ΓΤΤ


Δευτέρα 31 Μαρτίου 2014

ΚΑΡΔΙΤΣΑ: Ένας δήμος σε άθλια κατάσταση

Προτάσεις – προσεγγίσεις για τη διέξοδο από την οικονομική κρίση του Δήμου Καρδίτσας,  που προέκυψαν από την χθεσινή εκδήλωση- συζήτηση της Καρ.Πό.Σ, στο εργατικό κέντρο Καρδίτσας




Τραγική εμφανίζεται η οικονομική κατάσταση του Δήμου Καρδίτσας  με βάση τα οικονομικά στοιχεία για  την χρήση του 2013, όπως αυτά αποτυπώνονται με τα στοιχεία που είχε η Καρ.Πό.Σ στα χέρια της, αφού παρά το γεγονός ότι ζητήθηκαν με τον πλέον επίσημο τρόπο και αρκετά έγκαιρα από το Δήμο Καρδίτσας, δυστυχώς δεν έτυχε ουσιαστικής ενημέρωσης από την αρμόδια αρχή.  Η σημερινή δημοτική αρχή δημιούργησε έναν προϋπολογισμό στον οποίο υπολόγισε ότι τα έσοδα θα ανέρχονταν στο ποσό των 65εκ.€. Αντί των αναμενόμενων...

65εκ.€ βεβαιώθηκαν 46εκ.€  και εισπράχθηκαν μόλις 37εκ.€. Δηλαδή τα έσοδα που βεβαιώθηκαν παρουσίασαν αρνητική απόκλιση από τον προϋπολογισμό κατά 30%και τα εισπραχθέντα παρουσίασαν αρνητική απόκλιση κατά 43%. Δηλαδή η σημερινή δημοτική αρχή για κάθε 10€ που υπολόγισε ότι θα εισπράξει  βεβαίωσε μόλις 7€ και εισέπραξε μόλις 5,7€. 

Τα παραπάνω στοιχεία εκτέθηκαν χθες το πρωί στην εκδήλωση- συζήτηση για τα οικονομικά του δήμου Καρδίτσας, που διοργάνωσε η Δημοτική Κίνηση Καρ.Πό.Σ, στην αίθουσα του Εργατικού Κέντρου.


Αρχικά τοποθετήθηκε ο Υποψήφιος Δήμαρχος Καρδίτσας Βάιος Βαρελάς, αφού αναφέρθηκε στην ιδιαίτερα επιβαρυμένη οικονομική κατάσταση του Δήμο Καρδίτσας, τόνισε ότι « καμία ουσιαστική αλλαγή δεν πρόκειται να επέλθει αν δεν αλλάξει η συνολική κοινωνικο-οικονομική κατάσταση της χώρας και το πλαίσιο λειτουργίας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Ουσιαστικά χωρίς ανατροπή των μνημονιακών πολιτικών και του Καλλικράτη, μόνο αποσπασματικές βελτιώσεις ίσως επέλθουν, χωρίς όμως να υπάρξουν δομικές αλλαγές που έχει ανάγκη ο τόπος μας και ο δήμο μας.

Σε ότι αφορά τις παρεμβάσεις για το δήμο της Καρδίτσας υπογράμμισε ότι «Οι τρεις βασικές αρχές που διέπουν τη Δημοτική μας Κίνηση για τα οικονομικά του δήμου Καρδίτσας είναι: εξορθολογισμός των δαπανών, αύξηση των εσόδων και αναδιάρθρωση του χρέους, αναλαμβάνοντας το πολιτικό κόστος των σημερινών λεγομένων μας και των αυριανών πράξεων μας αν ο λαός της Καρδίτσας μας εμπιστευτεί, αυτή την κρίσιμη χρονική συγκυρία που διέρχεται τόσο η χώρα μας όσο και η Τοπική Αυτοδιοίκηση, τη Διοίκηση του Δήμου Καρδίτσας. Για την επίτευξη αυτών των τριών βασικών αρχών, απαιτείται η συμμετοχή όλων των δημοτών με συνδιαμόρφωση όλων των απόψεων. Το βασικό εργαλείο τοπικής συμμετοχικής δημοκρατίας , για την Καρ.Πό.Σ, είναι τα δημοψηφίσματα και οι ανοικτές συνελεύσεις γειτονιάς, κοινότητας και πόλης». Συνεχίζοντας ο κ. Βαρελάς, έδωσε πέντε άξονες για τον τρόπο αντιμετώπισης της κρίσης. Συγκεκριμένα:

  1. Απογραφή, όλων των οφειλών και υποχρεώσεων από ανεξάρτητο φορέα
  2. Διαπραγμάτευση όλων των δανείων και υποχρεώσεων με τις τράπεζες (μείωση επιτοκίου και επιμήκυνση αποπληρωμής των δόσεων)
  3. Ταυτόχρονη διεκδίκηση από τον κρατικό προϋπολογισμό, χρηματοδότησης του χρέους και των ελλειμμάτων, τα οποία προέρχονται κυρίως από την υποχρηματοδότηση κατά 60% περίπου  των θεσμοθετημένων πόρων της Τ.Α.
  4. Αυστηρή διαχείριση των δαπανών, οι οποίες θα πρέπει να εξετάζονται ανά τρίμηνο κωδικό-κωδικό
  5. Καθιέρωση καθαρών και διάφανων διαδικασιών των προμηθειών σε όλα τα επίπεδα της διοίκησης, του εξοπλισμού, αλλά και των έργων που εκτελούνται.



Κατόπιν,  το λόγο έλαβε ο κ. Αντώνης Αντωνίου, εκπροσωπώντας την Ομάδα Οικονομικών  της Καρ.Πό.Σ.

Ο κ. Αντωνίου, όρισε το χαρακτήρα παρέμβασης του Δήμου σε σχέση με την οικονομική πολιτική και τόνισε ότι δεν πρέπει να χαθεί η ανθρωποκεντρική προσέγγιση των πραγμάτων στο βωμό των αριθμών. Κατά την Καρ.Πό.Σ ο δήμος επιβάλλεται να είναι οργανωτικός και διεκδικητικός σε σχέση με τις μνημονιακές κυβερνητικές πολιτικές και με τις τοκογλυφικές τακτικές των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων και παράλληλα αρωγός σε θέματα κοινωνίας, υγείας, εκπαίδευσης και πολιτισμού.   Έτσι το πρόβλημα  του ζημιογόνου δήμου Καρδίτσας δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με αύξηση των εσόδων όπως τα τέλη, οι φόροι, τα πρόστιμα, κ.λ.π και με παράλειψη της βασικής υποχρέωσης του για πληρωμή των αμοιβών των εργαζομένων.  Αντίθετα, η αύξηση των εσόδων και η βελτίωση του παραγόμενου έργου μπορεί να προκύψει από την καλύτερη αξιοποίηση της δημοτικής περιουσίας και των πόρων που διαθέτει, την καλύτερη οργάνωση των υπηρεσιών, του ανθρώπινου και κοινωνικού κεφαλαίου του δήμου μας, την στοχευμένη χρησιμοποίηση υπαρχόντων φορέων- οικονομικών εργαλείων, στα οποία συμμετέχει ο δήμος, αλλά και τη δημιουργία νέων εργαλείων- δομών. Στην κατεύθυνση αυτή ιδιαίτερα σημαντική είναι η αξιοποίηση και οργάνωση του ανθρώπινου κεφαλαίου και η ανάπτυξη σχέσεων εμπιστοσύνης και συλλογικότητας για την αντιμετώπιση της ανεργίας και της φτωχοποίησης του πληθυσμού. Έτσι η δημοτική αρχή πρέπει και μπορεί να στηρίξει τη δημιουργία συνεταιρισμών, κυρίως νέου τύπου. Πρέπει και μπορεί να δημιουργήσει το απαραίτητο περιβάλλον, ώστε να τονωθεί η αγροτική οικονομία στη βάση της συλλογικότητας και της συμμετοχής.

Τέλος, ιδιαίτερα σημαντική είναι η αξιοποίηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων, πολλά από τα οποία μέχρι σήμερα δεν εντάχθηκαν στο πρόγραμμα του δήμου. Εξειδικευμένα και αναλυτικά για το συγκεκριμένο ζήτημα εξέθεσε τις απόψεις του το μέλος της Καρ.Πό.Σ κ. Παύλος Μπεμπές.



Ακολούθησε διάλογος και τοποθετήσεις των παρευρισκομένων, οι οποίες θα ληφθούν υπόψην στο υπό διαμόρφωση πρόγραμμα της Καρ.Πό.Σ






 «Διαπιστώσεις Προϋπολογισμού – Απολογισμού.

·   Η Χρηση του 2013 αρχισε με προυπολογισμο Εσοδων -  Δαπανων  το υψος του οποιου ανερχεται σε 65 εκ.

·   Τα εσοδα που βεβαιωθηκαν κατά τη διαρκεια της χρησης ανερχονται σε 46εκ.(αποκλιση από προυπολογισθεντα 30%)

·   Τα εσοδα που εισπραχθηκαν στην ιδια οικονομικη χρηση ανερχονται σε 37εκ. εκ.(αποκλιση 21% από βεβαιωθεντα και 43% αποκλιση από τα προυπολογισθεντα).

·   Εστιαζουμε στα εσοδα παρελθοντων οικονομικων ετων διοτι το ποσοστο εισπραξιμοτητας ανερχεται στο 10%.(700 χιλ επι συνολου 7 εκ).

·   Ειδικη αναφορα στα εσοδα από ακινητα(μισθωματα) το ποσοστο εισπραξιμοτητας ανερχεται σε 50%.(366χιλ. εισπραξεις επι συνολου 687 χιλ)

·   Το κοστος των ανταποδοτικων υπηρεσιων ανερχεται σε 2.8 εκ και οι αντιστοιχες εισπραξεις 3,3 εκ. Διατηρω μια επιφυλαξη για τα νουμερα αυτά αλλα παρ όλα αυτά στον επομενο προυπολογισμοπρεπει να παρουσιαζονται ισοσκελισμενα.

·   Το συνολικό κόστος μισθοδοσίας ανέρχεται στα 10εκ ετησίως.

  Διαπιστώσεις Ισολογισμού

·   Για τρίτη Καλλικρατεια συνεχη χρονια ο Δημος Καρδιτσας εμφανιζει ζημια στα αποτελεσματα χρησης που περιπου αναερχεται στα 3εκ.

·   Ο κυκλος εργασιων ανερχεται σε 23 εκ(εκ των οποιων πραγματικα είναι τα 15 δεδομενου ότι οι επιχορηγησεις των προνοιακων επιδοματων ανερχονται σε 8 εκ.

·   Οι βραχυπροθεσμες υποχρεωσεις ανερχονται σε 12 εκ περιπου και οι μακροπροθεσμες(δανεια) σε 23εκ.

·   Οι βραχυπροθεσμες απαιτησεις ανερχονται σε 9 εκ. Ποσου υψους 1.2 εκ υπρβαινει την πενταετια και σε συνδιασμο με το μικρο ποσοστο εισπραξιμοτητας των απαιτησεων παρελθοντων οικονομικων ετων κατά ληγουμε στο συσπερασμα ότι στο συνολο των απαιτησεων υπαρχει τεραστιο ποσοστο επισφαλειας… κατά τη γνωμη μου πανω από 50%.

·   Τα ταμιακα διαθεσιμα σε 3 εκ.

·   Από τα προεκτεθεντα προκυπτει η τραγική οικονομικη κτασταση τηου Δημου δεομενου ότι το συνολο των απαιτησεων και των χρηματικων διαθεσιμων δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις βραχυπρόθεσμες υποχρεωσεις.

·   Ιδιαιτέρως αρνητικό είναι η σχέση μισθοδοσίας προς τα εσοδα (44%) και (66%) αν υπολογισουμε τα πραγματικα εσοδα(23-8)