ΓΤΤ


Δευτέρα 21 Ιουνίου 2010

Έρευνα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Επισφαλής η κίνηση με το ποδήλατο στα Παλιά

Κακό οδόστρωμα, μεγάλα οχήματα, ανύπαρκτη σήμανση, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ποδηλάτες
γράφει Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΤΕΡΓΙΟΥ


«Εχθρική» πόλη για τους ποδηλάτες θεωρείται ο Βόλος, καθώς πολλές είναι οι παγίδες που υπάρχουν για την ομαλή κίνηση ενός ποδηλάτη στον αστικό ιστό της πόλης.
Μια ομάδα που πλήττεται ιδιαίτερα από την έλλειψη κατάλληλων υποδομών είναι οι φοιτητές του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, καθώς ένα μεγάλο τους ποσοστό χρησιμοποιούν το ποδήλατο προκειμένου να προσεγγίσουν, από την περιοχή στην οποία διαμένουν, τη σχολή τους.
Ο υποψήφιος διδάκτορας του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του ιδρύματος Αθ. Γαλάνης εξέτασε την κίνηση κάποιου ποδηλάτη από το συγκρότημα της Πολυτεχνικής Σχολής στο Πεδίο του ’ρεως προς το κέντρο της πόλης, σημειώνοντας μια σειρά προβλημάτων που καλείται να αντιμετωπίσει αυτός που θα χρησιμοποιήσει αυτό το μέσο, περνώντας μέσα από την περιοχή των Παλαιών.
Ο ποδηλατόδρομος που υπάρχει στη παραλία διακόπτεται απότομα στο ύψος του Τελωνείου και πρέπει να υπάρξει ένας μελλοντικός σχεδιασμός για την επέκτασή του προς το χώρο του πανεπιστημίου στο Πεδίο του ’ρεως.
Σύμφωνα με τον κ. Γαλάνη ο κυκλοφοριακός φόρτος από και προς το πανεπιστήμιο αγγίζει ακόμα και τα 20 ποδήλατα την ώρα και αν υπολογιστεί ότι την ημέρα τα τμήματα λειτουργούν από τις 10 το πρωί μέχρι και τις 10 το βράδυ ο φόρτος μπορεί να φτάσει ακόμα και τα 300 ποδήλατα, που είναι πολύ μεγάλο δείγμα για τα ελληνικά δεδομένα.
Ο ποδηλατόδρομος της παραλίας βγάζει κατευθείαν τους ποδηλάτες στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας με τα οχήματα που έρχονται από τη Λαμπράκη για να μπουν στην Αργοναυτών. Έτσι όπως είναι σταθμευμένα τα οχήματα δεν υπάρχει ορατότητα προς τους ποδηλάτες που έρχονται, έτσι ο ποδηλάτης αισθάνεται μεγαλύτερη οδική ανασφάλεια.
Στο ύψος της ψαραγοράς η στάθμευση είναι άναρχη, ενώ οι γραμμές του τραίνου εμποδίζουν την ομαλή διέλευση των ποδηλάτων.
Παράλληλα το οδόστρωμα βρίσκεται σε κακή κατάσταση και στην οδό Πυράσου το πλάτος του δρόμου μειώνεται απότομα, την στιγμή που υπάρχει μεγάλος κυκλοφοριακός φόρτος από βαρέα οχήματα. Τα περισσότερα είναι φορτηγά που κατευθύνονται προς το εμπορικό λιμάνι, λεωφορεία που πάνε προς τα ΚΤΕΛ, ενώ γίνονται και φορτοεκφορτώσεις στα ψαράδικα. Έτσι οι ποδηλάτες κατευθυνόμενοι προς το Πανεπιστήμιο έχουν από πίσω τους τα φορτηγά και τα λεωφορεία, έχοντας το λεγόμενο «οδικό άγχος». Όταν περνάνε από δίπλα, ο ποδηλάτης μπορεί να χάσει την ισορροπία του και να πέσει. Ακόμα δεν υπάρχει σήμανση, οι κατάλληλες διαγραμμίσεις, το οδόστρωμα είναι σχεδόν καταστραμμένα από την κίνηση των φορτηγών. Επιστρέφοντας προς το κέντρο ο ποδηλάτης πρέπει να περάσει από τη Σέκερη, να διασχίσει τα ΚΤΕΛ που κάποιες φορές σταθμεύουν δύο και τρεις σειρές οχήματα και στα φανάρια στον κόμβο με τη Λαμπράκη είναι αδύνατη η επιλογή του συγκεκριμένου δρόμου, αφού με την παρουσία των κορυνών το πλάτος του δρόμου μειώνεται δραματικά. Γιαυτό ο ποδηλάτης θα επιλέξει για την κίνηση του τα Παλιά.
Εκεί το πρόβλημα είναι η άναρχη στάθμευση, στην οδό Αλμυρού πολλά είναι τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα και η ορατότητα είναι πολύ περιορισμένη.
Ένα ακόμα πρόβλημα είναι τα πολλά σκουπίδια που υπάρχουν στο δρόμο, ενώ πολύ οξυμένο είναι και το ζήτημα με τα αδέσποτα αφού οι αγέλες που κυκλοφορούν πολλές φορές επιτίθενται κατά των ποδηλατών με κίνδυνο για τη ζωή τους.
Η έλλειψη επαρκούς φωτισμού είναι εμφανής, ενώ απαραίτητη είναι και η χρήση προστατευτικών φώτων στα ποδήλατα.
Λύση σε αυτό το πρόβλημα υπάρχει, αλλά προϋποθέτει κατάλληλο σχεδιασμό σε σχέση με τα δημόσια μεταφορικά μέσα. Δηλαδή υπάρχει τρόπος, ώστε τα λεωφορεία του αστικού ΚΤΕΛ να τοποθετήσουν σχάρες για μεταφορά ποδηλάτων. Οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να καταβαίνουν με τα ποδήλατα τους περιφερειακά της πόλης χρησιμοποιώντας παράλληλα και το λεωφορείο.
Οι απαιτούμενες υποδομές είναι πολύ μικρές, ενώ και το ΚΤΕΛ θα βγει κερδισμένο από αυτό το εγχείρημα. Σύμφωνα με τον κ. Γαλάνη στο εξωτερικό έχουν γίνει αντίστοιχα έργα σε πολλές πόλεις και έχει πετύχει η προσπάθεια αυτή, δεδομένης και της μικρής απόστασης σε σχέση με τα ευρωπαϊκά δεδομένα που πρέπει να καλύψει κάποιος, που κινείται στο πολεοδομικό συγκρότημα.
Χρηματικό κέρδος
Σημειώνει ότι ο σχεδιασμός της οδικής υποδομής που να λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες των ποδηλατιστών αποτελεί χαμηλή προτεραιότητα για την ελληνική πολιτεία, η οποία θεωρεί ότι έχει καλύψει τις υποχρεώσεις της έναντι του ποδηλάτου παρέχοντας αμφιβόλου λειτουργικότητας και ασφάλειας ποδηλατοδρόμους, σε περιορισμένη έκταση του οδικού δικτύου των πόλεων.
Δηλαδή δεν παρέχεται η ανάπτυξη του δικτύου ροής ποδηλατιστών, ώστε ο ποδηλάτης να μπορεί να κινείται σε όλο τον αστικό οδικό χώρο και όχι σε επιμέρους τμήματα.
Πρέπει όπως τονίζει να αρθούν κάποιες λανθασμένες αντιλήψεις οι οποίες αποτρέπουν τους πολίτες να κινηθούν με το ποδήλατο. Δεδομένου το κόστους της βενζίνης το ποδήλατο είναι πολύ φθηνό και οι αστικές μετακινήσεις είναι δυνατό να γίνονται με αυτό το μέσο.
’μα η πολιτεία εφαρμόσει ένα πρόγραμμα και δει πόσα θα κερδίσει από τους ρύπους, την ηχορύπανση, καύσιμα για τα οχήματα και τη συντήρηση υποδομής, θα αλλάξει όλο το μοντέλο ζωής, θα βελτιωθεί η ποιότητα ζωής στις πόλεις και οι πολίτες θα γλιτώσουν πολλά χρήματα.
Το ποδήλατο μπορεί να κινηθεί σε οποιαδήποτε οδό εντός των πόλεων, εξαιρώντας βέβαια τους αστικούς αυτοκινητοδρόμους, όπως η Αττική Οδός, οι κάποιες κεντρικές στην Αθήνα. Με την αντίστοιχη οδική υποδομή το ποδήλατο μπορεί να κινηθεί τόσο στην Αναλήψεως, στην Δημητριάδος, όσο και στην Ιάσονος.
’μα υπάρχει σωστή παιδεία η κίνηση με το ποδήλατο, σύμφωνα πάντα με τον κ. Γαλάνη, δεν είναι καθόλου επικίνδυνη. Με βάση την τεχνογνωσία που έχει αναπτυχθεί στα διεθνή συνέδρια, πλέον θα πρέπει να υπάρξει σχεδιασμός για την επόμενη γενιά των νέων, ώστε να μάθουν πως γίνεται η κίνηση με το ποδήλατο.
Είναι απαραίτητη η στροφή σε ήπια μέσα κίνησης για την εξοικονόμηση χρημάτων.
Δυσκολίες στη Νέα Ιωνία
Ο φοιτητής του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών Κωνσταντίνος Θεοδώρου εκτίμησε ότι είναι θλιβερό για τον Βόλο, να μην μπορεί κάποιος ποδηλάτης να κινηθεί με ασφάλεια στους δρόμους της, γιατί πρόκειται για ένα οικονομικό μέσο μεταφοράς το οποίο προσφέρει και υγεία. Πρόσθεσε ότι θα πρέπει να δημιουργηθούν οι κατάλληλες υποδομές και οι όποιες παρεμβάσεις γίνουν να μην είναι αποσπασματικού χαρακτήρα.
Όπως είπε ένας φοιτητής που μένει στη Νέα Ιωνία δυσκολεύεται πολύ να προσεγγίσει το συγκρότημα της Πολυτεχνικής Σχολής στο Πεδίο του ’ρεως, καθώς δεν υπάρχει η κατάλληλη πρόσβαση με το ποδήλατο.
http://www.neostypos.gr/opsis_article.php?sub=0&art=10062104