ΕΡΩΤΗΣΗ 43 ΒΟΥΛΕΥΤΩΝ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ/ΕΚΜ
Τη λήψη
συγκεκριμένων μέτρων, για την υπεράσπιση και προστασία των πολιτών που ενεργούν
προς προάσπιση ενός συνταγματικά κατοχυρωμένου, θεμελιώδους δικαιώματος, όπως
αυτό της ελεύθερης κίνησης στην χώρα (αρ. 5 παρ. 4 του Συντάγματος), ζήτησαν με
ερώτησή τους προς τους Υπουργούς Δικαιοσύνης και Υποδομών, 43 βουλευτές του
ΣΥΡΙΖΑ/ΕΚΜ –με επικεφαλής τους Λαρισαίους Ηρώ
Διώτη και Δημήτρη Γελαλή-, με
αφορμή την παραπομπή σε 3 δίκες, πολιτών, μελών κινήσεων και πρωτοβουλιών
ενάντια στα διόδια.
Όπως αναφέρουν
στην ερώτησή τους, «από την Εισαγγελία Πρωτοδικών Λάρισας
διατυπώθηκαν και υπογράφονται σειρά έωλων κατηγορητηρίων, ερειδόμενων ακόμη και
στο εντελώς αναχρονιστικό και εκπορευόμενο από άλλα καθεστώτα και εποχές άρθρο
184 του Π.Κ., εναντίον πολιτών που υπερασπίζονται τη συνταγματικώς και
υπερνομοθετικώς κατοχυρωμένη προσωπική ελευθερία κίνησης. Τα κατηγορητήρια
αυτά, πέραν του ότι στοχεύουν ευθέως στο να καμφθεί το αγωνιστικό φρόνημα
πολιτών που αντιστέκονται, επιτελούν επίσης ρόλο εκφοβισμού προς όσους μελλοντικά
σκεφθούν να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους. Τόσο η άσκηση των σχετικών διώξεων
όσο και η διατύπωση των σχετικών κατηγορητηρίων τελούν, τελικώς, σε
ευθυγράμμιση με τα συμφέροντα πολυεθνικών κοινοπραξιών, ανάδοχων και
εκμεταλλευτών των νέων αυτοκινητοδρόμων και των διοδίων .
Με την κατηγορία αυτή (σ.σ. του αρ. 184 Π.Κ.),
πάνω από 20 πολίτες παραπέμπονται σε 3 δίκες, ως κατηγορούμενοι για αξιόποινες
πράξεις. Πρόκειται για μέλη της “Πρωτοβουλίας πολιτών Λάρισας ενάντια στα
Διόδια”, οι οποίοι συμμετείχαν στις Πανελλαδικές κινητοποιήσεις το 2011 που
διοργάνωνε το Πανελλαδικό συντονιστικό των επιτροπών πολιτών σε όλα τα διόδια
της χώρας. Η κατηγορία που αντιμετωπίζουν αναφέρει ότι “…διέγειραν από κοινού
δημοσίως σε διάπραξη πλημμελήματος…. και παρότρυναν τους διερχόμενους
οδηγούς..….να εξαναγκάσουν με την βία ή με απειλές τους εισπράκτορες διοδίων
της εταιρείας Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου να επιτρέψουν την διέλευση αυτών
σηκώνοντας τις μπάρες”».
Οι 43
βουλευτές επισημαίνουν ότι «οι διώξεις
αυτές, όχι μόνον ποινικοποιούν ολόκληρο το
μαζικό πολιτικό κίνημα ενάντια στα διόδια, συνιστώντας ευθέως πολιτικές
διώξεις, αλλά αποτελούν ταυτόχρονα ευθεία βολή στην καρδιά όλων των κινημάτων
που αντιστέκονται στις πολιτικές ξεπουλήματος της δημόσιας περιουσίας ή στην
επιβολή παράνομων τελών (βλ. χαράτσι της ΔΕΗ, για το οποίο ήδη και δικαστικώς
δικαιώθηκαν τα αντίστοιχα κινήματα).
Το άρθρο 5 του Συντάγματος προστατεύει το
δικαίωμα του κάθε πολίτη “....να
αναπτύσσει ελεύθερα την προσωπικότητα και να συμμετέχει στην κοινωνική,
οικονομική και πολιτική ζωή της χώρας...”. Με την άνευ όρων –βάσει των συμβάσεων- εκχώρηση δικαιώματος προς
τους παραχωρησιούχους, να εγκαθιστούν Σταθμούς Διοδίων όπου αυτοί κρίνουν,
προκειμένου να εισπράττουν τέλη, για αυτοκινητοδρόμους ημιτελείς και επικίνδυνους
και παραπλεύρους οδούς που φέρουν τα προαναφερθέντα χαρακτηριστικά παραβιάζεται
έτσι κάθε έννοια ισότητας, ισονομίας και ελευθερίας».
Αιτούμενοι
από τους συναρμόδιους υπουργούς συγκεκριμένα μέτρα για την υπεράσπιση και
προστασία των πολιτών, ζήτησαν να μάθουν «πώς
τοποθετούνται απέναντι στην πολιτική, με χρήση του άρθρου 184 Π.Κ., δίωξη
πολιτών, οι οποίοι υπερασπίζονται ένα συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα, καθώς
και εάν αποτελεί ή όχι απόπειρα παραβίασης συνταγματικών διατάξεων η εφαρμογή
του άρθρου 184 του Π.Κ. απέναντι σε κινήματα πολιτών».
«Η συγκεκριμένη ποινική δίωξη και κάθε
ενδεχόμενη παραδειγματική επανάληψή της έχει προσχηματικό και φρονηματικό
χαρακτήρα, και επιτελεί ρόλο εκφοβισμού των διωκομένων καθώς και όλων όσων
πρωτοστατούν ή συμμετέχουν στους καθημερινούς αγώνες των εργαζομένων και του
λαού μας συνολικά, την ίδια ώρα που κάποιοι άλλοι ανενόχλητοι παραβιάζουν το
Σύνταγμα, εντός και εκτός Βουλής, λυμαίνονται την δημόσια περιουσία και
διανέμουν τον δημόσιο πλούτο» καταλήγουν οι βουλευτές.