ΓΤΤ


Τρίτη 10 Νοεμβρίου 2009

Επτά νέα διόδια στην εθνική οδό!

ΔΥΟ ΝΕΕΣ ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΩΣ ΤΟΝ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟ 2011 ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ Η ΣΥΜΒΑΣΗ»
* Σχεδόν 20 ευρώ μόνο για διόδια θα χρειάζεται ο Λαρισαίος για να πάει και να έλθει από τη Θεσσαλονίκη αφού τίθενται σε λειτουργία δύο νέοι σταθμοί, σε Μακρυχώρι και Αιγίνιο
Γιώργου Μακρή
Σε κλοιό διοδίων θα βρεθούν από τους επόμενους μήνες (και) οι Λαρισαίοι οδηγοί καθώς η κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» θα θέσει σε λειτουργία άλλους δύο μετωπικούς σταθμούς και πέντε πλευρικούς. Παράλληλα, βάσει της σύμβασης που έχει υπογράψει η κοινοπραξία με την απελθούσα κυβέρνηση της ΝΔ και κύρωσε η Βουλή, έως τον Φεβρουάριο του 2011 θα υπάρξουν δύο νέες αυξήσεις στις τιμές των διοδίων.
Ήδη τις ημέρες αυτές κατασκευάζονται δύο νέοι σταθμοί: ένας μετωπικός, κοντά στο Αιγίνιο Πιερίας κι ένας πλευρικός (στον παράδρομο), στη Λεπτοκαρυά. Ο πρώτος πρόκειται να λειτουργήσει πριν τα Χριστούγεννα, ενώ ο δεύτερος στις αρχές του 2010. Την ίδια περίοδο θα λειτουργήσει και ο 6ος μετωπικός σταθμός διοδίων της εταιρίας Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου στο Μακρυχώρι
Τι σημαίνει αυτό; Ότι στη διαδρομή Λάρισα – Θεσσαλονίκη θα προστεθεί ένας ακόμη σταθμός διοδίων κι έτσι ο οδηγός θα καλείται να πληρώνει πέντε φορές: 2 ευρώ στον Πυργετό, 2,3 ευρώ στη Λεπτοκαρυά, το αντίτιμο στο Αιγίνιο (δεν έχει ακόμη ανακοινωθεί), το αντίτιμο στο Μακρυχώρι (έχει ακουστεί ότι θα είναι 1,2-1,5 ευρώ) και 2 ευρώ στα Μάλγαρα (τα διόδια αυτά ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο κι όχι στην ιδιωτική εταιρία). Αν υποτεθεί ότι το αντίτιμο για τα διόδια στο Αιγίνιο είναι 2 ευρώ (και 1,5 να είναι δεν έχει διαφορά), τότε για να πάει και να επιστρέψει ένας οδηγός από τη Λάρισα στη Θεσσαλονίκη θα πρέπει να πληρώσει 9,8+9,8 ευρώ, δηλαδή 19,6 ευρώ μόνο για διόδια! Ανεπαίσθητα λιγότερο απ’ ότι στη διαδρομή Λάρισα – Αθήνα (21,4 ευρώ) αν και σ’ αυτήν θα υπάρξουν νέοι σταθμοί διοδίων και νέες αυξήσεις.
ΠΛΕΥΡΙΚΟΙ
Βάσει της σύμβασης που έχει συνάψει με το Ελληνικό Δημόσιο, η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου εκτός από τους έξι μετωπικούς σταθμούς διοδίων (Πελασγία, Μοσχοχώρι, Μακρυχώρι, Λεπτοκαρυά, Πυργετός και Κλειδί/Αιγίνιο), μπορεί να ενεργοποιήσει και πέντε «πλευρικούς» στα εξής σημεία: Γυρτώνη, Μακρυχώρι, Ευαγγελισμός, Πλαταμώνας και Λεπτοκαρυά (ήδη ο τελευταίος τίθεται σε λειτουργία στις αρχές του 2010). Με τους πλευρικούς σταθμούς, θα αναγκαστούν να πληρώνουν διόδια όσοι οδηγοί σήμερα καταφεύγουν στον παράδρομο για να γλιτώνουν τα μετωπικά διόδια (το φαινόμενο γνωρίζει… έξαρση στη Λεπτοκαρυά, γι’ αυτό και η εταιρία ενεργοποιεί τον πλευρικό σταθμό).
Με βάση τη σύμβαση, το ανώτερο ύψος του διοδίου θα είναι 0,04 ευρώ ανά χιλιόμετρο, σε τιμές 2003. Ειδικά, όμως, στις σήραγγες θα φτάνει τα 0,05 ευρώ ανά χιλιόμετρο. Αυτό είναι και το βασικό επιχείρημα της κοινοπραξίας: ότι με τα νέα διόδια θα επιτευχθεί αποτελεσματικότερα η χρέωση με βάση τα χιλιόμετρα που διανύει το όχημα.
ΩΣ ΤΟ 2032!
Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε χθες η «ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ», Το μήκος του αυτοκινητόδρομου που εκχωρήθηκε στους εργολάβους είναι 230 χλμ., από τα οποία τα 205 είναι έτοιμα και χρειάζονται βελτιώσεις. Τα υπόλοιπα 25 είναι οι σήραγγες Τεμπών και Πλαταμώνα. Το κόστος των έργων ανέρχεται σε 1,15 δισ. ευρώ, από τα οποία τα 173 εκατ. ευρώ θα δώσει το Δημόσιο. Η σύμβαση παραχώρησης έχει διάρκεια 30 ετών, από τα οποία τα 4,5 αφορούν την κατασκευή των έργων, με δεσμευτικές προθεσμίες.
Σύμφωνα με στοιχεία του τέως υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ, στο τμήμα Μαλιακός-Κλειδί η μέση ημερήσια κυκλοφορία το 2008 ήταν 58.424 οχήματα, με προοπτική να φτάσουν τις 80-100 χιλιάδες το 2032, χρονολογία λήξης της περιόδου παραχώρησης, ανάλογα με το σενάριο που θα επιλέξουν οι εργολάβοι για το ύψος των διοδίων. Τη μεγαλύτερη κυκλοφορία παρουσιάζουν τα τμήματα Σκοτίνα-Κλειδί (19.436 οχήματα) και Λάρισα-Σκοτίνα (17.096 οχήματα).
eleftheria.gr