ΓΤΤ


Δευτέρα 20 Σεπτεμβρίου 2010

Κυκλοφοριακό: Ένα μεγάλο πρόβλημα ζητάει λύση


http://thumbp2.mail.vip.ird.yahoo.com/tn?sid=70931694320888516&mid=ADJuUtQAAMrMTJSJLghaUDpvyhk&midoffset=1_9235&partid=2&f=248&fid=Inbox
http://thumbp2.mail.vip.ird.yahoo.com/tn?sid=70931694320888516&mid=ADJuUtQAAMrMTJSJLghaUDpvyhk&midoffset=1_9235&partid=3&f=248&fid=Inbox
Το κυκλοφοριακό αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα και μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει κάθε σύγχρονη πόλη. Η επίδραση του στην καθημερινότητα των πολιτών είναι μάλιστα τέτοια, που επέβαλλε την επιστημονική αντιμετώπισή του.
Η Λάρισα είναι μια πόλη που στις δεκαετίες του ’80 και του ’90 πρωτοπόρησε με την τολμηρή απόφαση ενός εκτεταμένου δικτύου πεζοδρόμων, την εκπόνηση ολοκληρωμένων κυκλοφοριακών μελετών και ο σχεδιασμός μεγάλων και μακροχρόνιων παρεμβάσεων που έδιναν προοπτική για τη Λάρισα να εξελιχθεί σε πόλη  μοντέλο στον τομέα αυτόν. Δυστυχώς η κοντόφθαλμη πολιτική της νυν δημοτικής αρχής και η επιμονή της να μην ζητά την γνώμη των καθ ύλη αρμόδιων φορέων, μετέτρεψε και πάλι το κυκλοφοριακό σε ένα από τα πιο πιεστικά προβλήματα της πόλης. Το χειρότερο είναι ότι δεν βλέπουν ή δεν θέλουν να δουν το πρόβλημα.
Σε επανειλημμένες παρεμβάσεις της παράταξης «Λαρισαίων Πόλις» στην τετραετία που πέρασε η απάντηση ήταν η εξής: «η Λάρισα δεν έχει κυκλοφοριακό πρόβλημα γιατί το έχουμε λύσει, αφού τα αυτοκίνητα διέρχονται από το κέντρο σε χρόνο ρεκόρ»!!! .
Η κοντόφθαλμη αυτή λογική, δυστυχώς, δεν τους επιτρέπει να αναγνωρίσουν το πρόβλημα πρόσβασης στο κέντρο της πόλης από τον πολίτη, ειδικά στους πρώτους παράπλευρους δρόμους, όπου επικρατεί το αδιαχώρητο. Το πρόβλημα αυτό το δημιούργησε η 12ετής πολιτική της Δημοτικής Αρχής και οι επιπτώσεις του είναι πολύ μεγαλύτερες στις οικονομικά ασθενέστερες κοινωνικές τάξεις και στις ευπαθείς ομάδες (ηλικιωμένοι, παιδιά, ΆμεΑ).
Στις πιεστικές οχλήσεις μας για την προκήρυξη ολοκληρωμένης κυκλοφοριακής μελέτης αναγκάστηκαν να πουν «ναι» και να εντάξουν στο τεχνικό πρόγραμμα του 2010 μια κυκλοφοριακή μελέτη, η οποία ποτέ δεν προκηρύχθηκε και η οποία βέβαια δεν έχει καμία σχέση με τις μελέτες που έγιναν στα τέλη της δεκαετία του ’90.
Το πρόβλημα όπως το ζουν οι πολίτες στην καθημερινότητας τους από το Σεπτέμβριο έως και τον Ιούνιο βρίσκεται στην αιχμή του στα εξής σημεία:
- Τεράστιες ουρές στις 5 εισόδους της πόλης (Καρδίτσης, Ιωαννίνων, Φαρσάλων, Σωκράτους, Βόλου).
- Σοβαρό πρόβλημα πάρκιν στις παρυφές του κέντρου.
- Αυξημένη επικινδυνότητα και πολλά ατυχήματα σε πολλούς δρόμους (Σαρίμβεη, παλιά Εθνική, Βόλου, Θεοφράστου).
- Η αυξημένη κίνηση και ο τρόπος σχεδιασμού ακυρώνουν τους ποδηλατοδρόμους που καθίστανται επικίνδυνοι.
- Οι γραμμές συνεχίζουν να χωρίζουν τη Λάρισα στα δύο. Πολλές συνοικίες είναι αποκλεισμένες, μη μπορώντας να μπουν και να βγουν εύκολα στις κεντρικές αρτηρίες (π.χ. οι πέριξ της Φαρσάλων και της Καρδίτσης).
- Οι πεζοί είτε στο κέντρο είτε στις μεγάλες αρτηρίες (Ηρ. Πολυτεχνείου) κινδυνεύουν ανά πάσα στιγμή από τη μεγάλη ταχύτητα των αυτοκίνητων, για την οποία επαίρεται ο δήμαρχος.
Η παράταξη μας πιστεύει ότι το κυκλοφοριακό δε λύνεται μόνο με διανοίξεις δρόμων και κυκλικούς κόμβους. Το κυκλοφοριακό είναι ένα ολοκληρωμένο σύστημα που αν δεν αντιμετωπιστεί με ολοκληρωμένο σχεδιασμό, το πρόβλημα που λύνεται σε ένα σημείο θα δημιουργηθεί σε ένα άλλο.
Η παράταξη μας έχει οργανωμένο σχέδιο που αποτελείται από τους παρακάτω άξονες.
·        Άμεση εκπόνηση ολοκληρωμένης κυκλοφοριακής μελέτης η οποία θα μελετήσει και τον τρόπο με τον οποίο οι μεγάλες παρεμβάσεις όπως είναι ο δακτύλιος θα ενταχθούν στο κυκλοφοριακό σύστημα της πόλης.
·        Συνεργασία με την περιφέρεια και οργανωμένη πίεση προς πάσα κατεύθυνση για να δρομολογηθούν και να προχωρήσουν άμεσα τα μεγάλα έργα δηλαδή: Η ολοκλήρωση των Οδικών Δακτυλίων, H Αστικοποίηση της παλαιά Εθνικής οδού και να δοθεί επιτέλους μια λύση στο θέμα των  Σιδηροδρομικών  γραμμών και του ΟΣΕ.
·        Δρομολόγηση άμεσων λύσεων για επίλυση των πιεστικών προβλημάτων στις εισόδους της πόλης και στην πρόσβαση των συνοικιών (μονοδρομήσεις, σηματοδότηση, τεχνικές παρεμβάσεις κ.λ.π.).
·        Συνεργασία με το Αστικό ΚΤΕΛ για βέλτιστες αλλαγές έτσι ώστε να αυξηθεί η χρήση του.
Τα έργα όμως τα οποία αποτελούν όραμα για την παράταξη μας και θα δώσουμε άμεση προτεραιότητα είναι τα ακόλουθα:
·        Δρόμοι ήπιας κυκλοφορίας για την αποσυμφόρηση των περιοχών γύρω από το κέντρο, που μπορούν να είναι  ποδηλατόδρομοι και πεζόδρομοι συγχρόνως.  Η δημιουργία οδών ήπιας κυκλοφορίας στο κέντρο αποτελεί πρακτική, που εφαρμόζεται σε πολλές πόλεις της Ευρώπης και της Ελλάδας (π.χ. Παπάγου, Χολαργός στην Αθήνα , αλλά και στο Βόλο) . Μιλάμε για τη δημιουργία «πράσινων» διαδρομών δηλαδή δρόμοι  με παρτέρια, δέντρα παγκάκια κλπ στους οποίους διέρχονται μόνο τα αυτοκίνητα τον περιοίκων και θα οδηγούν τον πολίτη από το ακρό της πόλης έως το κέντρο με το ποδήλατο η με τα πόδια. Πιλοτικά θα γίνει η σύνδεση από το κέντρο μέχρι το ΤΕΙ και Τερψιθέα και Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο.
·        Μελέτη για τη  δημιουργία περιφερειακών χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων, σε χώρους που δεν θα επηρεάζουν ούτε το περιβάλλον ούτε το κυκλοφοριακό. Οι χώροι στάθμευσης θα συνεργάζονται με τις αστικές συγκοινωνίες ακόμα τόσο στα δρομολόγια όσο και στα εισιτήρια (κυκλοφορία με το ίδιο αντίτιμο στάθμευσης).

Το κυκλοφοριακό πρόβλημα βρίσκεται σήμερα στο κρισιμότερο σημείο του. Αν δεν υπάρξει αλλαγή στην πολιτική της αντιμετώπισης του, θα βρεθεί σε μη αναστρέψιμη κατάσταση, επιβαρύνοντας συγχρόνως και το άλλο μεγάλο πρόβλημα της πόλης, την αέρια ρύπανση.

Γιώργος Σούλτης                                                            Αστέριος Χλωρός
Δημοτικός Σύμβουλος                 Συντονιστής της περιβάλλοντος ομάδας