ΓΤΤ


Πέμπτη 24 Ιουνίου 2010

«Μαχαίρι» στις δαπάνες για τη μεταφορά μαθητών

ΒΑΖΕΙ Η ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ ΠΟΠΗ ΓΕΡΑΚΟΥΔΗ ΜΕ ΚΑΤΕΥΘΥΝΤΗΡΙΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΣΤΟΥΣ ΝΟΜΑΡΧΕΣ

* ΣΥΣΤΗΝΕΙ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΜΑΘΗΤΩΝ ΑΠΟ ΔΗΜΟΥΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΜΕ ΤΑΚΤΙΚΑ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ –ΖΗΤΑ ΣΥΝΕΝΩΣΕΙΣ ΤΑΥΤΟΣΗΜΩΝ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΩΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΕΙ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ ΑΝΑΘΕΣΕΙΣ
 
Του Δημ. Κατσανάκη
 

 
«Θύμα» της ασφυκτικής δημοσιονομικής κατάστασης της χώρας φαίνεται να είναι και η μεταφορά των μαθητών σε ολόκληρη τη Θεσσαλία από τη νέα σχολική χρονιά, καθώς προετοιμάζεται δραστική περικοπή των δαπανών ακόμα και με διακοπές μαθητικών διαδρομών συγκριτικά με την τρέχουσα σχολική περίοδο.
Το θέμα της μείωσης των δαπανών για τη μεταφορά των μαθητών έχει απασχολήσει ανώτερα κυβερνητικά κλιμάκια μετά από καταγγελίες, διαπιστώσεις και κυρίως εκθέσεις του Σώματος Ελεγκτών Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης (ΣΕΕΔΔ), όπου αναφέρονται σωρεία περιπτώσεων κακοδιαχείρισης και κατασπατάλησης δημοσίου χρήματος.
Στην κατεύθυνση της περιστολής των δαπανών μέσω του εξορθολογισμού ολόκληρου του συστήματος δωρεάν μεταφοράς των μαθητών η περιφερειάρχης Θεσσαλίας, Πόπη Γερακούδη, ζήτησε προχθές από τους νομάρχες «να καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια, ώστε να επιτελείται το έργο της μεταφοράς μαθητών με όσο το δυνατόν χαμηλότερο κόστος και να μη δαπανούνται αδικαιολόγητα δεκάδες εκατομμύρια ευρώ».
Με έγγραφό της μάλιστα προσδιορίζει με σαφήνεια το πλαίσιο μέσα στο οποίο θα γίνει την επόμενη σχολική περίοδο η προκήρυξη των ειδικών δρομολογίων μεταφοράς μαθητών αποκλειστικά και μόνο εφόσον πληρούνται τρεις βασικές προϋποθέσεις:
- Οι μαθητές να κατοικούν σε μεγαλύτερη απόσταση από αυτή που προβλέπει ο νόμος, ώστε να δικαιούνται δωρεάν μετακίνησης
- Οι δήμοι να αδυνατούν να υλοποιούν τη μεταφορά με ίδια μέσα
- Οι μαθητές να μην εξυπηρετούνται από τα τακτικά αστικά ή υπεραστικά δρομολόγια των μέσων μαζικής μεταφοράς.
Οι κατευθύνσεις της κ. Γερακούδη για το πλαίσιο της μεταφοράς μαθητών προβλέπει επίσης μεταφορά μαθητών με φροντίδα των δήμων αλλά και με τακτικά δρομολόγια, συνεννοήσεις για την αναπροσαρμογή των τακτικών δρομολογίων των ΚΤΕΛ, όταν αυτό εξυπηρετεί τη μεταφορά μαθητών, συνενώσεις ταυτόσημων δρομολογίων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης καθώς και απορρόφηση δρομολογίων TAXI από δρομολόγια λεωφορείων σε όσες περιπτώσεις είναι αυτό εφικτό. Ενώ καταγράφεται συγκεκριμένη κατεύθυνση για την αποφυγή των απευθείας αναθέσεων έργου μεταφοράς μαθητών, που έχει ως αποτέλεσμα την καταβολή υπέρογκων ποσών για την εκτέλεσή του.
ΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΥ
ΤΩΝ ΕΙΔΙΚΩΝ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΩΝ
Αναλυτικά η περιφερειάρχης Θεσσαλίας εφιστά την προσοχή των νομαρχών ενόψει της προκήρυξης των διαγωνισμών –ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη ο διαγωνισμός μεταφοράς μαθητών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης από τη Νομαρχία Λάρισας- καθορίζοντας συγκεκριμένο πλαίσιο ως εξής:
α) οι Ν.Α. θα πρέπει πριν τη διακήρυξη κάθε διαγωνισμού, να απευθύνονται στους οικείους δήμους, ώστε αυτοί να σταθμίζουν τη δυνατότητα μεταφοράς των μαθητών της περιοχής ευθύνης τους με δική τους φροντίδα.
β) Όταν οι δήμοι δεν διαθέτουν τα απαραίτητα μέσα για την εξυπηρέτηση των μαθητών τους και αδυνατούν να αναλάβουν το έργο, θα πρέπει να εξετάζεται η δυνατότητα μεταφοράς τους με τα τακτικά συγκοινωνιακά μέσα (με βάση τις εγκρίσεις δρομολογίων που εκδίδει κατ’ έτος ο Νομάρχης). Στην περίπτωση αυτή, οι μαθητές θα πρέπει να εφοδιάζονται με τα σχετικά μαθητικά δελτία, η αξία των οποίων υπολογίζεται στο ύψος του 50% της τιμής της συγκεκριμένης διαδρομής.
Παράλληλα να εξετάζεται η δυνατότητα αναπροσαρμογής των τακτικών δρομολογίων των ΚΤΕΛ, όταν αυτό εξυπηρετεί τη μεταφορά μαθητών.
γ) Εν συνεχεία ο νομάρχης εκδίδει διαπιστωτική πράξη με την οποία διαπιστώνεται αιτιολογημένα η αδυναμία μεταφοράς των μαθητών από τους δήμους ή τα τακτικά μέσα μαζικής μεταφοράς και η αντίστοιχη ανάγκη ανάθεσης του συγκεκριμένου έργου με μειοδοτικό διαγωνισμό. Σε κάθε περίπτωση το έργο αφορά μόνο στους μαθητές που κατοικούν μακριά από την έδρα του σχολείου τους σε απόσταση μεγαλύτερη από 1.200μ για μαθητές Δημοτικού, 2.500μ για τους μαθητές Γυμνασίου και 4.000μ για τους μαθητές Λυκείου.
 δ) Ο ακριβής αριθμός των μαθητών που δικαιούνται δωρεάν μεταφοράς και εξυπηρετείται από ειδικά δρομολόγια, να ελέγχεται και να διασταυρώνεται με ευθύνη των Ν.Α. με στοιχεία που προσκομίζουν οι δήμοι καθώς και οι διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
 ε) Οι όροι της διακήρυξης του σχετικού διαγωνισμού να αποσκοπούν στη μεγαλύτερη δυνατή συμπίεση του κόστους μεταφοράς των μαθητών με ομαδοποίηση όσο το δυνατόν περισσότερων δρομολογίων, συνένωση ταυτόσημων δρομολογίων Α’/βάθμιας και Β’/βάθμιας Εκπαίδευσης και απορρόφηση δρομολογίων TAXI από δρομολόγια λεωφορείων σε όσες περιπτώσεις είναι αυτό εφικτό.
 στ) Όσον αφορά στους σχετικούς διαγωνισμούς για τη μίσθωση να τηρούνται οι σχετικές διατάξεις και να μην εισάγουν στις σχετικές διακηρύξεις όρους, που να περιορίζουν τον ανταγωνισμό και οι διαγωνισμοί ή να αποβαίνουν άγονοι ή να είναι μικρή η προσέλευση των ενδιαφερομένων με τελικό αποτέλεσμα να καταβάλλονται υπέρογκες δαπάνες για τη μεταφορά μαθητών (απευθείας ανάθεση).
 ζ) Να τηρούνται οι κανόνες δημοσιότητας, να παρακολουθείται η τήρηση του μαθηματικού τύπου που προβλέπεται από τη σχετική Κ.Υ.Α. για την αμοιβή, καθώς και η καλή εκτέλεση της σύμβασης που υπογράφεται.
ΠΡΟΑΝΑΓΓΕΛΛΕΙ ΠΕΡΙΚΟΠΕΣ
Το συγκεκριμένο αυστηρό πλαίσιο, που αποσκοπεί στον εξορθολογισμό του συστήματος δεν περιγράφεται μόνο θεωρητικά για υπενθύμιση αλλά προαναγγέλλει και τις περικοπές των δαπανών για την επόμενη σχολική χρονιά συγκριτικά με την παρούσα.
«Η εξαιρετικά ασφυκτικά δημοσιονομική κατάσταση της χώρας μάς επιβάλλει να καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια, ώστε να επιτελείται το έργο της μεταφοράς μαθητών με όσο το δυνατόν χαμηλότερο κόστος και να μη δαπανούνται αδικαιολόγητα δεκάδες εκατομμύρια ευρώ», τονίζει χαρακτηριστικά στην επιστολή της η περιφερειάρχης Θεσσαλίας για να καταλήξει: «Επισημαίνουμε ότι όλα τα παραπάνω θα ληφθούν σοβαρά υπόψη και θα αξιολογηθούν τόσο κατά την κατανομή των πιστώσεων του εγκεκριμένου προϋπολογισμού όσο και κατά τη διαδικασία υποβολής του νέου για το 2011».
Μόνο στη Θεσσαλία, σύμφωνα με στοιχεία της Περιφέρειας, δαπανήθηκαν για τη μεταφορά των μαθητών την τρέχουσα σχολική χρονιά σχεδόν 10 εκ. ευρώ, εκ των οποίων 3,15 εκ. στο νομό Λάρισας, 2,1 εκ. στο νομό Μαγνησίας, 2,5 εκ. στο νομό Καρδίτσας και 2,2 εκ. στο νομό Τρικάλων.
Το ύψος της δαπάνης μετά από μελέτη, τονίζουν παράγοντες της Περιφέρειας, κρίνεται τουλάχιστον υπερβολικό με αποτέλεσμα να υπάρχουν τεράστια περιθώρια περιορισμού της σπατάλης. Εφόσον τηρηθούν πιστά οι οδηγίες της περιφερειάρχη, που απορρέουν από την ισχύουσα νομοθεσία, σημείωναν χαρακτηριστικά, μπορεί να εξοικονομηθεί ακόμα και το 50% των συνολικών δαπανών!
http://www.eleftheria.gr/viewarticle.asp?aid=20023&pid=7&CategoryID=7