Με επιστολή
του προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος,
Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής κ.
Γιάννη Μανιάτη, ο Βουλευτής Μαγνησίας
κ. Πάρις Μουτσινάς θέτει μια σειρά
σοβαρών ερωτημάτων σχετικών με το
περιεχόμενο διαγωνισμού του ΔΕΔΔΗΕ, ο
οποίος βρίσκεται σε εξέλιξη, για το
δίκτυο της ΔΕΗ και ζητά την άμεση
παρέμβαση του υπουργού, ώστε να
διασφαλιστεί το δημόσιο συμφέρον και
να προστατευτεί η δημόσια περιουσία
που αφορά τον μεγαλύτερο ενεργειακό
φορέα της χώρας. Στην επιστολή του ο κ.
Μουτσινάς αναφέρει:
«Ο
Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής
Ηλεκτρικής Ενέργειας έχει προκηρύξει
διαγωνιστική διαδικασία (Διακήρυξη
Δημοπρασίας με αριθμό ΔΔ-206) η οποία
βρίσκεται σε εξέλιξη, για την ανάδειξη
Αναδόχων σε 57 εργολαβίες (έργα) κατασκευής
δικτύων διανομής ηλεκτρικής ενέργειας.
Η προκήρυξη
αφορά σε σύμβαση, που συνιστά κατά τις
διατάξεις των οδηγιών 24 και 25/2014 Ε.Κ. το
πλαίσιο διαγωνισμού για την κατασκευή
διαφόρων έργων σε 5 περιφέρειες της
χώρας.
Ο
προϋπολογισμός των έργων ανέρχεται στα
600 περίπου εκατομμύρια ευρώ, το δε
δικαίωμα προαίρεσης μπορεί να φτάσει
κατ’ ανώτατο όριο το 50% του προϋπολογισμού
(300 εκατομμύρια ευρώ) και με δυνατότητα
παράτασης έως 6 μήνες.
Στο τεύχος
Γ΄ των Ειδικών Όρων του διαγωνισμού και
στο άρθρο 13 όπου αναφέρονται τα σχετικά
για τα «Υλικά Προμήθειας Αναδόχου που
ενσωματώνονται στο έργο» (έκτο μέρος
του Β΄ τεύχους της Σύμβασης) υπάρχει η
εξής ρητή διατύπωση στην παράγραφο
1.4:
«Συμφωνείται
ρητά ότι ο Ανάδοχος προκειμένου για
υλικά προμήθειάς του υποχρεούται να
χρησιμοποιεί υλικά καινούργια,
πρώτης χρήσης, χωρίς
ελαττώματα, τα οποία θα έχουν τις
συνομολογηθείσες ιδιότητες όπως αυτές
προσδιορίζονται στην προδιαγραφή τους».
Όμως, πιο
κάτω, στο ίδιο άρθρο και στην παράγραφο
2.6 αναφέρονται ακριβώς τα αντίθετα:
«Επιπλέον
για τα αποξηλούμενα από τον Ανάδοχο,
υλικά της Επιχείρησης, του ΕΚΤΟΥ ΜΕΡΟΥΣ
του τιμολογίου, θα ισχύσουν τα παρακάτω:
α) Τα
υλικά αυτά δεν θα καταγράφονται στις
ΚΑΥ και επομένως δεν θα επιστρέφονται
από τον Ανάδοχο στις αποθήκες της
Επιχείρησης, αλλά θα περιέρχονται στην
κυριότητα του Αναδόχου.
β) Ο
ανάδοχος είναι υποχρεωμένος, στην
αποθήκη του, να προχωρεί στη διαλογή
των υλικών αυτών σε κατάλληλα για
τοποθέτηση στα δίκτυα και άχρηστα. Τα
υλικά που είναι κατάλληλα, μπορεί να τα
χρησιμοποιήσει για τοποθέτηση στα
δίκτυα, αποζημιούμενος με την προβλεπόμενη
από την παρούσα Σύμβαση, διαδικασία για
τα υλικά προμηθείας του. Όσα από αυτά
δεν του είναι χρήσιμα (πλεονάζουν ή
είναι άχρηστα), δύναται να τα μεταπωλήσει
ή να τα εκποιήσει.
Σε
περίπτωση μεταπώλησης των υλικών σε
άλλο Ανάδοχο , ο αγοραστής Ανάδοχος
οφείλει να αναγγείλει την προγραμματιζόμενη
αγορά, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο
παρόν Άρθρο.
γ)Οι
ποσότητες των υλικών που αποξηλώνονται,
ανά κωδικό υλικού, θα προκύπτουν αυτόματα
από το μηχανογραφικό πρόγραμμα
πιστοποιήσεων, κατά την πιστοποίηση
των αντίστοιχων εργασιών αποξήλωσης».
Από τα
προαναφερθέντα εγείρονται πολλά και
κρίσιμα ερωτήματα, τόσο για τους όρους
του διαγωνισμού, όσο και για την ποιότητα
του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας
το οποίο στηρίζει την οικονομία και τη
χώρα:
1. Πως
είναι δυνατόν στην ίδια προκήρυξη να
απαγορεύεται και στη συνέχεια να
επιτρέπεται, η χρήση μεταχειρισμένων
υλικών (μετά από αποξήλωση του δικτύου
από τον ανάδοχο) για το δίκτυο διανομής
Ηλεκτρικής Ενέργειας;
2. Επιτρέπει
η Ελληνική νομοθεσία, αλλά και οι
ενσωματωμένες σε αυτή Ευρωπαϊκές
οδηγίες, την χρήση μεταχειρισμένων
υλικών για το δίκτυο διανομής Ηλεκτρικής
Ενέργειας και αν ναι, με ποιους νόμους
και με ποιες διατάξεις;
3. Είναι
σε γνώση του Υπουργού οι όροι και τα
στοιχεία της ανωτέρω διαγωνιστικής
διαδικασίας και αν ναι, συμφωνεί με αυτά
που προβλέπονται σε αυτή;
4. Με ποια
διαδικασία αποτιμώνται τα αποξηλούμενα
υλικά και πως πληρώνονται οι εργολάβοι
τόσο για την αποξήλωση όσο και για την
επανατοποθέτησή τους, όπως το επιτρέπει
η προκήρυξη;
Πόσο
κοστίζει τελικά για τη ΔΕΗ η εγκατάσταση
μεταχειρισμένων υλικών και πόσο
καινούριων;
Αυξάνεται
ή όχι το κέρδος των εργολάβων με την
εγκατάσταση των μεταχειρισμένων υλικών
που τους δίνει το δικαίωμα η προκήρυξη.
5. Πως
κατοχυρώνεται η ασφάλεια του δικτύου
με την χρήση αμφίβολης ποιότητας και
αντοχής υλικών, αφού αυτά θα είναι
μεταχειρισμένα, και πόσο μπορεί να
κοστίσει οικονομικά και κοινωνικά μια
ενδεχόμενη «πτώση» του, εξαιτίας αυτής
της δυνατότητας που δίνεται στους
εργολάβους;
Ποιος
είναι υπεύθυνος, ποιος ελέγχει και ποιος
πιστοποιεί αυτά τα μεταχειρισμένα
υλικά;
6. Απαξιώνεται
ή όχι με την χρήση μεταχειρισμένων
υλικών η αξία της ΔΕΗ και του δικτύου
διανομής, ενόψει μάλιστα των σχεδίων
της κυβέρνησης για το άνοιγμα της αγοράς
ηλεκτρικής ενέργειας με την είσοδο
ιδιωτών στο χώρο και την προγραμματισμένη
δημιουργία της «Μικρής ΔΕΗ» όπως
προβλέπεται και σε σχετικό σχέδιο νόμου,
που έχει ήδη κατατεθεί στη Βουλή;
7. Στους
προηγούμενους διαγωνισμούς του 2005 και
του 2010,τι εκπτώσεις είχαν δοθεί από τους
εργολάβους επί των προσφορών τους και
τι εγκρίθηκε τελικά από την αρμόδια
επιτροπή του διαγωνισμού; Ποιες διαφορές
προκύπτουν στις εκπτώσεις που δόθηκαν
για τους δυο αυτούς διαγωνισμούς και
πως δικαιολογούνται οι τεράστιες
διαφορές που παρατηρούνται σύμφωνα με
στοιχεία που είναι σε γνώση μας, μεταξύ
των δυο αυτών διαγωνισμών (υψηλές
εκπτώσεις το 2005 – σχεδόν το μισό αυτών
το 2010, εν μέσω σημαντικής μείωσης στο
εργατικό κόστος και χωρίς να προκύπτουν
στοιχεία αυξήσεων στις τιμές των υλικών);
Κύριε
Υπουργέ, επειδή τα ερωτήματα που σας
θέτω με την παρούσα, θεωρώ ότι είναι
μείζονος σημασίας και αφορούν το δημόσιο
και γενικότερα το εθνικό συμφέρον,
παρακαλώ να επιληφθείτε άμεσα για την
απάντησή τους, τις οποίες απαντήσεις
ζητώ να μου κοινοποιήσετε εγγράφως μαζί
με τα σχετικά υποστηρικτικά στοιχεία
όπως προκύπτουν εκ των ερωτημάτων».