ΓΤΤ


Δευτέρα 1 Φεβρουαρίου 2010

Ανοιχτά τις Κυριακές

Παντοπωλεία και μίνι μάρκετ επενδύουν στην καθημερινή εξυπηρέτηση των καταναλωτών και κερδίζουν διαβατήριο για το μέλλον της τοπικής αγοράς


Της ΕΛΕΝΗΣ ΧΟΛΕΒΑ
Θα περίμενε κανείς ότι με την ανάπτυξη των μεγάλων σούπερ μάρκετ στα Τρίκαλα, τα μίνι μάρκετ και τα παντοπωλεία θα έσβηναν από το χάρτη της τοπικής αγοράς. Παρόλο αυτά, έμειναν αναπόσπαστες επιχειρήσεις της κάθε γειτονιάς και μετά από μεγάλες προσπάθειες, κατάφεραν να επιβιώσουν, αλλά και να εκσυγχρονιστούν προσφέροντας ακόμη πιο υψηλής ποιότητας προϊόντα και υπηρεσίες.
Για να καταφέρουν να μείνουν ζωντανές αυτές οι οικογενειακές επιχειρήσεις κατέβαλαν μεγάλες προσπάθειες. Πλέον, αναγκάζονται για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις σημερινές ανάγκες, να μένουν όσο το δυνατό περισσότερες ώρες ανοιχτά, να εργάζονται Κυριακές ακόμη και γιορτές, ώστε να μπορέσουν να εδραιώσουν την παρουσία τους στην τοπική αγορά αλλά και να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των πελατών. Και από ότι φαίνεται, το καταφέρνουν.
Ψιλικά, ψωμί, γάλα, και γενικά πάσης φύσεως υλικά σε τακτοποιημένα ράφια καλύπτουν κάθε απρόοπτη, αλλά και καθημερινή ανάγκη των νοικοκυριών με τιμές μάλιστα ανταγωνίσιμες. Το έδαφος όμως κερδίζεται εκεί που σταματά η παροχή υπηρεσιών από τα μεγάλα πολυκαταστήματα.
Κυριακή, γιορτή και …όχι σχόλη
Το παντοπωλείο Κύργια στην οδό Κονδύλη, εδώ και 16 χρόνια βρίσκεται στην ίδια γωνία καλύπτοντας τις ανάγκες της γειτονιάς. Πλέον η ιδιοκτησία έχει περάσει στη δεύτερη γενιά, γεγονός που μαρτυρά πως υπάρχει μέλλον για αυτές τις οικογενειακές επιχειρήσεις, χρειάζονται όμως πολλές θυσίες. Ο κ. Κώστας Κύργιας και ο γιος του Κυριάκος, δυο γενιές παντοπωλών, επισημαίνουν ότι από το 1994 μέχρι σήμερα τα παντοπωλεία πιέζονται στην τοπική αγορά από τα μεγάλα πολυκαταστήματα αλλά και τη σύγχρονη ζωή.
Όπως εξήγησε στην «ΕΡΕΥΝΑ» ο κ. Κώστας, «Πάντα, οι απαιτήσεις του μαγαζιού ήταν μεγάλες. Πριν από 16 χρόνια όμως δεν μέναμε τόσες ώρες ανοιχτά, αλλά ούτε και όλη την εβδομάδα. Μας περιόριζαν βέβαια και οι κανονισμοί. Η Κυριακάτικη λειτουργία του καταστήματος, είναι πλέον απαραίτητη για την επιβίωση του καταστήματος. Και τις καθημερινές όμως μένουμε μέχρι αργά για να εξυπηρετήσουμε τον κόσμο. Κυρίες, που δεν πρόλαβαν να ψωνίσουν γιατί δούλευαν μέχρι αργά, βασικά καθημερινά ψώνια και Κυριακάτικες ελλείψεις καλύπτονται όλα από τα ράφια μας».
Ξεκινώντας από την είσοδο του μαγαζιού, διαπιστώνει κανείς ότι σε ένα παντοπωλείο μπορεί κανείς να βρει όλα τα απαραίτητα για ένα σπίτι. Από λαχανικά, φρούτα, τυριά, γάλα ψωμί, μέχρι κατεψυγμένα προϊόντα. Το μικρό μαγαζάκι μπορεί να εξυπηρετήσει κάθε νοικοκυριό, και όχι με υψηλό κόστος τελικά. «Οι τιμές μας δεν έχουν μεγάλες διαφορές με τα σούπερ μάρκετ, όπως μερικοί νομίζουν. Σε κάποια προϊόντα συμβαίνει αυτό αλλά είναι ελάχιστες περιπτώσεις» εξηγεί ο κ. Κυριάκος.
Η συνεχής λειτουργία του μαγαζιού χρειάζεται συνεχή παρουσία υπαλλήλου. Σε αυτή την οικογενειακή επιχείρηση προσφέρουν τρία άτομα για να μπορέσουν να καλύψουν τις ανάγκες. Οι Κυριακές και η λειτουργία γενικά στις αργίες, δεν είναι όμως η μόνη διέξοδος για το παντοπωλείο. Όπως και σε άλλες περιπτώσεις τέτοιους είδους μαγαζιών στα Τρίκαλα, αναλαμβάνουν και διανομή προϊόντων. Αυτό σημαίνει ότι με ένα τηλέφωνο, μπορεί κανείς να παραγγείλει τα ψώνια που χρειάζεται και σε λίγα λεπτά να τα έχει σπίτι του.
«Η λειτουργία των παντοπωλείων στηρίζεται στις ανθρώπινες σχέσεις και σε αυτό οφείλεται κατά πολύ η λειτουργία μας. Γνωρίζουμε τον πελάτη, είμαστε γείτονες χρόνια. Στηρίζουμε τις ανάγκες του με κάθε τρόπο που μπορούμε. Δεν είναι τυχαίο ότι ακόμη σε εμάς υπάρχει η πίστωση. Ο καταναλωτής είναι πρώτα άνθρωπος, αν δεν έχει χρήματα δεν θα τον βγάλουμε από το μαγαζί κάτι που δεν μπορεί να γίνει στις μεγάλες επιχειρήσεις. Γι’ αυτό και μόνο πιστεύω ότι επιτελούμε κοινωνικό έργο».
Σύγχρονοι παντοπώληδες
Σε μια άλλη γειτονιά της οδούς Κολοκοτρώνη, ο κ. Νίκος Λάσπας διατηρεί το αλλιώτικο εφημεριδοπωλείο «Τύπος» εδώ και δέκα χρόνια. Ένα σύγχρονο κατάστημα στο οποίο εκτός των εφημερίδων μπορεί κανείς να βρει με άνεση προϊόντα της «τελευταίας στιγμής», αλλά και άλλα όπως κρασιά, βιβλία κοκ, ακόμη και την Κυριακή. «Έτσι κι αλλιώς μένουμε ανοιχτά και τις Κυριακές για τις εφημερίδες. Επειδή όμως την Κυριακή τα μεγάλα σούπερ μάρκετ είναι κλειστά προσφέρουμε και άλλα προϊόντα που χρειάζεται το νοικοκυριό κάτι που λειτουργεί ενισχυτικά για το κατάστημα».
Καθ’ όλη τη διάρκεια της συζήτησης διαπιστώσαμε ότι οι πελάτες και ο ιδιοκτήτης του μαγαζιού γνωρίζονταν πλέον με τα μικρά τους ονόματα. Αυτή η ανθρώπινη σχέση και όχι η απρόσωπη πελατειακή προσέγγιση σίγουρα κερδίζει την προσοχή και συνιστά ένα ακόμη σημαντικό στοιχείο για την επιβίωση αυτών των καταστημάτων.
«Η λειτουργία τέτοιου είδους επιχειρήσεων είναι ζωτική και προσφέρει στην τοπική κοινωνία», τονίζει ο κ. Λάσπας. Σίγουρα, η ταμπέλα του σύγχρονου αυτού εφημεριδοπωλείου - μίνι μάρκετ, δεν μπορεί να γράφει σήμερα «εδώδιμα και αποικιακά», ωστόσο αποτελεί δείγμα γραφής για τον εκσυγχρονισμό αυτών των επιχειρήσεων στην πόλη μας.
Λεζάντες
21-1-3 Οι κ.κ. Κώστας και Κυριάκος Κύργιας παραδοσιακοί παντοπώληδες
21-1-4 Ο κ. Νίκος Λάσπας ιδιοκτήτης του «Τύπος»
Η ΕΡΕΥΝΑ 31 Ιανουαρίου 2010, αρ. φύλλου 15417,   σελίδα 21