ΓΤΤ


Παρασκευή 15 Ιανουαρίου 2010

Όλα θολά για Τέμπη!

Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΠΕΤΑ ΤΟ ΜΠΑΛΑΚΙ ΣΤΗΝ ΕΤΑΙΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΤΕ ΘΑ ΑΝΟΙΞΕΙ Ο ΔΡΟΜΟΣ
* Ρέππας: Υπολογίστε τρεις μήνες από την ημέρα έναρξης των εργασιών
Του Γιώργου Μακρή
Από την εταιρία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» εξαρτάται το πότε θα ανοίξει η εθνική οδός στα Τέμπη, ξεκαθάρισε χθες στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών κ. Δημήτρης Ρέππας λέγοντας πάντως ότι θα απαιτηθούν τρεις μήνες από τη στιγμή που θα ξεκινήσουν οι εργασίες.
Παράλληλα, επιβεβαίωσε ότι μεταξύ Δημοσίου και εταιρίας υπάρχει διάσταση για τα αίτια της πτώσης των βράχων κι έτσι, όπως προβλέπεται στη σύμβαση, το θέμα θα παραπεμφθεί σε διαιτησία, η οποία θα αποφασίσει και ποιος θα επιβαρυνθεί το κόστος αποκατάστασης των ζημιών.
Αποκάλυψε, επίσης, ότι κρατικοί παράγοντες βρίσκονται σε ευρωπαϊκές χώρες και μελετούν το σύστημα μεταφοράς φορτηγών με τρένα-πλατφόρμες προκειμένου αυτό να εφαρμοστεί και στη διαδρομή Ευαγγελισμού-Ραψάνης και μάλιστα όχι μόνο όσο διάστημα είναι κλειστή η εθνική οδός αλλά και μεταγενέστερα.
Από την πλευρά του ο ερωτών βουλευτής του ΚΚΕ κ. Αντώνης Σκυλλάκος μετέφερε τις επιφυλάξεις νομαρχών και δημάρχων ότι ο δρόμος δεν πρόκειται να ανοίξει ούτε τον Σεπτέμβριο και υποστήριξε πως αιτία του προβλήματος είναι ότι «στόχος της εταιρίας είναι το μεγαλύτερο κέρδος».
Στα αξιοσημείωτα της χθεσινής συνεδρίασης της Βουλής είναι ότι δεν συζητήθηκε ερώτηση του Λαρισαίου βουλευτή του ΛΑΟΣ κ. Αστέριου Ροντούλη επειδή δήλωσε κώλυμα η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών (η ερώτηση αφορούσε τις αποζημιώσεις στις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους).
«Περιμένει κάποιος κόσμος ο οποίος είναι αποκλεισμένος, ζει και βιώνει ένα ιδιότυπο καθεστώς αποκλεισμού στα Τέμπη και εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών δεν υπάρχει να μιλήσει για τον κόσμο αυτό. Η κυβέρνηση πρέπει να ντρέπεται. Είναι ντροπή ιδίως για τον καταγόμενο από την περιοχή υφυπουργό κ. Σαχινίδη», τόνισε ο κ. Αστ. Ροντούλης.
Νωρίτερα, πάντως, ο κ. Αντ. Σκυλλάκος είχε κατηγορήσει το ΛΑΟΣ ότι μαζί με τη Νέα Δημοκρατία και το ΠΑΣΟΚ ψήφισαν τη σύμβαση που παραχωρεί τον δρόμο στην εταιρία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου». Ακολούθησε ο εξής διάλογος:
ΑΣΤ. ΡΟΝΤΟΥΛΗΣ: Δεν συμφωνήσαμε, κύριε συνάδελφε.
ΑΝΤ. ΣΚΥΛΛΑΚΟΣ: Συμφωνήσατε.
ΑΣΤ. ΡΟΝΤΟΥΛΗΣ: Μα, δεν συμφωνήσαμε.
ΑΝΤ. ΣΚΥΛΛΑΚΟΣ: Και στην τροποποίηση συμφωνήσατε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Προχωρούμε παρακάτω.
ΑΝΤ. ΣΚΥΛΛΑΚΟΣ: Το 2005 δεν ήσασταν στη Βουλή;
ΑΣΤ. ΡΟΝΤΟΥΛΗΣ: ‘Ε, δεν ήμασταν, τι να κάνουμε τώρα;
ΑΝΤ. ΣΚΥΛΛΑΚΟΣ: Ναι, αλλά έγινε τροποποίηση.
ΑΣΤ. ΡΟΝΤΟΥΛΗΣ: Δεν ψηφίσαμε τη σύμβαση αυτή.
ΑΝΤ. ΣΚΥΛΛΑΚΟΣ: Όχι, έγινε πρόσθετη σύμβαση άλλων 170 εκατομμυρίων.
ΑΣΤ. ΡΟΝΤΟΥΛΗΣ: Σας παρακαλώ πολύ, να λέμε αλήθεια εδώ.
Ο ΔΗΜ. ΡΕΠΠΑΣ
«Ο χρόνος ο οποίος θα απαιτηθεί, προκειμένου να λειτουργήσει και πάλι το κλειστό τμήμα των Τεμπών συναρτάται απολύτως και αποκλειστικά με την ετοιμότητα του παραχωρησιούχου», κατέστησε σαφές στην ομιλία του ο κ. Δημ. Ρέππας.
«Σύμφωνα με τα όσα περιλαμβάνει η σύμβαση – εξήγησε-, η συντήρηση, η λειτουργία, η ασφάλεια και η εκμετάλλευση του οδικού τμήματος και στην περιοχή των Τεμπών ανήκει κατ’ αρμοδιότητα αποκλειστικώς στον παραχωρησιούχο, στην εταιρία δηλαδή που έχει αναλάβει το έργο της κατασκευής του νέου μεγάλου αυτοκινητόδρομου.
Πρέπει να πω ότι η ώρα έχει έλθει. Αναμένουμε κυριολεκτικά από στιγμή σε στιγμή, σήμερα –γιατί είναι απαραίτητο να μην καθυστερήσουμε άλλο- την κατάθεση της πρότασης από την πλευρά του παραχωρησιούχου, βάσει της οποίας θα μας γνωστοποιεί τη μεθοδολογία και το χρόνο που θα απαιτηθεί, προκειμένου εργαζόμενος σε συγκεκριμένη κατεύθυνση να ολοκληρώσει την αποκατάσταση των ζημιών, την άρση της επικινδυνότητας σε αυτή την περιοχή, ώστε να χρησιμοποιηθεί και πάλι το οδικό δίκτυο.
Ήρθε η ώρα να περάσουμε από τις διαπιστώσεις και τις μελέτες -έχουν γίνει μελέτες και θεωρώ ότι είναι επαρκείς- σε συγκεκριμένη πρωτοβουλία και δράση, ώστε να αποκατασταθεί και πάλι η κυκλοφορία και σε αυτό το τμήμα που σήμερα είναι κλειστό».
Ο κ. Δημ. Ρέππας ξεκαθάρισε ότι «από την ώρα που θα αρχίσουν οι εργασίες, εφόσον καταθέσει το σχέδιό του ο παραχωρησιούχος, το εγκρίνει ο διαχειριστής, η «Εγνατία Α.Ε.» και εμείς ως δημόσιο –και αυτό θα γίνει αμέσως σας διαβεβαιώνω- εφόσον, λοιπόν, αρχίσουν οι διαδικασίες, υπολογίστε ένα μήνα για το λεγόμενο ξεσκάρωμα, το ξεκαθάρισμα δηλαδή των αποσαθρωμένων τμημάτων και περίπου δυο μήνες μετά για τις ακυρώσεις και την τοποθέτηση των προστατευτικών πλεγμάτων, ώστε να αποδοθεί και πάλι το τμήμα αυτό στην κυκλοφορία».
Ο υπουργός Υποδομών εμφανίστηκε ικανοποιημένος από το σχέδιο που εφάρμοσε η κυβέρνηση και άφησε αιχμές κατά της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας σημειώνοντας: «ενώ δεν είχε επιδειχθεί μέχρι τότε η ανάλογη επιμέλεια από την πλευρά του δημοσίου, να γίνουν δηλαδή συστηματικές επισημάνσεις για την ανάγκη της άρσης της επικινδυνότητας σε εκείνη την περιοχή, έργο το οποίο αφορά ευθύνη του παραχωρησιούχου, εμείς το κάναμε συστηματικά, εγκαίρως, με τρόπο τέτοιο, ώστε να μην υπάρχει η παραμικρή αμφιβολία για το τι έπρεπε να γίνει σε αυτήν την περιοχή και ποιος είχε την αρμοδιότητα να το κάνει».
Όσον αφορά το πρόβλημα, ο κ. Δημ. Ρέππας μίλησε για «αποκολλήσεις βράχων λόγω των συνθηκών και όχι κατολισθήσεις, δηλαδή μετακίνηση υπεδάφους. Επειδή αυτό το γεωλογικό φαινόμενο είναι γνωστό από παλιά, εμείς το επισημάναμε με επιστολή που έστειλε από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε καθήκοντα ο διαχειριστής του έργου για λογαριασμό του δημοσίου, που είναι η «Εγνατία Α.Ε.», προς τον παραχωρησιούχο, θέτοντάς τον ενώπιον των ευθυνών του και ζητήσαμε να μεριμνήσει, ώστε να μην διατρέχουν κίνδυνο αυτοί που χρησιμοποιούν αυτό το δίκτυο.
Σκεφθείτε ότι το βράδυ της 16ης προς τη 17η Δεκεμβρίου, στη 01.00’ κλείσαμε το δρόμο. Την επομένη το πρωί, στις 17 Δεκεμβρίου, στις 07.50’ έγινε το δυστύχημα. Έπρεπε να θρηνήσουμε θύματα, λοιπόν, για να λάβουμε κάποια μέτρα; Και σκεφθείτε ότι, αν δεν είχε κλείσει την παραμονή ο δρόμος, ίσως σήμερα να ήμασταν σε πολύ χειρότερη κατάσταση, ίσως να είχαμε θρηνήσει μια εκατόμβη», υποστήριξε.
Ο ΑΝΤ. ΣΚΥΛΛΑΚΟΣ
«Κατάλαβα από την απάντηση ότι τις ευθύνες τις μετατοπίζει ο κύριος Υπουργός αποκλειστικά ή κατά κύριο λόγο στην κοινοπραξία, στην οποία παραχωρήθηκε το έργο», σχολίασε στην ομιλία του ο κ. Αντώνης Σκυλλάκος και πρόσθεσε:
«Το ξέρουμε πολύ καλά, τουλάχιστον στη Θεσσαλία η κοινή γνώμη λέει ότι για το μεγαλύτερο κέρδος οι ανάλογες επιχειρήσεις δεν παίρνουν τα απαραίτητα μέτρα ασφάλειας, γιατί έτσι ελπίζουν ότι θα κερδίσουν περισσότερα.
Κάνουν τη δουλειά τους αυτοί οι επιχειρηματίες με τέτοιες συμβάσεις παραχώρησης και ληστρικής εκμετάλλευσης, διότι άρχισαν να ζητούν να πληρώνουν και τα διόδια εντός της περιοχής που παρακάμπτουν τα αυτοκίνητα, δηλαδή εντός του Νομού Λάρισας και της Πιερίας, με αποτέλεσμα να αγανακτήσει και ο κόσμος.
Το ερώτημα είναι, τι κάνει η πολιτεία. Απ’ ό,τι κατάλαβα κάνατε κάποιες επισημάνσεις και απ’ ότι έγραψε και το ΠΟΝΤΙΚΙ υπήρχε μία αλληλογραφία τους τελευταίους μήνες με την εταιρία, προσπαθώντας να τους πείτε ποιες υποχρεώσεις έχουν. Όμως, αν είναι δυνατόν να πούμε ότι η ζημιά έγινε μονάχα από τις εκρήξεις και φταίει η εταιρία. Οι κίνδυνοι από την αποσάθρωση του εδάφους είναι υπόθεση δεκαετιών. Και ευθύνονται όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις και η Νέα Δημοκρατία και το ΠΑ.ΣΟ.Κ και ο Λαϊκός Ορθόδοξος Συναγερμός, διότι έχουν συμφωνήσει στη σύμβαση παραχώρησης».
Ο Λαρισαίος βουλευτής του ΚΚΕ προέβη στην εκτίμηση με βάση την ανακοίνωση της «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» ότι «πρόκειται για αιφνίδιο ακραίο γεωλογικό φαινόμενο» πως η εταιρία «θα τα φορτώνει στο κράτος και θα αρχίσει μία διελκυστίνδα, λόγω ανωτέρας βίας ή όχι λόγω ανωτέρας βίας και η διαμάχη αυτή μπορεί να διαρκεί, να περνούν μήνες και να υπάρχει ζήτημα. Το ζήτημα λοιπόν, είναι να πληρώσει η εταιρία το κόστος, αλλά πρέπει να αναλάβει άμεση παρέμβαση το Υπουργείο, ανεξάρτητα του τι θα κάνει η εταιρία και να αναζητηθούν τα χρήματα από την εταιρία».
Ο κ. Αντ. Σκυλλάκος ενημέρωσε την εθνική αντιπροσωπεία και για το σενάριο «απ’ ό,τι πληροφορούμαστε από τους Νομάρχες και Δημάρχους, το Σεπτέμβριο και αν θα ανοίξει ο δρόμος. Υπάρχει ανακοίνωση της εταιρίας ότι και να κάνουμε παρεμβάσεις διορθωτικές, η επικινδυνότητα θα μειωθεί, κατά 60%. Άρα, κατά 40% θα είναι επικίνδυνος ο δρόμος. Ποιος θα πάρει την ευθύνη; Η εταιρία, ή η πολιτεία, το Υπουργείο σας, η Κυβέρνηση;»
Όσον αφορά τις παρακαμπτήριες ο κ. Αντ. Σκυλλάκος εξέφρασε την ελπίδα «να μην χιονίσει, ή να μην υπάρξει κάποια κατολίσθηση, γιατί τους ξέρω καλά τους δρόμους τους παρακαμπτήριους. Άρα, υπάρχει και ένα ζήτημα μελλοντικό να υπάρχουν αξιόπιστες εναλλακτικές λύσεις, που σημαίνει παρακαμπτήριες που να μπορούν να δεχθούν μία μεγάλη κυκλοφορία. Υπάρχει τέτοιο ζήτημα και υπάρχει και ζήτημα να δημιουργηθεί δεύτερος εναλλακτικός δρόμος με το σιδηρόδρομο για τα στενά των Τεμπών. Υπάρχουν τέτοια ζητήματα και χρειάζονται και εδώ χρήματα, χρονοδιάγραμμα κ.λπ.».
Στην ομιλία του ο Λαρισαίος βουλευτής του ΚΚΕ έθιξε και το ζήτημα της οικονομικής καταστροφής επισημαίνοντας: «Καταστρέφονται δεκάδες μικροί επιχειρηματίες, αυτοαπασχολούμενοι με την οικογένειά τους. Θα απολυθούν οι εργαζόμενοι, δεκάδες εργαζόμενοι. Αυξάνεται το κόστος μεταφοράς αγροτικών και άλλων προϊόντων, διότι έρχονται μέσω Κοζάνης και διπλασιάζεται ή τριπλασιάζεται το κόστος. Εμείς βάζουμε –και είστε εκπρόσωπος της Κυβέρνησης, μη μου πείτε ότι δεν είναι αρμόδιο το Υπουργείο σας, θα οφείλατε να έχετε συνεννοηθεί με το αρμόδιο Υπουργείο- το εξής ζήτημα: Θα διασφαλιστεί και πώς το εισόδημα των εργαζομένων; Θα χάσουν τα μεροκάματα; Δύο μήνες, τρείς μήνες, τέσσερις μήνες. Πώς θα υπάρχει στήριξη οικονομική των επαγγελματιών και των αυτοαπασχολούμενων; Θα ανασταλούν οι υποχρεώσεις τους προς το δημόσιο, προς τις τράπεζες και προς τις Δ.Ε.Κ.Ο. για τους μήνες αυτούς που δεν δουλεύουν; Και τέλος, θα επιδοτηθούν οι μετακινήσεις εργαζομένων που χάνουν το μισό μεροκάματο για ταξί ή με το τρένο και με ταξί μετά και το κόστος των μεταφορών θα επιδοτηθεί, ή θα τα πληρώσει ο αγρότης, ή ο καταναλωτής; Θέλουμε απάντηση και σε αυτά τα ζητήματα;»
ΤΡΕΝΟ
«Όλοι έχουμε συμφέρον να αποκατασταθεί η λειτουργία του δικτύου στην περιοχή των Τεμπών το συντομότερο δυνατόν», αντέτεινε ο υπουργός Υποδομών και παραδέχτηκε ότι «πράγματι υπάρχει μια διάσταση: Δεν συμφωνεί η Εγνατία Α.Ε. που είναι ο διαχειριστής, για λογαριασμό του δημοσίου, του έργου με τον παραχωρησιούχο για τα αίτια τα οποία οδήγησαν σ’ αυτό το πρόβλημα και στο κλείσιμο των Τεμπών. Το θέμα αυτό θα αντιμετωπιστεί στο πλαίσιο, όπως προβλέπει η σύμβαση, μιας διαιτησίας.
Το έργο αυτό θα το κάνει ο παραχωρησιούχος και η διαιτησία όταν αποφασίσει, θα χρεώσει «αναλόγως» αυτόν ο οποίος πρέπει να πληρώσει το ανάλογο κόστος.
Από εκεί και πέρα το έργο όμως πρέπει να γίνει επαναλαμβάνω με συγκεκριμένο σχέδιο, το οποίο αναμένουμε να κατατεθεί και μακάρι αυτό να γίνει και σήμερα».
Ο κ. Δημήτρης Ρέππας ανακοίνωσε ότι θα τοποθετηθεί και θα λειτουργεί μόνιμα στην περιοχή «σύστημα παρατήρησης και ελέγχου και καταγραφής των φαινομένων που εκδηλώνονται στα εδάφη, γιατί πράγματι το πρόβλημα συνεχίζει να υπάρχει και οξύνεται κατά περιόδους, αναλόγως των συνθηκών που επικρατούν».
Επιπρόσθετα, είπε ότι «εκπρόσωποι του υπουργείου μας, της ΤΡΕΝΟΣΕ και του ΕΔΙΣΥ επισκέπτονται άλλες χώρες στην Ευρώπη που διαθέτουν ανάλογα οχήματα –πλατφόρμες προκειμένου να αξιοποιήσουμε την κλειστή παλιά σιδηροδρομική γραμμή, ώστε με αυτούς τους τρόπον τινά κυλιόμενους αυτοκινητόδρομους να μεταφέρουμε φορτηγά, λεωφορεία, πολλά, δεκάδες τον αριθμό, σε κάθε δρομολόγιο με μια τέτοια πλατφόρμα στη διαδρομή από τον Ευαγγελισμό μέχρι τη Ραψάνη, παρακάμπτοντας το κλειστό τμήμα των Τεμπών, για να συμβάλουμε έτσι στην ευκολότερη διακίνηση προϊόντων και εμπορευμάτων.
Όλα αυτά θα αποτελέσουν στοιχεία, τα οποία θα παραμείνουν μόνιμα αργότερα ώστε να εξυπηρετεί την περιοχή, το τοπικό δίκτυο θα γίνει καλύτερο.
Έχουμε συγκεκριμένο σχέδιο, έχουμε κάνει ανακοινώσεις, έχουμε αποφασίσει χρηματοδοτήσεις ώστε να διορθωθεί το οδικό δίκτυο το οποίο χρησιμοποιείται σήμερα ως εναλλακτικό δίκτυο. Βεβαίως πολλά ακόμη τα οποία αυτήν την ώρα δεν μπορώ να αναφέρω, αποτελούν στοιχεία μιας πολιτικής που δείχνει το πραγματικό ενδιαφέρον μας για μια περιοχή και για ένα θέμα τα οποία ότι είχαν εγκαταλειφθεί τα τελευταία χρόνια στην τύχη τους». 
eleftheria.gr