Ο Υφυπουργός Οικονομικών, κ. Φίλιππος Σαχινίδης απάντησε τη Δευτέρα 21 Ιουνίου σε Επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή του Πανελλήνιου Σοσιαλιστικού Κινήματος κ. Βασίλειου Κεγκέρογλου σχετικά με τη λήψη μέτρων ενίσχυσης των επιχειρήσεων της Κρήτης.
Ο Υφυπουργός ερωτήθηκε αν προτίθεται η Κυβέρνηση να προχωρήσει σε δανειοδότηση με κεφάλαια κίνησης των βιώσιμων, μεταποιητικών, εμπορικών και ξενοδοχειακών επιχειρήσεων μέχρι του 35% του μέσου κύκλου εργασιών των τριών τελευταίων ετών, αλλά και σε ρύθμιση των μέχρι τώρα οφειλών των επιχειρήσεων αυτών στις τράπεζες με νέο 10ετές δάνειο με 50% επιδοτούμενο επιτόκιο. Επίσης, αν θα παραχωρηθεί εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου για τη ρύθμιση παλαιών δανείων, βιώσιμων αγροτικών και κτηνοτροφικών επιχειρήσεων και αγροτικών συνεταιρισμών αλλά και χορήγηση νέων δανείων κεφαλαίου κίνησης.
Ο κ. Σαχινίδης είπε ότι η πτώση της τουριστικής κίνησης, η μείωση της κατανάλωσης και του αγροτικού εισοδήματος και το υψηλό κόστος των πρώτων υλών και προϊόντων, δεν αφορούν μόνο στην οικονομία του νησιού της Κρήτης αλλά των περισσοτέρων περιφερειών της χώρας. Για το λόγο αυτό, είπε, «είμαστε αποδέκτες ανάλογων αιτημάτων από επιχειρήσεις, βιομηχανίες και βιοτεχνίες από όλη την Ελλάδα».
Σημείωσε δε ότι η πρόσβαση των επιχειρήσεων σε χρηματοδότηση κατά τη διάρκεια της τρέχουσας χρηματοπιστωτικής κρίσης με την
παροχή εγγυήσεων μέσω προσωρινού πλαισίου στήριξης ρυθμίζεται από το νόμο 2322/95 καθώς επίσης και τις υπουργικές αποφάσεις της 3ης και της 23ης Ιουλίου 2009.
παροχή εγγυήσεων μέσω προσωρινού πλαισίου στήριξης ρυθμίζεται από το νόμο 2322/95 καθώς επίσης και τις υπουργικές αποφάσεις της 3ης και της 23ης Ιουλίου 2009.
Η εγγύηση του ελληνικού δημοσίου, είπε ο Υφυπουργός, δεν υπερβαίνει το 70% σε δανειακές συμβάσεις που θα καταρτιστούν μέχρι την 31 Δεκεμβρίου 2010, μεταξύ επιχειρήσεων όλων των εταιρικών μορφών και μεγεθών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, ανεξάρτητα από τον κλάδο δραστηριότητας και των πιστωτικών ιδρυμάτων. Τα δάνεια αυτά χορηγούνται για κεφάλαια κίνησης με οποιαδήποτε μορφή πίστωσης, για επενδυτικούς σκοπούς, για την εξόφληση λοιπών ληξιπρόθεσμων οφειλών, που δεν ξεπερνούν το 50% του εγγυημένου δανείου κατά τις 14 Ιουλίου του 2009. Το μέγιστο ύψος του εγγυημένου δανείου αποτελεί συνάρτηση των οικονομικών μεγεθών της δανειολήπτριας επιχείρησης και δεν μπορεί να υπερβαίνει το ετήσιο μισθολογικό κόστος του έτους 2008. Προϋπόθεση για τη λήψη του δανείου με εγγύηση είναι ότι οι επιχειρήσεις δεν θα μειώσουν το προσωπικό τους μέσα σε δύο χρόνια από την εκταμίευση του δανείου. Οι επιχειρήσεις υποβάλλουν στις τράπεζες επιχειρησιακό πλάνο και οι τελευταίες, όταν κρίνουν ότι πληρούνται οι όροι της βιωσιμότητας και της πιστοληπτικής ικανότητας, εισηγούνται τη χορήγηση του δανείου. Οι επιχειρήσεις που είναι εγκατεστημένες και λειτουργούν στην περιφέρεια της Κρήτης μπορούν να ενταχθούν στο προσωρινό πλαίσιο στήριξης για τη χρηματοδότησή τους, με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου, σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις που τίθενται στις σχετικές υπουργικές αποφάσεις.
Ο κ. Σαχινίδης διευκρίνισε ότι η εμπειρία από το πρόσφατο παρελθόν έχει δείξει ότι με διαφορετικό τρόπο ακολουθήθηκαν οι πολιτικές. Συχνά στην πράξη και σε μεγάλο βαθμό, το εργαλείο της παροχής δημόσιων εγγυήσεων, έχει καταστρατηγηθεί, καθώς ενισχύθηκαν επιχειρήσεις αμφίβολης βιωσιμότητας, μέσω των πελατειακών σχέσεων που είχε αναπτυχθεί, όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα, όπως συνέβη και με άλλα αναπτυξιακά εργαλεία, όπως τα κοινοτικά προγράμματα. Σήμερα, όμως ο πολίτης ζητεί διαφάνεια σε κάθε πρωτοβουλία που παίρνει η Κυβέρνηση και θέλει να ξέρει ότι και το τελευταίο ευρώ, το οποίο διατίθεται για αναπτυξιακούς σκοπούς, διατίθεται κατά ένα τρόπο που διασφαλίζει τη μέγιστη αποτελεσματικότητα.
Στη δευτερολογία του ο κ. Σαχινίδης τόνισε την υπευθυνότητα με την οποία ανέπτυξε την ερώτησή του ο συνάδελφός του, κ. Κεγκέρογλου, ο οποίος αναγνώρισε ότι κάθε φορά που το δημόσιο παίρνει μία πρωτοβουλία για να στηρίξει μία επιχείρηση, αυτό θα πρέπει να γίνεται με πολύ αυστηρούς κανόνες. Επιβεβαίωσε δε ότι όντως και ο κ. Καρχιμάκης, ο Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης με σχετικό σημείωμα και άλλοι συνάδελφοι από την Κρήτη καθώς και πάρα πολλοί φορείς έχουν επισημάνει τον εγγυοδοτικό ρόλο που πρέπει να διαδραματίσει το δημόσιο για τις επιχειρήσεις που λειτουργούν σε συνθήκες κρίσης.
Επιπλέον μίλησε για τις πρωτοβουλίες που είχαν παρθεί στο παρελθόν από το δημόσιο για την υποστήριξη επιχειρήσεων σε νομούς της Βόρειας Ελλάδος.
«Αν και δεν είχα τη δυνατότητα να έχω μία πλήρη εικόνα, κύριε συνάδελφε, για τον τρόπο με τον οποίο πάρθηκαν οι αποφάσεις αυτές στο παρελθόν, έχοντας δει τους νομούς, τα ποσά και τις επιχειρήσεις -όχι στο σύνολό τους, αλλά από κάποια στοιχεία τα οποία αναζήτησα για όσο διάστημα βρίσκομαι σε αυτή τη θέση- κατέληξα στο συμπέρασμα ότι σε ένα μεγάλο βαθμό η λογική, η οποία υπήρχε είναι, ότι στην προσπάθεια να στηριχθεί η περιφερειακή ανάπτυξη δόθηκε προτεραιότητα σε εγγυήσεις προς επιχειρήσεις που λειτουργούν στους νομούς που βρίσκονται στα βόρεια σύνορα της χώρας Κάποια από αυτά ήταν ληξιπρόθεσμα, κάποια από αυτά ήταν ενήμερα», είπε ο Υφυπουργός.
Συμπλήρωσε ότι δεν χρήζουν προστασίας μόνο οι επιχειρήσεις αυτών των νομών, αλλά θα πρέπει κάποια στιγμή να αξιολογηθεί αυτό το εργαλείο, δηλαδή η εγγύηση που παρέχει το ελληνικό δημόσιο, και να αξιοποιηθεί και στις περιπτώσεις επιχειρήσεων που είναι εγκατεστημένες σε άλλες περιοχές της χώρας. Κλείνοντας ο κ. Σαχινίδης είπε: «Θα εξετάσω αυτό το αίτημα, το οποίο υποβάλλει και ο συνάδελφός μου με την ερώτηση την οποία κατέθεσε, ώστε να απαντήσουμε συνολικά, διότι και στο Γενικό Λογιστήριο και στο Υπουργείο Οικονομικών αυτήν τη στιγμή επανεξετάζουμε το ρόλο των διαφόρων πολιτικών που ασκούμε, προκειμένου να διασφαλίσουμε ότι η περιφέρεια θα συνεχίσει να βρίσκεται σε ένα ρυθμό σύγκλισης σε σχέση με τους ρυθμούς ανάπτυξης που έχουν οι πιο ανεπτυγμένες περιοχές της χώρας».