ΓΤΤ


Δευτέρα 16 Νοεμβρίου 2009

Ο ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΚΑΤΑΓΩΓΗΣ ΣΥΝΘΕΤΗΣ ΑΛΕΞΑΝΤΕΡ ΝΤΕΠΛΑ ΣΤΟ 50ό ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Η κινηματογραφική μουσική είναι σαν το σπαγγέτι!
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (Του απεσταλμένου της «ΕτΔ» Νικ. Αρτινού)
Ο κατά το ήμισυ ελληνικής καταγωγής συνθέτης κινηματογραφικής μουσικής Αλεξάντρ Ντεπλά- και ενώ το masterclass, στο οποίο είναι βασικός ομιλητής οδεύει προς το τέλος του- εξηγεί με ποιο τρόπο γράφει μουσική για τον κινηματογράφο, χρησιμοποιώντας ως παράδειγμα την ταινία «Γέννηση» με πρωταγωνίστρια την Νικόλ Κίντμαν. Προσπαθώντας να κάνει πιο κατανοητή τη διαδικασία συγγραφής σηκώνεται και κατευθύνεται στο πιάνο που βρίσκεται λίγα μέτρα πιο πέρα. Παίζοντας τη μουσική της ταινίας περιγράφει ταυτόχρονα στο κοινό ότι οι μελωδίες και οι νότες αντιπροσωπεύουν τους χαρακτήρες της ταινίας και τις καταστάσεις τις οποίες βιώνουν.
Το masterclass έγινε το πρωί της Κυριακής στην αίθουσα «Τζον Κασσαβέτης» στο λιμάνι. Η αίθουσα ήταν σχεδόν γεμάτη προσελκύοντας τους ανθρώπους που ήθελαν να μάθουν πώς «μαγειρεύεται» η σύνθεση της κινηματογραφικής μουσικής. Η λέξη «μαγείρεμα» ταιριάζει απόλυτα σε όσα είπε ο Αλεξάντρ Ντεπλά. «Η μουσική στο σινεμά είναι σαν το σπαγγέτι πρέπει να «κολλάει» στις εικόνες όπως ακριβώς κολλάνε στον τοίχο τα βρασμένα μακαρόνια». Η παρομοίωση εύγλωττη και εύστοχη! Πάντως δεν ήταν και η μοναδική. Το κοινό «χόρτασε» παρομοιώσεις. Πιο πριν είπε πως «αυτό που θέλεις να φέρεις με τη μουσική στο σινεμά είναι το αόρατο... Αυτό που δεν φαίνεται στην οθόνη. Η κινηματογραφική μουσική είναι σαν χαμαιλέοντας. Διαφορετική μουσική για τις-επί οθόνης-εναλλαγές συναισθημάτων» ενώ κατέληξε πως «οι κινηματογραφικές μελωδίες θα πρέπει να “σπρώχνουν” απαλά την ταινία με τον ίδιο τρόπο που «σπρώχνει» ένα απαλό αεράκι τα πανιά ενός ιστιοπλοϊκού σκάφους». Εντόπισε επίσης την ειδοποιό διαφορά μεταξύ Χόλιγουντ και ευρωπαϊκού κινηματογράφου: Η μουσική στο Χόλιγουντ ακολουθεί τη δράση της ταινίας ενώ στο ευρωπαϊκό σινεμά η μουσική δημιουργεί ατμόσφαιρα.
O Αλεξάντρ Ντεπλά είναι από τους πιο σημαντικούς συνθέτες κινηματογραφικής μουσικής. Ξεκίνησε την καριέρα του στη Γαλλία και έχει γράψει μουσική για σπουδαίες ταινίες όπως: «Το κορίτσι με το μαργαριταρένιο σκουλαρίκι», «Γέννηση», «Συριάνα», «Τζούλι και Τζούλια», «Το βαμμένο πέπλο», «Η παράξενη υπόθεση του Μπένζαμιν Μπάτον», «Η βασίλισσα». Για τις δύο τελευταίες, ο Ντεπλά ήταν υποψήφιος για Όσκαρ καλύτερης κινηματογραφικής μουσικής.
eleftheria.gr