντα. Τα μηνύματα, όπως λέει, που λαμβάνει ο Σύλλογος για το επόμενο διάστημα είναι εξαιρετικά δυσμενή και γιαυτό επισημαίνει ότι ενισχύοντας τις τοπικές επιχειρήσεις, το χρήμα ανακυκλώνεται. Καταστηματάρχες της περιοχής επιβεβαιώνουν ότι τα εμπορικά καταστήματα διανύουν μία εξαιρετικά δύσκολη από οικονομικής απόψεως συγκυρία. Όπως εξηγούν, οι καταναλωτές είναι ιδιαίτερα συγκρατημένοι στις αγορές τους. Οι καταστηματάρχες κατανοούν τη στάση που τηρούν, κατηγορούν όμως τα ΜΜΕ στην Αθήνα ότι έχουν καλλιεργήσει κλίμα τρομοκρατίας που προκαλεί ακόμη μεγαλύτερα προβλήματα στην αγορά. |
Η οικονομική κρίση που διανύουμε «χτυπά» τα εμπορικά καταστήματα σε μία στιγμή που είχαν ήδη υποστεί μείωση στα οικονομικά τους, αφού το 2009 ήταν «πεσμένη» χρονιά. |
Στη Νέα Ιωνία ιδιαίτερα, σύμφωνα με έρευνα που έγινε από την κοινωφελή επιχείρηση «Ιωνία» τα έτη 2009-2010 (μέχρι και τον Απρίλιο του 2010), προέκυψε ότι τα εμπορικά καταστήματα στην οδό Μαιάνδρου καταφέρνουν να τηρούν μία σταθερή πορεία, ενώ οι επιχειρήσεις που λειτουργούν στη Λεωφόρο Ειρήνης και την Αναπαύσεως καταγράφουν φθίνουσα πορεία. Η αγορά δέχεται μεγάλο πλήγμα σε ολόκληρο το Πολεοδομικό Συγκρότημα και η Νέα Ιωνία δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση. |
Η κρίση, όπως τονίζουν οι καταστηματάρχες, είναι παντού ίδια, μεγαλύτερα προβλήματα όμως πρόκειται να αντιμετωπίσουν τα καταστήματα με μεγάλα κέρδη αφού θα έχουν και μεγάλες απώλειες στο κλείσιμο του χρόνου. |
Στο Πολεοδομικό Συγκρότημα το πρώτο πεντάμηνο του 2005 σύμφωνα με στοιχεία του Εμπορικού Τμήματος του Επιμελητηρίου Μαγνησίας, που έχει στη διάθεσή του ο Εμπορικός Σύλλογος διέκοψαν τη λειτουργία τους 46 επιχειρήσεις εγγεγραμμένες στο Μητρώο του Επιμελητηρίου, ενώ το 2009 123. |
Οι καταστηματάρχες |
Ο κ. Στάθης Χιντιπάτογλου είναι βιοτέχνης επίπλων εδώ και 40 χρόνια. Σε όλη του την επαγγελματική πορεία τέτοια κρίση στην εμπορική κίνηση δεν έχει δει, δεν είναι φυσιολογική, τονίζει. Η οικονομική κρίση, εδώ και δύο - τρεις μήνες, σημειώνει, έχει επηρεάσει τον κόσμο, όμως επισημαίνει ότι έχει δοθεί έμφαση από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης στην Αθήνα, με αποτέλεσμα να προκαλούνται ακόμη μεγαλύτερα προβλήματα. Εάν συνεχιστεί αυτό, τόνισε, κάποια καταστήματα δεν θα έχουν καλό τέλος. Τα μηνύματα που λαμβάνουμε, υπογράμμισε, είναι αρνητικά. «Ο κόσμος είναι κάτι περισσότερο από προσγειωμένος. Φοβάται να μπει σε μαγαζί. Ό,τι οικονομίες έχει, τις κλειδομανταλώνει και τώρα περιμένουμε να δούμε πώς θα «φυσήξει αέρας» στην αγορά, να ξαναρθεί σιγά σιγά κόσμος στα καταστήματα». |
Απελπιστική, χαρακτηρίζει την κατάσταση ο κ. Νίκος Καραφύλογλου, που διατηρεί κατάστημα εμπορίας με είδη οικιακής χρήσης, και το κακό είναι, όπως προσθέτει, ότι «δεν βλέπουμε φως στο τούνελ». Πτώση στην αγοραστική κίνηση, όπως σημειώνει, οι καταστηματάρχες βλέπουν εδώ κι έναν χρόνο, αλλά σήμερα έχει φτάσει στο αποκορύφωμα πια. |
Η κ. Χριστίνα Ψύχα ιδιοκτήτρια καταστήματος εμπορίας τζακιών εκτιμά ότι τα πράγματα έχουν δυσκολέψει ιδιαίτερα τον τελευταίο μήνα. Δουλειά, επισημαίνει, μπορεί να υπάρχει αλλά ο κόσμος είναι μετρημένος όσον αφορά τα χρήματα. «Δηλαδή δεν παίρνουμε κι εμείς τα χρήματά μας τόσο εύκολα» κι εκτιμά ότι: «Το επόμενο διάστημα θα έρθουν τα χειρότερα. Δεν μπορούμε να κάνουμε και πολλά πράγματα. Τα χτυπήματα είναι απανωτά. Οι νέοι δεν βρίσκουν δουλειά. Ο κόσμος με τις συντάξεις δεν τα βγάζει πέρα. Υπάρχει αντίκτυπος σε όλους τους τομείς, είτε αυτό λέγεται αγορά είτε αυτό λέγεται Σούπερ Μάρκετ, ένδυση- υπόδηση και όλα τα υπόλοιπα». |
Έχουν φθίνουσα πορεία |
Η κοινωφελής επιχείρηση «Ιωνία» όπως ενημέρωσε ο διευθυντής της κ. Νίκος Αντωνάκης, κατέβαλε μία προσπάθεια αναβάθμισης των Προσφυγικών με την κατάρτιση του επιχειρησιακού προγράμματος Urbameco, Αυτό προέβλεπε ενίσχυση μικρομεσαίων επιχειρήσεων και ειδικά καλλιτεχνών και τεχνιτών προκειμένου να πάρει «λίγο ζωή» η περιοχή και να αποκτήσει ταυτότητα. |
Στο πλαίσιο αυτό προγραμματίστηκε η διενέργεια τριών ερευνών. Υπήρξε όμως περικοπή πόρων. Η επιχείρηση δεν μπόρεσε να διεξάγει τις έρευνες όπως τις είχε προγραμματίσει με τη συμπλήρωση τριών ερωτηματολογίων και με τη συμβολή πολλών ερευνητών. |
Με δικές της δυνάμεις πήρε τις στοιχειώδεις απαντήσεις από τα καταστήματα που βρίσκονται κατά μήκος της οδού Μαιάνδρου, της Αναπαύσεως και της Λεωφόρου Ειρήνης από την Ευαγγελίστρια μέχρι τη γέφυρα του Κραυσίδωνα. |
Στόχος ήταν να διαπιστωθεί ποια καταστήματα υπάρχουν στην περιοχή, σε τι επίπεδο λειτουργίας βρίσκονται και ποιες είναι οι προτάσεις των ανθρώπων που τα λειτουργούν. |
Θα μπορούσαν για παράδειγμα οι άνθρωποι αυτοί να εφαρμόσουν τις νέες τεχνολογίες, είναι σε θέση να τις αποδεχτούν και να τις αξιοποιήσουν ή χρειάζονται άλλους μηχανισμούς συμπληρωματικούς για να βοηθηθούν σε αυτόν τον άξονα; |
Σε γενικές γραμμές προέκυψε ότι η Μαιάνδρου ισορροπεί απλώς, η Λεωφόρος Ειρήνης έχει μία φθίνουσα πορεία και η Αναπαύσεως το ίδιο. |
Από τα αποτελέσματα της έρευνας διαπιστώθηκε ότι οι καταστηματάρχες αυτών των περιοχών είναι κυρίως άνθρωποι μεγάλης ηλικίας, με πολλή μικρή οικονομική δυνατότητα κι εμπορική κίνηση που φθίνει. |
Οι μαγαζάτορες οι ίδιοι απαντούσαν ότι για πολλά πράγματα δεν μένουν στην περιοχή τους αλλά πηγαίνουν στο Βόλο. Μία από τις διαπιστώσεις ήταν επίσης ότι αρκετά μαγαζιά ήταν κλειστά, μη αξιοποιημένα, ενώ δεν υπάρχει γνώση των κατοίκων γύρω από τις χρηματοδοτήσεις, που θα μπορούσαν να πάρουν είτε τις επιδοτήσεις από την Πολιτεία είτε τις καινούργιες χρηματοδοτήσεις π. χ. 30% επιδότηση για να κάνεις κάτι καινούργιο καινοτόμο κτλ. |
Ακόμη και να έχουν ενημέρωση γύρω από το θέμα δεν βρίσκονται σε θέση να αξιοποιήσουν αυτήν την πληροφορία. |
Η έρευνα κατέληξε ότι χρειάζεται στήριξη στην περιοχή, όχι όμως με μακροπρόθεσμα σχέδια όπως είναι η αξιοποίηση του Στρατοπέδου Γεωργούλα καθώς διανύουμε μία περίοδο που πολλά από αυτά τα μακρόπνοα σχέδια δυσκολεύονται να προχωρήσουν. Εκτιμήθηκε ότι είναι απαραίτητο να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στην περιοχή και να αναζητηθούν τρόποι μέσα κίνητρα για να συγκρατηθεί η πτωτική τάση. |