Σήμερα Δευτέρα 27 Σεπτεμβρίου γιορτάζεται η παγκόσμια ημέρα τουρισμού. Για την Ελλάδα του 2010, χώρα με μοναδικό φυσικό πλούτο και τουριστικό προϊόν, η παγκόσμια ημέρα τουρισμού αποτελεί ημέρα προβληματισμού για όλους τους πολίτες της. Ο τουρισμός της πατρίδος μας αποτελεί την βαριά βιομηχανία μας και άμεσα ή έμμεσα, όλοι οι τομείς της οικονομίας επηρεάζονται απο την πορεία του, η οποία βρίσκεται σε φθίνουσα τροχιά.
Η κυβέρνηση του μνημονίου φέρει βαρύτατες ευθύνες για την οπισθοδρόμιση του τουριστικού μας προϊόντος και έχει θέσει απο την πρώτη στιγμή της διακυβέρνησής της σε δεύτερη μοίρα τον ελληνικό τουρισμό με την κατάργηση του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης.
Ενδεικτικά σαν ΟΝΝΕΔ αναφέρουμε βασικά προβλήματα που αφορούν τον τουρισμό και αποτελούν τροχοπέδη τόσο για την ανάπτυξή του όσο και για τους νέους της πατρίδος μας είτε αυτοί λέγονται εργαζόμενοι στον ευρύτερο τομέα του τουρισμού, είτε λέγονται τουρίστες:
- Χαμηλό ποιοτικό κέντρο βάρους του προϊόντος (καταλύματα, υπηρεσίες κ.ά.)
- Οι τιμές του τουριστικού προϊόντος γίνονται αντιληπτές από τους τουρίστες ως πολύ υψηλές και ασταθείς.
- Προβληματικές και ελλιπείς μεταφορικές διασυνδέσεις στη χώρα και ιδιαίτερα στα νησιά.
- Ελλιπείς δημόσιες υποδομές ιδίως στις πύλες εισόδου της χώρας.
- Ελλιπείς υπηρεσίες από υποστηρικτικούς φορείς (προσωπικό αεροδρομίων, οδηγοί ταξί κ.ά.)
- Δεν αξιοποιήθηκε το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για το μοναδικό φυσικό και πολιτιστικό πλούτο που διαθέτει η χώρα μας. Στο παρελθόν η ανάπτυξη ειδικών μορφών τουρισμού ήταν ευκαιριακή.
- Ελλιπείς υποδομές και πληροφοριακές ενδείξεις (σήμανση).
- Ανεπαρκείς συγκοινωνιακές διασυνδέσεις (πλοία και αεροπλάνα).
- Ελλείψεις σε βασικές υποδομές (ανεπάρκεια ηλεκτρικού ρεύματος και νερού, προβλήματα στη διαχείριση στερεών αποβλήτων και λυμάτων, μη ολοκληρωμένα συγκοινωνιακά έργα κ.ά.).
- Έλλειψη οργανωμένων υποδομών φιλοξενίας σε εισόδους αρχαιολογικών χώρων και μουσείων. Λειτουργούν καντίνες ή μικρο-καταστήματα πώλησης αναμνηστικών αντικειμένων, στεγαζόμενα σε πρόχειρες κατασκευές από λαμαρίνα ή παλαιά τροχόσπιτα, προκαλώντας μια
δυσάρεστη αντίθεση στην εικόνα των χώρων που επισκέπτονται οι τουρίστες.
- Έλλειψη εγκαταστάσεων αποχέτευσης λυμάτων πούλμαν και σκαφών με αποτέλεσμα την απόρριψη τους κατά τρόπο ανεξέλεγκτο και οπουδήποτε σε νυχτερινές ώρες.
- Ελλιπής πληροφόρηση για την τουριστική κίνηση (στατιστικά στοιχεία που δεν συλλέγονται και δεν αξιοποιούνται έγκαιρα).
- Η περιφερειακή ανάπτυξη συνδέεται άμεσα με την προσβασιμότητα και τις συγκοινωνιακές υποδομές και υπηρεσίες και η χώρα μας παρουσιάζει σημαντικές αποκλίσεις από περιοχή σε περιοχή.
- Το συνολικό πακέτο των τουριστικών υπηρεσιών επιβαρύνεται από μια σειρά από φόρους και τέλη που συνιστούν στην ουσία και αυτά φορολογία, αφού έχουν απολέσει εδώ και χρόνια τον χαρακτήρα της ανταποδοτικότητας, δημιουργώντας ένα υψηλό δείκτη φορολογικών επιβαρύνσεων σε σχέση με τις ανταγωνίστριες χώρες.
Συγκεκριμένα:
Φόροι:
1. Αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ στο 9% στη διαμονή, ενώ στην Πορτογαλία, Κύπρο, Μάλτα είναι 5%, στη Γαλλία 5,5% και στην Ισπανία 7%.
2. Φόροι επί των ακινήτων για τα γήπεδα και τα κτίρια των ξενοδοχείων.
3. Φόρος εισοδήματος των επιχειρήσεων σε υψηλότερα ποσοστά από τις ανταγωνίστριες χώρες.
4. Ειδικοί φόροι κατανάλωσης (καύσιμα, τσιγάρα, ποτά).
5. Εισφορές υπέρ τρίτων (Εργατική Εστία, ΛΑΕΚ κ.ά.)
6. Εισφορές στα ασφαλιστικά ταμεία και επιμελητήρια.
Τέλη:
7. Τέλος 2% επί των εσόδων των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων υπέρ των ΟΤΑ.
8. Τέλη φωτισμού και καθαριότητας που καθορίζονται σε ετήσια βάση για τις εποχιακές επιχειρήσεις.
9. Τιμολόγια κατανάλωσης ύδατος και ηλεκτρικής ενέργειας.
10. Παράβολα για την έκδοση των πάσης φύσεως αδειών (σήμα λειτουργίας, άδειες καταστημάτων, κολυμβητικών δεξαμενών κ.ά.)
11. Μίσθωμα απλής χρήσης αιγιαλού.
12. Αμοιβές για πνευματικά και συγγενικά δικαιώματα.
13. Τέλος εκσυγχρονισμού αεροδρομίων.
14. Υψηλά τέλη χρήσης των υπηρεσιών του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος».
Άμεσα μέτρα που η Πολιτεία οφείλει να λάβει:
- Λήψη μέτρων για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου (κρουαζιέρα, landing fees, εισιτήρια πλοίων κ.ά.)
- Αξιοποίηση κάθε δυνατότητας επέκτασης της τουριστικής περιόδου και μέσω ειδικών μορφών τουρισμού π.χ. εκπαιδευτική ιστιοπλοΐα, καταδυτικός τουρισμός κ.ά.
- Επιχειρησιακό σχέδιο δράσεων για τον τουρισμό για κάθε περιφέρεια που θα αποτελεί την πυξίδα των παρεμβάσεων και ενεργειών των τοπικών φορέων.
- Διατήρηση με κρατική ενίσχυση των ακτοπλοϊκών όσο και των αεροπορικών γραμμών που δεν παρουσιάζουν επιχειρησιακό ενδιαφέρον από πλευράς ιδιωτικής πρωτοβουλίας.
- Προσδιορισμός και καταγραφή των θεματικών μορφών τουρισμού και προτεραιότητες ως προς ποιες θα αναπτυχθούν.
- Βελτίωση της επικοινωνίας και της συνεργασίας μεταξύ των συναρμοδίων υπουργείων (Οικονομίας, Ανάπτυξης, ΥΠΕΧΩΔΕ, Ναυτιλίας, Μεταφορών, Εργασίας, Πολιτισμού κ.ά.)
- Παροχή κινήτρων για τουριστικούς και άλλους οργανισμούς που παράγουν πελατεία κατά την εκτός αιχμής περίοδο (μέσα Οκτωβρίου έως τέλος Απριλίου).
- Σηματοδότηση οδικού δικτύου σε δυο γλώσσες info kiosks.
- Προσέλκυση νέων με υψηλά προσόντα στον τουριστικό τομέα.
- Πλήρης απελευθέρωση καμποτάζ και για τα κρουαζιερόπλοια που δεν φέρουν σημαία της Ε.Ε.
- Άμεση διευθέτηση του ζητήματος του all inclusive σε συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (ξενοδόχους, εστιάτορες, ιδιοκτήτες τουριστικών ειδών) προς όφελος του κοινωνικού συνόλου
- Μείωση των ασφαλιστικών εισφορών που βαρύνουν τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις.
- Επιδότηση της δημιουργίας των επιπλέον νέων θέσεων απασχόλησης και στις τουριστικές επιχειρήσεις που λειτουργούν εποχικά.
- Στις περιοχές που επιλέγονται για επέκταση της τουριστικής περιόδου κατά τους χειμερινούς μήνες, να επιδοτείται το κόστος εργασίας όλων ανεξαιρέτως των ξενοδοχειακών μονάδων, που παραμένουν ανοικτές, χωρίς άλλες προϋποθέσεις, διότι η επιλεκτική επιδότηση δημιουργεί συνθήκες άνισου ανταγωνισμού.
- Ειδική μέριμνα για τους εποχικά απασχολούμενους σε τουριστικά επαγγέλματα, οι οποίοι παραμένουν στο επάγγελμα μετά το 55 έτος της ηλικίας τους. Επειδή η φύση της εργασίας στα ξενοδοχεία δεν ευνοεί την απασχόληση τέτοιων ατόμων, για να παραμείνουν στο επάγγελμα θα πρέπει το ΛΑΕΚ να αναλάβει μέρος από το κόστος της ασφάλισης της.
- Μείωση δασμών (επιδότηση) για τις αγορές αυτοκινήτων με αποτέλεσμα τη μικρή ηλικία στόλου, καινούργια αυτοκίνητα-ασφάλεια και ποιότητα για τον πελάτη.
Εμείς, οι νέοι δεν θα πάψουμε να ενδιαφερόμαστε για το καλό της πατρίδος μας, να αναζητούμε νέες ευκαιρίες για την ανάπτυξη του τόπου και να μεταφέρουμε το μήνυμα της αισιοδοξίας και της ελπίδας. Η ΟΝΝΕΔ θεωρεί την ανάπτυξη του τουρισμού άρρηκτα συνδεδεμένη με την έξοδο της χώρας από την οικονομική κρίση και την «εισαγόμενη» πολιτική του μνημονίου καθώς και λύση για χιλιάδες νέους που μαστίζονται από την ανεργία. Σε αυτό το πλαίσιο και με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού έχουμε αποφασίσει το προσεχές διάστημα να συναντήσουμε όλους τους αρμόδιους φορείς που εμπλέκονται με τον τουρισμό ώστε να συνδιαμορφώσουμε απόψεις για ένα καλύτερο μέλλον των νέων και του ελληνικού τουρισμού.
Σήμερα Δευτέρα 27 Σεπτεμβρίου γιορτάζεται η παγκόσμια ημέρα τουρισμού. Για την Ελλάδα του 2010, χώρα με μοναδικό φυσικό πλούτο και τουριστικό προϊόν, η παγκόσμια ημέρα τουρισμού αποτελεί ημέρα προβληματισμού για όλους τους πολίτες της. Ο τουρισμός της πατρίδος μας αποτελεί την βαριά βιομηχανία μας και άμεσα ή έμμεσα, όλοι οι τομείς της οικονομίας επηρεάζονται απο την πορεία του, η οποία βρίσκεται σε φθίνουσα τροχιά.
Η κυβέρνηση του μνημονίου φέρει βαρύτατες ευθύνες για την οπισθοδρόμιση του τουριστικού μας προϊόντος και έχει θέσει απο την πρώτη στιγμή της διακυβέρνησής της σε δεύτερη μοίρα τον ελληνικό τουρισμό με την κατάργηση του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης.
Ενδεικτικά σαν ΟΝΝΕΔ αναφέρουμε βασικά προβλήματα που αφορούν τον τουρισμό και αποτελούν τροχοπέδη τόσο για την ανάπτυξή του όσο και για τους νέους της πατρίδος μας είτε αυτοί λέγονται εργαζόμενοι στον ευρύτερο τομέα του τουρισμού, είτε λέγονται τουρίστες:
-Υψηλός βαθμός εποχικότητας που επιδρά στο κόστος και στην ποιότητα του τουριστικού προϊόντος.
- Χαμηλό ποιοτικό κέντρο βάρους του προϊόντος (καταλύματα, υπηρεσίες κ.ά.)
- Οι τιμές του τουριστικού προϊόντος γίνονται αντιληπτές από τους τουρίστες ως πολύ υψηλές και ασταθείς.
- Προβληματικές και ελλιπείς μεταφορικές διασυνδέσεις στη χώρα και ιδιαίτερα στα νησιά.
- Ελλιπείς δημόσιες υποδομές ιδίως στις πύλες εισόδου της χώρας.
- Ελλιπείς υπηρεσίες από υποστηρικτικούς φορείς (προσωπικό αεροδρομίων, οδηγοί ταξί κ.ά.)
- Δεν αξιοποιήθηκε το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για το μοναδικό φυσικό και πολιτιστικό πλούτο που διαθέτει η χώρα μας. Στο παρελθόν η ανάπτυξη ειδικών μορφών τουρισμού ήταν ευκαιριακή.
- Ελλιπείς υποδομές και πληροφοριακές ενδείξεις (σήμανση).
- Ανεπαρκείς συγκοινωνιακές διασυνδέσεις (πλοία και αεροπλάνα).
- Ελλείψεις σε βασικές υποδομές (ανεπάρκεια ηλεκτρικού ρεύματος και νερού, προβλήματα στη διαχείριση στερεών αποβλήτων και λυμάτων, μη ολοκληρωμένα συγκοινωνιακά έργα κ.ά.).
- Έλλειψη οργανωμένων υποδομών φιλοξενίας σε εισόδους αρχαιολογικών χώρων και μουσείων. Λειτουργούν καντίνες ή μικρο-καταστήματα πώλησης αναμνηστικών αντικειμένων, στεγαζόμενα σε πρόχειρες κατασκευές από λαμαρίνα ή παλαιά τροχόσπιτα, προκαλώντας μια δυσάρεστη αντίθεση στην εικόνα των χώρων που επισκέπτονται οι τουρίστες.
- Έλλειψη εγκαταστάσεων αποχέτευσης λυμάτων πούλμαν και σκαφών με αποτέλεσμα την απόρριψη τους κατά τρόπο ανεξέλεγκτο και οπουδήποτε σε νυχτερινές ώρες.
- Ελλιπής πληροφόρηση για την τουριστική κίνηση (στατιστικά στοιχεία που δεν συλλέγονται και δεν αξιοποιούνται έγκαιρα).
- Η περιφερειακή ανάπτυξη συνδέεται άμεσα με την προσβασιμότητα και τις συγκοινωνιακές υποδομές και υπηρεσίες και η χώρα μας παρουσιάζει σημαντικές αποκλίσεις από περιοχή σε περιοχή.
- Το συνολικό πακέτο των τουριστικών υπηρεσιών επιβαρύνεται από μια σειρά από φόρους και τέλη που συνιστούν στην ουσία και αυτά φορολογία, αφού έχουν απολέσει εδώ και χρόνια τον χαρακτήρα της ανταποδοτικότητας, δημιουργώντας ένα υψηλό δείκτη φορολογικών επιβαρύνσεων σε σχέση με τις ανταγωνίστριες χώρες.
Συγκεκριμένα:
Φόροι:
1. Αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ στο 9% στη διαμονή, ενώ στην Πορτογαλία, Κύπρο, Μάλτα είναι 5%, στη Γαλλία 5,5% και στην Ισπανία 7%.
2. Φόροι επί των ακινήτων για τα γήπεδα και τα κτίρια των ξενοδοχείων.
3. Φόρος εισοδήματος των επιχειρήσεων σε υψηλότερα ποσοστά από τις ανταγωνίστριες χώρες.
4. Ειδικοί φόροι κατανάλωσης (καύσιμα, τσιγάρα, ποτά).
5. Εισφορές υπέρ τρίτων (Εργατική Εστία, ΛΑΕΚ κ.ά.)
6. Εισφορές στα ασφαλιστικά ταμεία και επιμελητήρια.
Τέλη:
7. Τέλος 2% επί των εσόδων των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων υπέρ των ΟΤΑ.
8. Τέλη φωτισμού και καθαριότητας που καθορίζονται σε ετήσια βάση για τις εποχιακές επιχειρήσεις.
9. Τιμολόγια κατανάλωσης ύδατος και ηλεκτρικής ενέργειας.
10. Παράβολα για την έκδοση των πάσης φύσεως αδειών (σήμα λειτουργίας, άδειες καταστημάτων, κολυμβητικών δεξαμενών κ.ά.)
11. Μίσθωμα απλής χρήσης αιγιαλού.
12. Αμοιβές για πνευματικά και συγγενικά δικαιώματα.
13. Τέλος εκσυγχρονισμού αεροδρομίων.
14. Υψηλά τέλη χρήσης των υπηρεσιών του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος».
Άμεσα μέτρα που η Πολιτεία οφείλει να λάβει:
- Λήψη μέτρων για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου (κρουαζιέρα, landing fees, εισιτήρια πλοίων κ.ά.)
- Αξιοποίηση κάθε δυνατότητας επέκτασης της τουριστικής περιόδου και μέσω ειδικών μορφών τουρισμού π.χ. εκπαιδευτική ιστιοπλοΐα, καταδυτικός τουρισμός κ.ά.
- Επιχειρησιακό σχέδιο δράσεων για τον τουρισμό για κάθε περιφέρεια που θα αποτελεί την πυξίδα των παρεμβάσεων και ενεργειών των τοπικών φορέων.
- Διατήρηση με κρατική ενίσχυση των ακτοπλοϊκών όσο και των αεροπορικών γραμμών που δεν παρουσιάζουν επιχειρησιακό ενδιαφέρον από πλευράς ιδιωτικής πρωτοβουλίας.
- Προσδιορισμός και καταγραφή των θεματικών μορφών τουρισμού και προτεραιότητες ως προς ποιες θα αναπτυχθούν.
- Βελτίωση της επικοινωνίας και της συνεργασίας μεταξύ των συναρμοδίων υπουργείων (Οικονομίας, Ανάπτυξης, ΥΠΕΧΩΔΕ, Ναυτιλίας, Μεταφορών, Εργασίας, Πολιτισμού κ.ά.)
- Παροχή κινήτρων για τουριστικούς και άλλους οργανισμούς που παράγουν πελατεία κατά την εκτός αιχμής περίοδο (μέσα Οκτωβρίου έως τέλος Απριλίου).
- Σηματοδότηση οδικού δικτύου σε δυο γλώσσες info kiosks.
- Προσέλκυση νέων με υψηλά προσόντα στον τουριστικό τομέα.
- Πλήρης απελευθέρωση καμποτάζ και για τα κρουαζιερόπλοια που δεν φέρουν σημαία της Ε.Ε.
- Άμεση διευθέτηση του ζητήματος του all inclusive σε συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (ξενοδόχους, εστιάτορες, ιδιοκτήτες τουριστικών ειδών) προς όφελος του κοινωνικού συνόλου
- Μείωση των ασφαλιστικών εισφορών που βαρύνουν τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις.
- Επιδότηση της δημιουργίας των επιπλέον νέων θέσεων απασχόλησης και στις τουριστικές επιχειρήσεις που λειτουργούν εποχικά.
- Στις περιοχές που επιλέγονται για επέκταση της τουριστικής περιόδου κατά τους χειμερινούς μήνες, να επιδοτείται το κόστος εργασίας όλων ανεξαιρέτως των ξενοδοχειακών μονάδων, που παραμένουν ανοικτές, χωρίς άλλες προϋποθέσεις, διότι η επιλεκτική επιδότηση δημιουργεί συνθήκες άνισου ανταγωνισμού.
- Ειδική μέριμνα για τους εποχικά απασχολούμενους σε τουριστικά επαγγέλματα, οι οποίοι παραμένουν στο επάγγελμα μετά το 55 έτος της ηλικίας τους. Επειδή η φύση της εργασίας στα ξενοδοχεία δεν ευνοεί την απασχόληση τέτοιων ατόμων, για να παραμείνουν στο επάγγελμα θα πρέπει το ΛΑΕΚ να αναλάβει μέρος από το κόστος της ασφάλισης της.
- Μείωση δασμών (επιδότηση) για τις αγορές αυτοκινήτων με αποτέλεσμα τη μικρή ηλικία στόλου, καινούργια αυτοκίνητα-ασφάλεια και ποιότητα για τον πελάτη.
Εμείς, οι νέοι δεν θα πάψουμε να ενδιαφερόμαστε για το καλό της πατρίδος μας, να αναζητούμε νέες ευκαιρίες για την ανάπτυξη του τόπου και να μεταφέρουμε το μήνυμα της αισιοδοξίας και της ελπίδας. Η ΟΝΝΕΔ θεωρεί την ανάπτυξη του τουρισμού άρρηκτα συνδεδεμένη με την έξοδο της χώρας από την οικονομική κρίση και την «εισαγόμενη» πολιτική του μνημονίου καθώς και λύση για χιλιάδες νέους που μαστίζονται από την ανεργία. Σε αυτό το πλαίσιο και με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού έχουμε αποφασίσει το προσεχές διάστημα να συναντήσουμε όλους τους αρμόδιους φορείς που εμπλέκονται με τον τουρισμό ώστε να συνδιαμορφώσουμε απόψεις για ένα καλύτερο μέλλον των νέων και του ελληνικού τουρισμού.