ΣΤΟ 1 ΕΥΡΩ ΕΠΕΣΕ Ο «ESPRESSO» | |
* Ενώ εκπτωτικά κουπόνια ετοιμάζουν και οι έμποροι | |
Του Δημήτρη Βάλλα | |
Την πτώση της τιμής του καφέ που σερβίρεται στις καφετέριες της Λάρισας φαίνεται ότι έφερε για τα καλά η οικονομική κρίση που διανύουμε καθώς πολλά καταστήματα της πόλης προχωρούν σε μείωση της τιμής του σε ...ένδειξη αντίστασης προς Δ.Ν.Τ και Επιτροπή Στήριξης, αλλά και εφαρμόζοντας την παλαιά ρήση του ελληνικού λαού ότι «η φθήνια τρώει τον παρά». Έτσι στην αρχή κάπως μουδιασμένα, αλλά στη συνέχεια πιο... σταθερά άρχισαν να εμφανίζονται και οι σχετικές ταμπέλλες εις περίοπτον θέση που διαφήμιζαν την πτώση των τιμών! Νάτος λοιπόν και ο δημοφιλής «espresso» που έφθασε στην τιμή του ενός ευρώ μαζί με τον καπουτσίνο να κοστίζει μόνο λίγα σεντς παραπάνω. Ο καφές που θεωρείται ως σημείο αναφοράς για την καθημερινή ακρίβεια της ζωής του νεοέλληνα με την πτώση του αναμένεται να συμπαρασύρει και άλλα προϊόντα ευρείας κατανάλωσης και όχι μόνο. Έτσι, σύμφωνα με πληροφορίες και πολλοί έμποροι της Λάρισας ετοιμάζονται να προχωρήσουν στην έκδοση εκπτωτικών κουπονιών για είδη ένδυσης και υπόδησης και άλλα, ενώ καμπάνια για την προώθηση φθηνών και ελληνικών προϊόντων ξεκινούν και οι «Πολίτες σε Δράση». Οι προσφορές έχουν και ευρηματικό χαρακτήρα, με γνωστό μάλιστα εστιατόριο που βρίσκεται επί της εθνικής οδού στον Πλαταμώνα να χαρίζει τα...διόδια, αφαιρώντας τα από το λογαριασμό σε όσους πελάτες σταματήσουν για να φάνε εκεί. ΠΕΡΙ ΚΑΦΕ... Βέβαια το «φθηνό» ή το «ακριβό» εκτιμάται από την κάθε πλευρά διαφορετικά: Ο καταναλωτής βλέπει πως ο καφές στον Πύργο του Άιφελ κοστίζει κάτω από 3 ευρώ, το ίδιο στην Ισπανία και στη Γερμανία, αλλά και στην Ιταλία όπου βρίσκεται μεταξύ 1,80 και 2,20 ευρώ, ενώ στην όχι και τόσο «πολυτελή» Πλατεία Βικτωρίας της Αθήνας ο καφές σερβίρεται οπωσδήποτε πάνω από 3 ευρώ (και φθάνει μέχρι τα 5). Δεν συζητάμε για παραλιακές καφετέριες στην ηπειρωτική ή νησιωτική Ελλάδα, ούτε για τα φημισμένα τουριστικά θέρετρα, όπου οι τιμές είναι ακόμα υψηλότερες. Ο επαγγελματίας βλέπει τα πράγματα από τη δική του σκοπιά: Το κόστος λειτουργίας στην Ελλάδα είναι πολύ υψηλό λόγω των ακριβών ενοικίων –ιδίως σε εμπορικούς δρόμους ή πλατείες-, των τελών που πληρώνονται στους Δήμους, στις εταιρίες προστασίας πνευματικών δικαιωμάτων για τη μουσική, των παγίων και των άλλων λειτουργικών εξόδων. Στη Γαλλία από την 1η Ιουλίου ο ΦΠΑ μειώθηκε σε 5,5% (από 19,6%) – οι Γάλλοι επαγγελματίες βέβαια συμφώνησαν μετά από διαπραγματεύσεις με την κυβέρνηση να προσλάβουν 40.000 εργαζόμενους και να μειώσουν τις τιμές στα γεύματα και τον καφέ πάνω από 11%. Ιδού λοιπόν μία ακόμα ιδέα, καθώς ο καφές είναι σήμερα το πιο δημοφιλές ρόφημα των Ελλήνων αφού η Ελλάδα κατατάσσεται στη δεύτερη θέση παγκοσμίως – και οι τιμές του καφέ, αν κρίνει κανείς από τις εκατοντάδες νέες καφετέριες που ανοίγουν κάθε χρόνο, προσφέρουν ένα καθόλου ευκαταφρόνητο εισόδημα στους επαγγελματίες που ασχολούνται στον χώρο αυτό. ΚΙΝΗΜΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΙΜΕΣ. Εν τω μεταξύ με σύνθημα ελληνικό, φθηνό και ποιοτικό οργανωμένοι πολίτες από τη Λάρισα, ζητούν τη δημιουργία ενός κινήματος περιγράφοντας μάλιστα και πού θα στοχεύει. Στις δραματικές στιγμές που ζει η χώρα μας, αναφέρουν στο ιδιότυπό τους «μανιφέστο», και οι πολίτες της έχουμε υποχρέωση να δράσουμε. Έχουμε υποχρέωση να υπερβούμε τρόπους και μεθόδους του παρελθόντος. Έχουμε υποχρέωση να μην σταθούμε απαθείς. Η κρίση μας αγγίζει όλους κι η αλληλεγγύη είναι αντίσταση. Οι αγορές οργανώθηκαν, καιρός να οργανωθούμε κι εμείς. Ο καθένας στον τόπο του, στη γειτονιά του, στην πόλη του! Αυτο-οργανωθείτε! Χτίστε ένα κίνημα στη βάση της παρέας! Στόχος; Ένας! Το επόμενο χρονικό διάστημα βάλτε τη φαντασία σας να δουλέψει, μην αφήνετε να σας πάρει από κάτω η μιζέρια των μέτρων και οργανώστε μια καμπάνια: μείωση τιμών σε προϊόντα και υπηρεσίες! Μείωση τιμών από βιομηχανίες, χονδρεμπόρους και εμπόρους! Οι μισθωτοί προσφέρουν ήδη στην υπόθεση «έξοδος από την κρίση». Ας μειώσουν τα κέρδη τους και οι υπόλοιποι! Κάθε δεκαπενθήμερο θα απαιτήσουμε μείωση τιμής σε μια τουλάχιστον ομάδα προϊόντων! Αυτός είναι ο πρώτος μας στόχος! Ταυτόχρονα, θα στηρίξουμε μια σαφή στροφή της κατανάλωσης σε ελληνικά προϊόντα ώστε να «σπρώξουμε» τις ελληνικές επιχειρήσεις σε αύξηση της παραγωγής με ταυτόχρονη μείωση των χρημάτων που δαπανώνται σε εισαγωγές καταναλωτικών ή μη προϊόντων». eleftheria.gr |