ΓΙΑ ΤΟ ΧΡΟΝΟ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΤΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΣΤΟΝ ΠΑΘΕ | |
* ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΠΑΣΧΑ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΤΑΝ Η ΕΤΑΙΡΙΑ ΖΗΤΑ 4 ΜΗΝΕΣ – ΕΠΙΦΥΛΑΞΕΙΣ ΔΙΑΚΕΚΡΙΜΕΝΩΝ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΟ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΝΕΑ ΑΥΤΟΨΙΑ | |
Του Δημ. Κατσανάκη | |
![]() Σε πονοκέφαλο εξελίσσεται πλέον κάθε προσπάθεια να απαντηθεί το ερώτημα «πότε θα δοθεί στην κυκλοφορία ο αυτοκινητόδρομος στο ύψος της κοιλάδας των Τεμπών». Οι τρεις διαφορετικές προσεγγίσεις αντί να αποσαφηνίσουν την κατάσταση προκαλούν μεγαλύτερη σύγχυση σε επαγγελματικούς φορείς και πολίτες, που συνεχίζουν να ταλαιπωρούνται εξαιτίας των μετακινήσεων από τους παρακαμπτήριους οδικούς άξονες. Αν και η εταιρία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» που έχει την ευθύνη για τα Τέμπη και το υπουργείο Υποδομών συμφωνούν στην αναγκαιότητα να ανοίξει το συντομότερο δυνατό ο ΠΑΘΕ, προς το παρόν δεν υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα αναφορικά με τον χρόνο αποκατάστασης της κυκλοφορίας. Όπως ανέφερε χθες ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Δημήτρης Ρέππας στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου, το επιστημονικό επιτελείο του υπουργείου εκτιμά ότι είναι εφικτό ο δρόμος να ανοίξει πριν το Πάσχα. Ωστόσο, η εταιρία σε προκαταρκτική έκθεσή της, επισημαίνει ότι ο χρόνος που θα απαιτηθεί ανέρχεται στους τέσσερις μήνες –δηλαδή μέχρι το τέλος Μαΐου εφόσον ξεκινήσουν άμεσα οι εργασίες αποκατάστασης. Την ίδια ώρα διακεκριμένοι καθηγητές, που επισκέφθηκαν χθες τα Τέμπη για να ερευνήσουν τις πρόσφατες καταπτώσεις βράχων εκφράζουν σοβαρές επιφυλάξεις για την επάρκεια του χρόνου αποκατάστασης θεωρώντας ότι ο προτεινόμενος από την εταιρία χρόνος των 4 μηνών θεωρείται οριακός για τις αναγκαίες παρεμβάσεις που θα διασφαλίσουν τις μετακινήσεις στην κοιλάδα. Στην υπόθεση αναφέρθηκε χθες σε συνέντευξη Τύπου για τις υποδομές της χώρας ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Δημ. Ρέππας και εκτίμησε ότι μέχρι το Πάσχα μπορούν να ξανανοίξουν τα Τέμπη. «Πιστεύουμε ότι μέχρι το Πάσχα θα μπορεί ο δρόμος να ξαναδοθεί στην κυκλοφορία αν ξεκινήσουν άμεσα οι εργασίες», δήλωσε χαρακτηριστικά διευκρινίζοντας ότι το υπουργείο αναμένει την πρόταση της εταιρίας παραχώρησης, θα αξιολογηθεί τάχιστα από τα τρία εμπλεκόμενα υπουργεία και αμέσως θα δοθεί η έγκριση να ξεκινήσουν τα έργα. Όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Υποδομών σε πρόταση που υπέβαλε στις 15 Ιανουαρίου προς το υπουργείο, η κοινοπραξία (πρόταση που τη χαρακτήρισε πλαίσιο) η εκτίμηση που γίνεται είναι ότι θα απαιτηθεί χρόνος 16 εβδομάδων για να ξανανοίξουν τα Τέμπη. Εμείς όμως, σημείωσε, έχοντας και την άποψη της επιστημονικής ομάδας που συγκροτήσαμε εκ μέρους του υπουργείου θεωρούμε ότι είναι εφικτός ο στόχος να ξανανοίξει ο δρόμος μέχρι το Πάσχα και να κατασκευαστούν παράλληλα με το άνοιγμα του δρόμου, όλες οι απαραίτητες εργασίες στερέωσης και ασφάλειας των βράχων. Περιμένουμε είπε ο κ. Ρέππας, την τελική τους πρόταση, εάν είναι δυνατόν και άμεσα. Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών και η εταιρία παραχώρησης συμφωνεί να αρχίσουν άμεσα οι εργασίες, ενώ από τη σύμβασης παραχώρησης προβλέπεται ότι τις εργασίες αποκατάστασης θα τις εκτελέσει η κοινοπραξία. Εκεί που υπάρχει διάσταση απόψεων είναι το ποιος θα καταβάλλει το κόστος, που θα αποφασίσει η διαιτησία. Εμείς, τόνισε ο υπουργός Υποδομών θα εφαρμόσουμε τη σύμβαση και τα προβλεπόμενά της και δεν πρόκειται να επιβαρύνουμε το ελληνικό δημόσιο. Η διαιτησία θα μας δώσει την απάντηση. ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑΜΑΞΕΣ ΓΙΑ ΦΟΡΤΗΓΑ Σε άλλο σημείο της συνέντευξης ο κ. Ρέππας ανακοίνωσε επίσης δυο πρωτοβουλίες του υπουργείου όσον αφορά τα Τέμπη. Συγκεκριμένα η ΤΡΕΝΟΣΕ και οι άλλοι φορείς του οργανισμού μελετούν το ενδεχόμενο να λειτουργήσουν ειδικές αυτοκινητάμαξες - πλατφόρμες στο υφιστάμενο δίκτυο, ώστε να μεταφέρονται εκατέρωθεν φορτηγά και λεωφορεία, αφού κατασκευαστούν κάποια έργα πρόσβασης στις πλατφόρμες στον Ευαγγελισμό και τη Ραψάνη. Ήδη στελέχη της ΤΡΕΝΟΣΕ βρίσκονται σε αναζήτηση των συγκεκριμένων πλατφόρμων σε ευρωπαϊκές χώρες. Επίσης, έχει ζητηθεί από τον παραχωρησιούχο να αξιολογήσει πρόταση του καθηγητή Σεισμολογίας Άκη Τσελέντη για εγκατάσταση συστήματος παρατήρησης και καταγραφής των δονήσεων και των άλλων φαινομένων σε μόνιμη βάση στην κοιλάδα των Τεμπών με σεισμογράφους, ταχύμετρα, κλπ. Τέλος, ο κ. Ρέππας ανακοίνωσε ότι έχει μελετηθεί όλο το εναλλακτικό δίκτυο που χρησιμοποιείται σήμερα μήκους 400 χιλιομέτρων και αναβαθμίζεται προκειμένου να χρησιμοποιείται ως παράλληλο δίκτυο για τους κατοίκους της περιοχής της Θεσσαλίας και ευρύτερα. Σε ερώτηση από πού θα αποζημιωθούν όσοι θεωρούν ότι έχουν υποστεί ζημίες από το κλείσιμο των Τεμπών, ο υπουργός απάντησε «από αυτόν που θα αποφασίσει η διαιτησία ότι έχει την ευθύνη». Η ΑΥΤΟΨΙΑ ΤΩΝ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ Αυτοψία στην περιοχή όπου εκδηλώθηκαν οι πρόσφατες καταπτώσεις βράχων έκανε χθες κλιμάκιο διακεκριμένων καθηγητών σε μια προσπάθεια να αξιολογήσουν την υφιστάμενη κατάσταση και να διερευνήσουν, τις δυνατότητες ταχείας αποκατάστασης, έτσι ώστε να υπάρχει σύντομη και ασφαλής επαναλειτουργία του οδικού δικτύου. Στο κλιμάκιο συμμετείχαν ο καθηγητής Τεχνικής Γεωλογίας Α. Π. Θεσσαλονίκης Γεώργιος Δημόπουλος, ο καθηγητής Γεωλογίας Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών Γεώργιος Μιγγίρος, ο καθηγητής Υδρογεωλογίας Α. Π. Θεσσαλονίκης Γεώργιος Σούλιος και ο κοσμήτορας Γεωπονικής Σχολής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Καθηγητής Χρήστος Νεοφύτου, οι οποίοι συνοδευόμενοι από τον πρόεδρο του ΓΕΩΤΕΕ Κεντρικής Ελλάδας Κώστα Σκόρδα και την πενταμελή επιτροπή των γεωλόγων διατύπωσαν ερωτήματα προς την κατασκευάστρια εταιρία και τους επιβλέποντες σχετικά με τη μέθοδο και τους τρόπους συνέχισης του έργου. Μετά την ολοκλήρωση της αυτοψίας οι καθηγητές σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν στα γραφεία του ΓΕΩΤΕΕ επιβεβαίωσαν το πόρισμα του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου και έδωσαν απαντήσεις στο επίμαχο ερώτημα αν οι εκρήξεις στο έργο της κατασκευής της σήραγγας των Τεμπών συνέβαλαν και σε ποιο βαθμό στις καταπτώσεις των βράχων. «Αν το φαινόμενο της μείωσης της αντοχής των συνδετικών ιστών των βράχων συνέπεσε με τη διάνοιξη της σήραγγας τότε πρέπει να διερευνηθεί καθώς δεν έχουμε στη διάθεσή μας τα αποτελέσματα των σχετικών μετρήσεων...» είπε ο κ. Δημόπουλος για να συμφωνήσει ο κ. Μιγγίρος θεωρώντας ότι «μπορεί να υπάρχουν ενδείξεις, δεν υπάρχουν όμως αποδείξεις». Γι΄ αυτό και ανέδειξε την πρόταση των καθηγητών για την εκπόνηση μελέτης στην ευρύτερη περιοχή των Τεμπών προκειμένου να καταγραφούν οι δονήσεις με την εγκατάσταση ειδικών επιταχυνσιογράφων. ΕΠΙΦΥΛΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΧΡΟΝΟ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ Απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων για τα αναγκαία μέτρα αποκατάστασης του προβλήματος και διασφάλισης της κυκλοφορίας οι καθηγητές υποστήριξαν ότι τα έργα αντιμετώπισης είναι πολλαπλά και πρέπει να επιλεγούν με βάση την αρχή του σεβασμού και της προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος καθώς η περιοχή ως γνωστό είναι ενταγμένη στο πρόγραμμα NATURA. Μεταξύ των προτεινόμενων μέτρων είναι ασφαλείς αγκυρώσεις στα υψηλά πρανή, μεταφορά των ομβρίων υδάτων, αποστραγγιστικές οπές και σκέπαστρα, τα οποία πάντως όπως είπε ο κ. Δημόπουλος πρέπει να διαφοροποιούνται κατά θέση σε όλο το μήκος της κοιλάδας. Όσον αφορά στο χρόνο αποκατάστασης εξέφρασαν σοβαρές επιφυλάξεις για τις εκτιμήσεις που διατυπώνουν τόσο η εταιρία όσο και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. «Ίσως η εταιρία και το Δημόσιο υποβαθμίσουν τον κίνδυνο αν πιστεύουν ότι θα χρειαστεί τόσο λίγος χρόνος» υποστήριξε ο κ. Δημόπουλος ενώ ο κ. Μιγγίρος αν και υπογράμμισε την ιδιαίτερη επικινδυνότητα του περιβάλλοντος στην κοιλάδα των Τεμπών εκτίμησε ότι ο προτεινόμενος από την εταιρία χρόνος των 4 μηνών είναι οριακός για να γίνουν όλες οι αναγκαίες παρεμβάσεις. Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο κ. Σούλιος σημειώνοντας ότι το εύρος των αναγκαίων παρεμβάσεων απαιτεί μεγάλο χρόνο, μεγάλο κόστος και κυρίως ιδιαίτερη προσοχή από τους επιστήμονες που θα κληθούν να υπογράψουν την ολοκλήρωση της παρέμβασης για την προστασία των μετακινήσεων. Σημειώνεται τέλος ότι το κλιμάκιο των καθηγητών χαρακτήρισε επισφαλείς τους οδικούς άξονες και τους παρακαμπτηρίους δρόμους, που χρησιμοποιούνται όπως ο παραλιακός, και οι δρόμοι Καλλιπεύκη-Καρυά και Ιτέα-Ραψάνη-Πυργετός ενώ δεν έκρυψε τη δυσαρέσκεια σύσσωμου του επιστημονικού κόσμου για την επιλογή της Πολιτείας να μην προσφύγει στους Έλληνες επιστήμονες για τη διερεύνηση του φαινομένου αλλά έσπευσε να στηριχθεί σε αυτοψίες και πορίσματα ξένων ειδικών επιστημόνων, που είναι σύμβουλοι της κοινοπραξίας για την κατασκευή της σήραγγας των Τεμπών. Ενδεικτική ήταν η δήλωση του κ. Δημόπουλου: «Προκαλεί εντύπωση στους Έλληνες πολίτες η ταχεία πρόσκληση της ξένης εταιρίας, που θα αναλάβει και την αποκατάσταση, να διερευνήσει το πρόβλημα της κατάπτωσης βράχων. Η Πολιτεία οφείλει να αξιοποιήσει τις επενδύσεις της και οι επενδύσεις είναι οι επιστήμονές της...». eleftheria.gr |